• Anonym (Same)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

sextiotalist skrev 2018-01-24 15:05:31 följande:

Vilket är det elaka, att han gjort slut eller inte vill prata med henne.

Sedan är jag rätt säker på att ts reaktion är en direkt konsekvens av att han gjort slut.

Nej, fortfarande, det finns inget han borde berätta för henne, han har ingen skyldighet att berätta om sina känslor eller sina upplevelser om han inte vill. Vet du, det är det absolut bästa, man har rätt att hålla tankar, åsikter, vilka känslor man har för sig själv.

Om han är en elak skitstövel kan jag inte avgöra på ett sms och att han gjort slut.

Vi vet inte heller om det är efter det första, andra, tredje, tionde detta sms kom.

Och om han är en elak skitstövel, vad bra att han är borta ur ts liv, så hon slipper honom eller hur?

Det som är mest intressant här är att du inte kan avgöra om TS ex är en skitstövel men du kan utan problem avgöra att TS är en stalker. Samma sak med hennes SMS. Du hävdar att TS ex inte har en skyldighet att ge ett svar, men du tycker att TS har en skyldighet att hålla tyst för annars är hon en stalker...

Jag kallar detta dubbla måttstockar och att du är partisk till exets favör... Tyvärr
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 15:15:11 följande:

Jag skrev att hon stalkade, skickade upprepade sms och ringde fast han inte ville det. Vad är det annars?

Hon har aldrig sagt hur många SMS hon har skickat så hur kan du då hävda att hon skickat upprepa SMS?
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 15:25:17 följande:

Hon skriver att hon ringt, skickat sms för att får svar för hon kan inte gå vidare, då får man ett väldigt starkt intryck att det inte är endast ett eller två, utan ett flertal.

Och varför ställer du inte bara frågan till TS hur många gånger hon messat istället för att dra egna slutsatser?
    Anonym (mellanmjölk) skrev 2018-01-24 15:25:20 följande:

Om man skickar upprepade meddelanden till någon som uppenbarligen inte vill svara så kallar man det för spam, vad tycker man ska kalla att fortsätta ringa, smsa, etc någon som uppenbarligen inte vill svara?

Den enda som pysslar med dubbla måttstockar är nog du eftersom du verkar anse att det är ok att försöka tvinga ett ex att kommunicera men inte andra. Inte nog med det du verkar även vara extrem polariserad i ditt sätt att tänka när du tar för givet att bara för att man inte tycker det är ok att försöka tvinga någon till kommunikation så är man ju garanterat i personens favör. Att man kan tycka att han gjort fel men att även TS gör fel i att jaga honom verkar inte riktigt rymmas i din svartvita värld.

När har jag sagt att TS gjort helt rätt? Citera!
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 15:41:57 följande:

Ts har inte varit inne i tråden, så jag misstänker att vi får svaret när hon tittar in

Hon kanske inte känner sig så sugen på det när hon bemöts med anklagelser att hon är en stalker.

Jag ska inte vara elak mot dig, men det är faktiskt inte schysst att kalla någon för stalker utan att faktiskt ha några sakliga bevis för det då det är en ganska grov anklagelse. Det är ett ganska illavarslande beteende att döma ut någon utan att egentligen veta, och jag tycker faktiskt att du måste försöka att inte döma ut så snabbt.

Även om det kanske verkar som om det är tvärtom så tror jag inte att du gör så av ond vilja (du verkar vara vettig och du har kommit med vettiga poänger i tråden och gett mig några bra tankeställare, det tycker jag verkligen). Om du istället tog det lite lugnt innan du häver ur dig såna saker så skulle diskussionerna med dig förbättras avsevärt!
  • Anonym (Same)
    Anonym (mellanmjölk) skrev 2018-01-24 15:54:21 följande:

När har sextiotalist sagt att TS ex gjort rätt? Citera!

Jag har aldrig påstått att sextiotalist sagt det utan jag sa att det var intressant att hen hade svårt att avgöra huruvida han var en skitstövel eller inte.

Sen tycker jag att du liksom många andra här drar för snabba slutsatser. TS nämner inte i ett ord hur många gånger hon messat eller ringt, utan vagt säger hon att hon både messat och ringt (att kontakta någon två gånger är inte stalking, det hoppas jag att ni förstår). Ändå dras det direkt en slutsats att det måste skett upprepade gånger och att TS därför är en stalker. Ska du komma och påstå att TS spammar eller stalkar sitt ex så ligger bevisbördan på dig eftersom att det är du som är den anklagande, och de sakliga argumenten för att hon stalkar är för vaga så de håller helt enkelt inte.

Och jag vet ju självklart inte heller om TS är en stalker eller inte eftersom att jag inte vet hur många gånger hon kontaktat honom. Därför håller jag mig borta från anklagelser eftersom att jag än så länge inte vet något. Hade hon sagt att hon kontaktat honom upprepade gånger så hade situationen varit annorlunda, men det enda vi vet är att hon kontaktat honom åtminstone två gånger (en via telefon och en via mess) och det räcker inte för att kalla det stalking.

Sen om du undrar vad jag har för konkreta råd till TS så är det samma som alla verkar vara överens om: släpp det. Försök inte få ut ett svar från honom för han kommer med största sannolikhet inte att ge något svar. Ta bort honom från alla sociala medier, blockera hans nummer, försök att inte stöta på honom i den mån det är möjligt. Sitt själv och sörj, tillåt dig själv att vara ledsen och låt dina känslor svalla ut så mycket du bara kan.
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 16:06:50 följande:

Man kanske vet hur det känns att sitta på andra sidan (nej förklaringen dög inte) och uppringd gång på gång att ge en förklaring. Det är väldigt tufft. Men jag vet att flera kring honom ansåg att jag var en elak bitch etc, som inte gav en förklaring. Jag önskade jag hade gjort samma sak som ts ex, dvs avspisat honom direkt, det skulle spara så mycket energi.

Det är beklagligt att du varit med om det och ditt ex var troligtvis isåfall en stalker. Men som sagt, om du misstänker att det kan vara så utan att ha en saklig grund för det så är det bättre att fråga om omfattningen innan du drar några slutsatser. Jag pluggar just nu kommunikation och jag kan säga att det finns ingenting som är en större energitjuv än bristande kommunikation. Därför är det alltid bättre att fråga för att täppa igen oklarheterna. Det sparar mycket tid och möda!
  • Anonym (Same)
    SysterY skrev 2018-01-24 16:12:15 följande:

Spelar ingen roll. Ringer och sms man till någon som inte vill ha kontakt så är det stalking.

Har du ens läst det ts skrivit? Hon skriver klart och tydligt att hon under denna veckan ringt och sms. Dock inte hur mycket men det är nog iallefall mer än två sms och två samtal.

Ställ då frågan till TS: "Hur många gånger har du ringt och hur många gånger har du messat?"

Som jag sa till de två andra så är det bättre att reda ut dessa oklarheter innan man drar några slutsatser.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 18:51:27 följande:

Oj vad många svar och heta diskussioner! Fint att ni engagerar er :)

Vi hade varit ihop i nästan 5 år. Väldigt seriöst förhållande skulle jag säga. Vi har knappt aldrig bråkat med varandra ens, så därför kom detta verkligen som en chock.

Första två dagarna efteråt hörde jag av mig ganska mycket. Sammanlagt 4 samtal och 3 sms. Inget svar från honom alls och när han totalt ignorerar mig ökar det bara på min jakt efter honom. Resterande dagar har jag ringt 1 gång och skickat 1-2 sms per dag. Han svarade igår och det svaret jag fick står i trådstarten. Är jag en stalker?

5 år? Och så lämnar han dig bara utan att ge en förklaring? Herregud, lider verkligen med dig!

Jag tycker inte att du är en stalker och jag har full förståelse för att du vill ha svar. Har man varit ihop med någon i fem år och blir lämnad sådär plötsligt så kommer det ju som en extrem chock och då är det naturligt att vilja ha svar! Däremot så kanske du ska ge upp att kontakta honom och försöka fokusera på dig själv. Det är lättare sagt än gjort men blockera honom därför ifrån alla sociala medier och se till att undvika honom så mycket du bara kan. För ju mer du påminner dig om honom ju längre tid tar det för dig att gå vidare. Kom också ihåg att det här som han gjort mot dig är känslokallt och respektlöst att göra mot en man delat livet med i fem år. Därför är du faktiskt värd någon som är bättre än honom!

Och som jag sa, jag tycker att han är ynklig som inte berättar för dig trots att du ber om det. Vill du verkligen dela livet med en som är kapabel att göra sånt här?
    Anonym (ace) skrev 2018-01-24 18:58:18 följande:

Jag har aldrig sagt att TS bombarderar någon eller stalkar någon, allt jag sagt är att TS inte ska FORTSÄTTA pusha med kommunikation.

Nej, det sa du visst inte. Skrev till fel person isåfall för det var någon annan som använde det uttrycket. Sorry!

Men en fråga: du säger att det inte är en rättighet att få ett värdigt avslut på en relation, vilket iof är sant. Men tycker inte du att TS har rätt att reagera när hon ändå känner sig orättvist behandlad?
  • Anonym (Same)

TS: Majoriteten av de som svarat dig i tråden har trots allt sympatier med dig och majoriteten av oss tycker att ditt ex betett sig respektlöst mot dig. Så don't lose fate in humanity!

Däremot vill jag av egen bitter erfarenhet råda dig att inte skriva så mycket på olika forum om det här. Det kommer bara dryga ut processen och kanske t.o.m. leda till ännu mer lidande för dig. På internet är många väldigt känslokalla, oförstående och lika snabba att döma (ibland snabbare) som vissa i den här tråden varit. Och det kan ta hårt när man mår dåligt. Jag själv minns för många år sen när jag blev hjärtekrossad. Jag skrev på Flashback forum när den efter ett tag blev olidlig och möttes av att höra att jag var efterbliven som inte kommit över exet jag delat livet med i tre år efter två månader. Det var inte vad man ville höra när man mådde så dåligt som jag gjorde då. Hade faktiskt högre tankar om Familjeliv än vad den här tråden uppvisat men tyvärr har jag blivit motbevisad...

Så mitt råd är att prata med vänner om det här istället för på Internet. Känner du att smärtan blir olidlig kan du alltid ringa jourhavande medmänniska och/eller söka hjälp hos en psykolog. Det hjälper faktiskt väldigt mycket mer än vad forum på internet gör.

• Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 22:37:52 följande:

Det är okej. Jag tar inte åt mig av människor som inte kan diskutera med varandra utan att få sista ordet själv :)

Känns skönt att skriva på forum för att få höra andras erfarenheter, men det är viktigt att man kan hålla lite distans också.

Har någon erfarenhet av att exet hör av sig igen även om det kan ta tid? Om jag känner honom rätt borde han göra det. Han kan inte sakna så mycket empati.

Bra! Du verkar vara en stark människa så jag är övertygad om att du klarar av det här :)

Jag tror tyvärr att du inte ska räkna med det. Inte för att det inte kan hända utan för att det blir svårare för dig att gå vidare och öppna upp hjärtat för någon annan. Det farliga om du räknar med att ditt ex hör av sig är att du kommer att vänta och bygga upp förhoppningar vilket kan leda till att du isolerar dig från att släppa in en ny i livet. Och ställ dig också den här frågam om ett tag när du fått lite mer distans till det hela: vad skulle det leda till om han hörde av sig? Skulle det bli ni två igen? Vill du verkligen det efter att han visat den här sidan av sig själv?

Jag tror du gör klokast i att ta hand om dig själv från och med nu. Det är du som ska helas och det är du som ska må bra igen. Lägger du det i någon annans händer så spelar du ett väldigt högt spel.

Har du många vänner du kan prata med? Någon som kanske varit med om samma sak? Det hjälpte enormt för mig att prata med mina vänner efter att ha blivit dumpad. :)
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring