• molly50

Mitt ex vägrar ge en förklaring

sextiotalist skrev 2018-01-29 15:09:42 följande:
    Nu fick jag det intrycket att de inte var sambos utan endast pojkvän/flickvän (troligen träffats unga och fortfarande är unga).
    När ts går tillbaka i tiden så kommer hon säkert se signaler att det var inte så fantastiskt som hon först mindes, för en sak är säkert, det är ytterst sällan det kommer som en blixt från klar himmel, utan (när man får distans) så ser man ett förekommit massor av tecken, men man har bara inte sett dom.

Jag är rätt säker på att det finns något bakom exets avoghet till att prata med ts
    Oavsett vilket så kan man väl ge en förklaring,
    Jag förstår vart du vill komma. Men vi har bara ts version att gå på.
    Om han då vill bli av med ts en gång för alla så kan han väl ge henne en förklaring istället för att avspisa henne så totalt.
    Då kanske hon lämnar honom ifred sen.
    Jag tycker inte att det är juste att lämna utan en förklaring oavsett hur förhållandet har varit.
    Kanske skulle det hjälpa TS att rätta till eventuella fel och brister tills nästa gång hon inleder ett förhållande också.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Kola) skrev 2018-01-29 15:19:00 följande:

[quote=78414117][quote-nick]molly50 skrev 2018-01-29 15:15:07 följande:[/quote-nick]

Oavsett vilket så kan man väl ge en förklaring,

Jag förstår vart du vill komma. Men vi har bara ts version att gå på.

Om han då vill bli av med ts en gång för alla så kan han väl ge henne en förklaring istället för att avspisa henne så totalt.

Då kanske hon lämnar honom ifred sen.

Jag tycker inte att det är juste att lämna utan en förklaring oavsett hur förhållandet har varit.

Kanske skulle det hjälpa TS att rätta till eventuella fel och brister tills nästa gång hon inleder ett förhållande också.

[/quote/]

Han har ju gett henne förklaringen i klartext att han inte vill veta av henne mer, att han kommer att anmäla henne om hon fortsätter att höra av sig till honom.

Räcker inte det anser du?

Jag tycker att hon ska ta hjälp av sina kompisar, sin familj osv med bearbetningen att komma över honom.

Det räcker uppenbarligen inte för TS.
    Hon har kanske inte haft en aning om vilka tankar han har haft och vad han har gått och funderat på om han inte har sagt något till henne,utan att det kom som en chock.
    Hon kanske skulle lämna honom ifred om han bara gav henne en förklaring så hon förstår varför han valde att göra slut.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Kola) skrev 2018-01-29 17:28:51 följande:
    Jag har förstått att det inte räcker för henne att han valde att göra slut med henne på ett uppriktigt och brutalt sätt, att han anmäler henne om hon fortsätter att höra av sig till honom mer.

Jag förstår att detta känns jobbigt för henne, det enda hon nu kan göra är att försöka hitta verktyg att ta sig igenom detta.

Hon kanske har en god vän som hon kan prata med?

Och eller en kurator?

Livet är tufft för de flesta emellanåt, det finns oftast en väg ur det dock.
    Ja,det är nog ingen här i tråden som inte har gett TS rådet att ta stöd av och prata med någon.
    Även jag har gjort det och dessutom gett henne rådet att inte kontakta honom mer.
    Men att jag kan förstå att hon vill ha en förklaring och inte bara ett abrupt avslut utan att veta varför.
    Det hade jag också velat.
    Jag tycker att han kunde ha gett henne en förklaring direkt istället för att bara göra slut och sen bli otrevlig och elak när hon vill veta varför.
    Anonym (Kola) skrev 2018-01-29 17:33:27 följande:
    Det finns en bit ur en låttext som jag själv ofta tar hjälp av (som jag tycker stämmer)

"the more you want it the harder it gets, the more you let go the more get"
    Ja,du har en poäng i det där.
    Men alla är vi olika och alla kan inte bara glömma och gå vidare med en fingerknäppning.
    Om det vore så enkelt så skulle ingen behöva gå igenom sorger och besvär.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Kola) skrev 2018-01-29 17:55:04 följande:
    Jag kan såklart känna med ts att det är sorgligt han inte ger henne den förklaring som hon önskar av honom.

Men sanningen är den att han har gett henne en förklaring, en brutal och ärlig sådan.

Biten i låttexten är en hjälp i rätt riktning här i livet.

Du är som vanligt väldigt aktiv i de trådar där du får chansen att trycka till att det är mannen /killen som har gjort fel.

Som jag har förstått det har du haft liknande problem med förhållande som ts har haft?
    Ja,men har man varit tillsammans så pass länge som TS och hennes kille har varit så tycker jag att man förtjänar ett annat avslut än ett "Dra åt helvete,jag vill inte veta av dig mer".
    Jag tycker inte det är värdigt att avsluta ett långt förhållande på det sättet.
    Speciellt inte när man har stått varandra så nära som TS och hennes kille verkar ha gjort.
    Men eftersom TS nu inte verkar få något svar så tycker jag att hon kan försöka tänka att det säger mer om honom än det gör om henne.

Och där har du fel. Hade TS varit den som gjort slut på samma sätt som hennes kille så hade jag reagerat på samma sätt.
    Jag har också blivit illa behandlad av män,men jag är ingen manshatare för det.
    Jag tycker bara det är onödigt att sparka på en som redan ligger. Oavsett om det är en kille eller en tjej.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Kola) skrev 2018-01-29 19:49:00 följande:
    Jag tror knappast att varken ts, du eller jag kommer att få någon förklaring mer varför han valde att göra slut med henne.

Hursomhelst så hoppas jag att ts någonstans hittar styrkan att kunna släppa honom genom att inte söka upp honom mer/och/eller hans/familj/vänner.

Jag har varit med om lite liknande som ts, och jag gjorde klokt i att inte höra av mig för att avkräva svar.

Idag så lever jag ihop med min fina sambo och våra katter.
    Nej,det kan jag visserligen hålla med dig om.
    Men kanske behöver TS ett svar för att kunna släppa taget och gå vidare.
    Vi är alla olika och reagerar på olika sätt på sådana här saker.

Ja,jag har också varit med om liknande saker. Men tänkt att det säger mer om honom än om mig om han inte vill ge mig en vettig förklaring.
    Även om det såklart också varit väldigt jobbigt att ta sig igenom.
    Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2018-01-29 19:59:59 följande:
    Nej,det kan jag visserligen hålla med dig om.
    Men kanske behöver TS ett svar för att kunna släppa taget och gå vidare.
    Vi är alla olika och reagerar på olika sätt på sådana här saker.

Ja,jag har också varit med om liknande saker. Men tänkt att det säger mer om honom än om mig om han inte vill ge mig en vettig förklaring.
    Även om det såklart också varit väldigt jobbigt att ta sig igenom.
    Jag ska tillägga att jag idag är lyckligt gift och har 2 underbara barn med min man.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Kola) skrev 2018-01-29 20:07:08 följande:
    Jag tycker att det är bra att hon startade denna tråd för att få hjälp med att bearbeta sorgen att han valde att göra slut med henne efter 5 år tillsammans utan "förklaring "

Tar hon ett steg tillbaka genom att ge honom lite space, inte kontaktar honom kan det hända att han hör av sig för att ge henne en förklaring.

Gör han inte det, finns det inget mer att göra - han är fri precis som henne att hantera sina känslor på sitt sätt - plus fri att träffa vem han vill.
    Ja,det har jag ingenting att invända emot.
    Ingen här har nog påstått något annat än att TS ska söka hjälp och få prata av sig och få stöd av någon.
    Att starta den här tråden är,precis som du säger,en bra start.

Ja,man kan ju hoppas att han hör av sig och ger henne en förklaring.
    För att avsluta på det sätt han har gjort är inte juste.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2018-01-29 20:11:58 följande:
    Jag håller med, det är inte en stabil person som kräver saker av andra, "en vettig förklaring" finns inte, så länge TS vägrar acceptera att han inte älskar henne längre kommer allt han säger om det så tar 30 timmar, vara för henne "inte nog bra förklaring att lämna mig såhär!!" Eftersom hon ser sig som ett offer och tycker han ska sympatisera och trösta henne, han är ju ett ex... Inte hennes förälder.
    Jag tycker inte att man är sjuk för att man vill ha en förklaring. Det är tvärtom en normal reaktion när man blir dumpad på ett så brutalt sätt som TS blev.
    Inte alla uppskattar att bli dumpade med ett "Dra åt helvete,jag vill inte veta av dig mer",när man varit tillsammans så pass lång tid som 5 år.
    Ts fick kanske inte ens en förvarning.
    Det är klart att det blir en chock för henne.
    Och det tror jag att alla med lite empatisk förmåga förstår.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (aouåeiyäö) skrev 2018-01-30 08:27:18 följande:
    Absolut kunde exet ha gett en förklaring, det normala är ju att göra det, tycker jag, men man kan aldrig kräva det. TS ex vill inte ge henne det och det måste hon acceptera och hon får bearbeta det hela utan hans hjälp. 

Han har nu påtalat att han inte vill ha någon som helst kontakt och då måste hon sluta. 
    Men TS har väl inte heller krävt en förklaring av honom utan snarare bett honom om det. 
    En viss skillnad.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-31 18:44:46 följande:

Funderar på att skapa ett fejkkonto på dejtingsidan som min kompis såg honom på och sedan skriva med honom och försöka luska i allt. Vet att det vore riktigt elakt, men jag behöver ha en förklaring.

Hur hade du i så fall tänkte lusa ut det genom att prata med honom på en dejtingapp?
    Han kanske listar ut att det är du till slut och så skjuter du honom ännu längre ifrån dig och gör dig osams med honom för tid och evighet?
    Fundera på om det är värt det.
    Jag förstår att du vill ha en förklaring,men tror du verkligen att du skulle må bättre av att få en?
    Det kanske bara skulle såra dig ännu mer. Har du tänkt på det?
    Jag menar inte att låta elak eller hård.
    Jag förstår verkligen att du vill ha en annan förklaring än att han inte vill veta av dig mer.
    Men jag hade nog också blivit så förbannad på honom efter ett sådant avslut att jag nog inte velat veta av honom mer heller.
    Lite mer respekt kan man förvänta sig av något man levt tillsammans med länge.
    Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2018-01-31 22:30:10 följande:
    Hur hade du i så fall tänkte lusa ut det genom att prata med honom på en dejtingapp?
    Han kanske listar ut att det är du till slut och så skjuter du honom ännu längre ifrån dig och gör dig osams med honom för tid och evighet?
    Fundera på om det är värt det.
    Jag förstår att du vill ha en förklaring,men tror du verkligen att du skulle må bättre av att få en?
    Det kanske bara skulle såra dig ännu mer. Har du tänkt på det?
    Jag menar inte att låta elak eller hård.
    Jag förstår verkligen att du vill ha en annan förklaring än att han inte vill veta av dig mer.
    Men jag hade nog också blivit så förbannad på honom efter ett sådant avslut att jag nog inte velat veta av honom mer heller.
    Lite mer respekt kan man förvänta sig av något man levt tillsammans med länge.
    *Lusa = Luska.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-31 22:52:34 följande:
    Killar som raggar på mig och har partner brukar gnälla på sina partners och är dom singlar gnäller dom på exet.
    Det här kan jag skriva under på.
    Jag träffade min man på nätet.
    Men innan vi hade fått kontakt så var det flera upptagna killar som raggade på mig och klagade över hur dåligt de hade det med sina flickvänner.
    När jag ifrågasatte varför de inte gjorde slut innan de raggade upp någon annan så fick jag ofta sura svar tillbaka. (Eller det klassiska svaret att hon behöver inte få veta)
    Jag fick även ragg från singelmän som kunde gnälla över sina ex.
    Och det här är inget jag tror att du,TS,behöver höra nu.
    Carpe Diem
  • molly50
    SofieJ skrev 2018-01-31 23:18:41 följande:
    Japp, samma här...
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-31 23:21:29 följande:
    Exakt. Kan tänka mig att det är rent fruktansvärt att se någon man fortfarande älskar och saknar desperat dels ragga på någon annan (hennes fejkkonto blir ju nån annan) och dels se honom skriva föraktfullt/iskallt om henne för att sen styra tlllbaka fokuset på fejk-tjejen. Om inte ts mådde dåligt innan så :s
    Precis. Så jag tror att TS bara gör sig själv en otjänst genom att skapa ett fejkkonto på den där dejtingappen.
    Och frågan är om hon skulle må bättre även om hon fick en förklaring till hans agerande.

Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-02-01 01:51:15 följande:
    Okej tack, det är nog ingen bra idé så jag kommer inte göra det. Det stämmer som ni säger, jag måste acceptera att det är över och att jag troligen aldrig får veta vad som hänt.
    Jag tror att det bästa för dig är att försöka släppa och gå vidare. Även om det är svårt.
    Har du tur så kanske han själv tar kontakt lite längre fram och ger dig en förklaring till hans handlande.
    Men även om du skulle få en förklaring nu så tror jag inte att du skulle må bättre.
    Du kanske rentav skulle bli ännu mer sårad.
    Och han är inte värd att slösa den energin på. Tänk så.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2018-02-01 02:23:00 följande:
    Han har sett TS tappa kontrollen nu, och verkar han vilja möta henne och förklara sig? Nä, han blir bara ännu mer less på henne än han var är han gjorde slut. Det är den tragiska sanningen, och om det är någon det blir traumatiskt för är det TS ex, han bad inte att bli trakasserad eller dömd, han ville bara ha ett enkelt avslut och utan detaljer, det kanske är fult när de varit ihop i fem år, men vi vet inte hur han känner, han kanske tyckte det var fem års tomhet och Ville bara ut, ska man döma han för det för att Ts hade en annan föreställning?
    Men om han hade velat ha ett enkelt avslut så hade det väl varit mycket bättre att ge en förklaring på en gång istället för att,utan förvarning, bara be TS fara och flyga och säga att han inte vill ha mer med henne att göra. 
    Gör man slut på det sättet han gjorde så får man räkna med att det blir traumatiskt för den man gör slut med och att man kan bli dömd av andra som får veta det.
    Så värst traumatiskt verkar det ju inte ha varit för honom som bara dumpade TS på ett brutalt sätt och sedan reggade sig på en dejtingsajt på en gång.
    Man får känslan av att han gått och funderat på det här ett tag utan att prata med TS.
    Då är det inte konstigt att det kommer som en chock för TS.
    Carpe Diem
  • molly50
    jrockyracoon skrev 2018-02-02 18:50:38 följande:
    Man kan kräva en förklaring, för det är inte olagligt att kräva t.ex. anständighet av andra människor. Men däremot finns det ingen juridisk skyldighet för exet att uppfylla TS ev. krav ang. detta.

Det samma gäller väl (?) om någon håller på att förblöda till döds. Man har inte en juridisk skyldighet att hjälpa personen, även om den moraliska skyldigheten säger oss att vi ska det. 

Jag tänker att TS ska göra det som hon mår bäst av. Jag tänker att fortsatta konfrontationer med hennes ex, inte gör henne gott. Av den anledningen tycker jag hon ska släppa sina kontaktförsök med den pellejönsen, och koncentrera sig på att bearbeta hennes förlust, t.ex. med vänner och bekanta. Motionera och aktivera sig på alla tänkbara sätt brukar också vara hälsosamt.

Det finns kanske något gott som kan komma ur detta, nämligen en visdom om livet, relationer och människor. Jag tror säkert att TS kommer kunna förstå varför han lämnade, men det kommer hon att lista ut genom att bearbeta och analysera deras relation.

När hon sedan kommer ur detta kommer hon stå betydligt starkare, redo och fylld av livsvisdom. 

Pellejönsen kommer däremot fortfarande vara lika sorgligt konflikt- och empatilös som den lurk han tycks vara redan nu.
    Carpe Diem
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring