• Anonym (Same)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-27 12:59:50 följande:

Okej det är lång tid att stå ut. Hur lång tid efteråt kände du dig redo för att träffa andra?

Det tog väl ungefär ett år kanske. Men under det året var jag å andra sidan rätt fokuserad på annat, som studier, träning, sparande, etcetera. Sen är det viktigt att komma ihåg att man inte alltid mår exakt lika dåligt, och med tiden så ebbas allting ut. Men då gäller det också att se till att ta allt det där svåra, som att bryta kontakten helt och slänga allting som påminner om förhållandet, direkt efter uppbrottet. Annars kan det bli lätt att man påminns om det hela tiden och att man därför börjar älta det för mycket.

Har du någonting du alltid velat göra i livet? Kanske resa, börja studera, skaffa bostadsrätt, etc?
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-27 17:13:12 följande:

Jag förstår hur du menar. Resa är verkligen något jag skulle vilja göra mer, men jag har tappat motivation till allt. Det var jag och han som alltid reste ihop. Skulle kännas konstigt att åka själv eller med någon annan. Han har verkligen fått mitt liv att totalt stanna upp och jag inser nu att det nog inte är bra att vara så tajta som vi var för när jag nu står här ensam har jag ingenting kvar.

Fundera över vart du helst skulle vilja resa och såsparar du pengar för att åka. Såna saker där man har ett långsiktigt mål brukar vara bra när man är nere. Andra saker jag skulle rekommendera är att träna, börja gå promenader, mindfulness, etc. Såna saker gör gott för ens psyke när man mår dåligt och kan underlätta det jobbiga lite.

Jag förstår att motivationen inte är den bästa just nu, och jag förstår att allt känns svårt att göra utan honom. Men någonstans är det ändå viktigt att bryta destruktiva mönster man lätt får när man mår dåligt, t.ex. stillasittande, och istället skapa lite rutiner för att man inte ska deppa ihop totalt.

Vad gillar du normalt att göra i vardagen?
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-27 19:14:01 följande:

Tack för dina svar! Du verkar ha mycket erfarenhet och bra tips :)

Jag tycker väldigt mycket om att kolla på film, både hemma och bio. Just nu har jag tyvärr svårt att göra det för jag tycker att allt påminner om honom och det vi hade, vilket känns jobbigt. Tycker även om att läsa men det är samma sak där, allt påminner om det jobbiga. Promenader försöker jag gå lite då och då för jag tycker det är avkopplande, så vi får se om det kan hjälpa något i längden. Just nu är jag mest hemma själv för jag saknar energi att göra något.

Ja det är klart man saknar energi. Man mår väldigt dåligt och tankeverksamheten är i full gång nästan dygnet runt så man blir lätt väldigt matt och trött. Att aptiten inte är den bästa är förstås också en bidragande faktor till utmattningen.

Ja, allt påminner såklart om det ni hade. Problemet är att om man undviker allt som påminner dig om ditt förhållande så kommer mycket att försvinna ur ditt liv, och då blir vardagen ännu svårare och du får också svårare att gå vidare. Därför är det viktigt att "bryta isen" mot allt som påminner om honom i vardagen. För det är klart att första gången du t.ex. går på bio utan honom så kommer det kännas tungt. Nen andra och tredje gången du går så kommer det bit för bit att kännas lättare och tillslut kommer ingenting av det som du nu tycker är jobbigt att påminna dig om honom. Så jag rekommenderar starkt att göra allt det där du gjorde med honom fast ensam. Kanske inte just nu men gärna inom en snar framtid. För som sagt så kommer det bli lättare att bli av med alla jobbiga tankar om dina rutiner är intakta, för då kommer sorgen och saknaden åtminstone inte att styra ditt liv och på sikt kommer allt att bli bra igen :)

Du verkar vara en väldigt fin och bra människa. Jag tycker inte att du förtjänar att må så dåligt som du gör nu så jag hoppas verkligen från hjärtat att det kommer att gå bra för dig att gå vidare, vilket jag tror det kommer att göra. Tänk på det: DU förtjänar inte att låta någon annan knäcka dig! DU förtjänar inte att låta någon annans sällskap avgöra DITT värde! DU är den du är och om ditt ex inte ha allt det du har att erbjuda så är det HANS förlust. Inte din :)
  • Anonym (Same)
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2018-01-27 19:52:44 följande:

Här har vi ett perfekt exempel på när någon bestämmer att en människas sanning är en icke godkänd förklaring. Det är detta jag menar med att "få en förklaring" blir ofta en illusion som bara gör allt värre,för det handlar inte om att höra vad ditt ex har att säga,det handlar bara om att han ska säga något du accepterar som godkänd orsak till att han valde att lämna dig eller för att du ska kunna motsätta sig hans förklaring och säga "men jag kan ändra på det jag kan bättra mig jag kan vara den du behöver" istället för att förstå att du ÄR inte det personen behöver för hade du varit det hade ni varit ihop,enkelt.

Jag blir mörkrädd när andra tror de är berättigade kontakt med sina ex och ursäktar det som att de har rätt till en förklaring, för att ringa de, jaga de, smsa de, få träffas med de när deraa ex inte vill. Det är trakasserier. Om mina ex inte hade tagit "det är slut/ jag gör slut / jag älskar inte dig / jag är inte kär / jag har tappat känslorna / jag vill separera / jag vill skiljas " som en jävligt tydlig förklaring till mina handlingar att lämna de och ringer mig ,söker upp mig knackar på min dörr, skriver åt mig på nätet på sms , hade jag gett de e ny förklaring: "Ditt respektlösa beteende attsyalka mig helt besatt och vägra visa mig respekt för mina gränser för att jag inte bara gjort slut,nu vill jag aldrig mer höra från dig,någonsin, och jag kommer se till att du inte kommer åt mig , till varje pris " Hade de anmält mig hade jag sagt till polisen hur de betett sig då hade polisen förstått min anledning att säga som jag sa och fallet hade lagts ner och eventuell besöksförbud / hemlig identitet hade utfärdats.

Säg inte till mig att du som trakasserar och stampar över dina ex gränser har rätt till en förklaring, du har rätt att bli tillsagd och avvisad för alltid eventuellt polisanmäld.

Obehagligt att folk som påstår sig älska sina ex kan bli så besatta och egoistiska att de trakasserar sina ex.Du kan åtminstone vara ett ex som bevarar din värdighet och respekt och empati för den som gjorde slut med dig, eller är ditt ego viktigare ?

Ett nej är bästa förklaringen du kan få. Ett"jag gör slut" är hur tydligt som helst. Visst, det behöver inte vara att du varit en dålig person, människor älskar och slutar älska, blir ihop och separerar och ditt ansvar är inte att kräva ord avsnitt ex till hand beslut, utan att rannsaka dig själv, inför framtida relation, "Vad är bra med mig?" "Vad kan jag bättra? Vad var tufft i min senaste relation? Vad lärde jag mig om mig själv och relationer ?" Använd erfarenheten och gör något bra verktyg av de och använd det och bygg en bättre relation i nästa förhållande.

Tycker det är att trycka ner sin självkänsla och självrespekt att lägga all tid på att jaga någon som lämnat dig, lite som att spara ihop till att köpa ett par skor som är för små på dig. Finns passande skor. För bättre priser. Som passar dig perfekt.

Jag sörjer inte ett ex. Varför ska jag lägga tid på att klaga och gnälla över något som inte var mitt beslut? Jag älskar istället ännu mer, njuter av livet ännu mer. Ju mer jobbiga saker som händer desto mer beslutad är jag att ge fan på att glädjas åt livet.

"Jaga endast de som jagar dig lika mycket"

Mitt citat som påminner mig att inte vara en kvinnoförnedring mot mig själv.

Det kanske fungerar för dig att gå vidare väldigt lätt, men om det vore så att alla hade den inställningen till att bli dumpade skulle vi inte behövt något forum som heter "Relationsproblem" på Familjeliv eller någon annanstans. Alla reagerar olika och en del går det enkelt för och en del går det svårt för.

Sen förstår jag ärligt talat inte varför du måste ha en sån aggressiv framtoning i dina inlägg. Men det är din ensak.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2018-01-27 20:29:29 följande:

Spelar ingen roll hur svårt du har det jämfört med andra, det ger dig fortfarande inte rättighet över andra människors egna beslut. (Att ditt ex gör slut, att en vän börjat umgås med andra, att du inte fick jobbet du var på intervju för etc.

Agressiv framtoning, jag är inte exet som stalkar runt mina föredetta partners ....(där snackar vi agressivt)

Jag är bara bestämt emot att sympatisera med folk som är respektlösa. Och vara respektlös mot någon du påstår dig älska är något jag inte ens kan förstå, att älska någon och vilja de deras bästa är inte att sura över att de inte vill ha dig och försöka få de att verka som onda. Offret i dramat är exet som blir trakasserad med samtal sms brev dörrpling inte du som gör de trakasserierna varför skulle det vara standard om dig? Aldrig tagit ett nej blivit avvisad förr? Det är väl något alla måste kunna hantera ? Och kan du inte hantera det ska din energi ligga på att lära dig hantera det,inte att skylla på någon annan.

Förresten. Sedan när blev uppriktighet aggressivt ? Svårt att acceptera att jag inte ger medhåll? Att du har ett till nej?

Då ska du nog jobba med dig själv.

Självklart finns det problem i relationer, framförallt relationen till en själv, det är denna måste börja med. Springa efter ex gör man inte när man hittat en sund relation till sig själv. Säger inte att det är lätt för alla men oavsett hur svårt du har det, så är det ditt ansvar hur du mår. Ingen annans.

Ja, nu är ju inte jag TS så jag kan ju tyvärr inte tala för henne. Däremot så kan man visst säga sanningen till folk utan att bete sig aggressivt. Jag har sagt många saker till TS utan att vara aggressiv. Flera i tråden har sagt att TS ska upphöra med att försöka kontakta exet utan att vara aggressiva. Flera har varit i polemik med varandra utan att vara aggressiva. Det går att säga saker till folk utan att ha ett sånt beteende. Testa själv, det går.

Får jag fråga en sak: du tycker uppenbarligen att TS var respektlös som kontaktade exet. Och visst, det kan man väl tycka. Men tycker du att dina egna inlägg är speciellt respektfulla?
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-27 21:39:04 följande:

Både fysiskt och psykiskt är jag jättetrött, men ändå sover jag väldigt dåligt. Är som att jag inte får någon djupsömn och därför blir ju inget lättare heller. Upplevde du också sömnproblem när du skulle gå vidare?

Jag ska försöka samla lite kraft och aktivera mig mer. Tänker också att det är hans förlust som går miste om mig, men samtidigt vet jag ju inte varför han lämnade mig. Tänk om jag sårat honom på något sätt utan att ens veta det själv?

Jo jag led av sömnbrist. Minns knappt de första veckorna eftersom att jag var så utmattad. Det är tyvärr väldigt vanligt att man blir så efter en större förlust. Men som sagt, botemedlet och det som dämpade ångesten för mig var rutiner. Det var tungt till en början men varteftersom blev det lättare och lättare.

Ja, det är ju egentligen bara han som vet vad det berodde på. Men eftersom han inte sagt något alls så kommer du aldrig få veta om du på något sätt hade sårat honom, och därför har du faktiskt ingen anledning att tro det. Tyvärr kommer han inte ge något svar som det verkar, vilket är en usel stil av honom, och det får man acceptera. Tyvärr innebär ju det här såklart att han försätter dig i ett väldigt jobbigt läge av ovisshet, men vägrar han att säga vad det berodde på så är det inte så mycket man kan göra. Det är därför jag tror att du mår bäst av att tänka på dig själv i första hand. Prio ett för dig är inte att få honom att prata, utan prio ett är att du ska komma på banan igen.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-27 23:42:48 följande:

Du har rätt i allt och innerst inne vet jag ju det även om jobbiga tankar spökar för tillfället efter det som hänt. Borde jag höra av mig till honom igen tycker du? Egentligen känner jag bara för att åka till honom och pressa honom på en förklaring för jag tycker inte man gör såhär mot någon som man ändå levt med såpass länge.

Jag tror inte att det är en bra idé. Det är nog som sagt bättre att bara låta det vara som det är och låta alla tankar som spökar komma och gå. För om du skulle göra det så skulle du i efterhand ångra att du gjorde så, ooch tro mig det är inte värt det.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2018-01-27 23:58:12 följande:

Hade jag varit TS och någon hade skrivit som mig hade jag förmodligen varit lättstött först, men sedan förstått allvaret i orden och att allvar och bestämda ord är inte samma sak som mindre respekt sedan hade jag varit tacksam att bland alla som stöttade mig med att de känner likadant så vågade någon säga till på skarpen och påminna mig att det jag gör är helt ur kontroll och skadar mig lika mycket som mitt ex och att jag måste ta tag i mitt beteende.

Och att de som vågar säga det jag behöver höra för att förändra situationen är viktigare än att få medhåll och sympati.

Alla uttrycker sig olika, åter igen, du kan inte styra andra människors val du kan bara styra dig själv, gillar du inte mina åsikter varför bry dig, du måste inte läsa eller svara? Som exempel.

Jag svarar av den enkla anledningen att jag just har de där sympatierna för TS du pratar om. Jag tycker att man ska vara försiktig i hur man framför saker till någon som mår dåligt. Jag tycker inte att ärlighet på något sätt är dåligt, inte heller tycker jag att rakhet är dåligt. Det kan tvärtom vara bra att höra, vilket du också säger. Men det just hur man säger det som är det viktigaste. Är man för hård kommer inte TS ta till sig det du säger, så då blir dina ord värdelösa. Om du däremot är finkänslig så är det lättare att ta in det du skriver.

Det kallas retorik
  • Anonym (Same)
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2018-01-28 00:14:11 följande:

Ja, vissa lyssnar inte alls medan vissa älskar att man är totalt osympatisk och nästan som en sträng lärare, för det sticker ut och skiljer sig från det man är van med som inte lett en till någonting nytt i resultat. Det kan också bli lättare att sluta ursäkta sitt beteende om man ser att någon annan tycker det är fullkomligt ur kontroll fel.

Vill man ha nytt resultat måste man sluta med det man tidigare gjort och börja göra något nytt och då kan det ibland vara att lyssna på de som har obekväma svar.

För vi tror oftast att lösningar betyder njutning, pff, we wish. De flesta lösningar kräver just att du anstränger dig och kanske har det tufft och obekvämt tillfälligt. Men njutningen kommer på slutet,och inte är den liten.

Flummigt inlägg. Men okej, ha den inställningen om du så vill. Men försök att visa lite ödmjukhet i fortsättningen.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2018-01-28 00:34:45 följande:

Är inte ödmjukhet som hjälpt människor jag stöttat vännen, du får visa vad du vill och jag får visa vad jag vill, du hjälper folk med ödmjukhet och sympati, jag hjälper de med konstruktiv kritik och hårda vägen, oroa dig inte jag kan hantera att uppfattas hård, det är värt det för många människor kommer i efterhand och tackar att jag är den enda som sagt det de inte vågade höra men som var det de behövde.

Inget lätt jobb men jag tål inte att se människor må dåligt helt fast i sympati om sig själva. Det har förvärrat situationen för många mer än det förbättrat och jag tycker människor är värda den hårda sanningen om den hjälper, för att kunna ta den betyder att du vill göra något åt dina klagomål. Då har du nått en stor stor ny styrka som tar sig vidare.

Ja, kör på den metoden du om du tycker den är bäst så kör jag på min.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-29 02:18:24 följande:

[quote=78408961][quote-nick]Anonym (Same)

Jag kunde inte låta bli att kontakta honom igen så jag skrev ett meddelande där jag återigen bad om ursäkt, men att jag önskade en förklaring för att kunna gå vidare.

"Förstår du inte att jag inte vill ha kontakt? Vill inte ha något med dig att göra, aldrig mer! Om du fortsätter söka kontakt kommer jag bli tvungen att anmäla för det blir både förföljelse och trakasserier."

Det var svaret jag fick :/[/quote]

Bra! Då vet du att han är en fegis som inte vågar ta konflikter utan måste ropa på storebror staten så fort han känner sig obekväm.

Jag vet att det är svårt för dig att erkänna detta för dig själv eftersom att du ändå delat livet med honom i fem år, men han är faktiskt ingen bra kille om han gör såna här vidriga och fega saker. Du kommer tids nog att inse att du förtjänar bättre än det där.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Kola) skrev 2018-01-29 15:19:00 följande:

[quote=78414117]Han har ju gett henne förklaringen i klartext att han inte vill veta av henne mer, att han kommer att anmäla henne om hon fortsätter att höra av sig till honom.

Räcker inte det anser du?

Om du frågar mig skulle det aldrig känts som en tillräcklig förklaring. Snarare att han säger a men vägrar att säga b.

Jag tror att TS ex bara är konflikträdd och feg. Jag tror inte att han vågar stå för sina val öga mot öga. Det bevisar han om inte annat när han hotar med att ropa på storebror staten när TS ber om en förklaring. Det är ren feghet och patetiskt om du frågar mig.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Kola) skrev 2018-01-29 15:41:53 följande:

Jag har sett hur du nästan spammar i tråden om hur feg/konflikträdd han är som vägrar att bemöda sig att ge henne en förklaring.

Jag kan inte säga annat att livet är tufft emellanåt, oavsett om man har blivit lämnad av sin partner utan förklaring? eller om man råkar ut för en olycka.

Då är det viktigt att ha folk omkring sig att söka stöd/tröst hos.

Det håller jag med om. Jag har också sagt till TS att hon inte borde kontakta honom något mer. Det är liksom inte lönt att kontakta någon som fullständigt vägrar ge henne ett svar.

Men däremot så tycker jag att TS ex är riktigt feg som gör såhär. Och det kan jag spamma hur mycket som helst om för det är min bestämda uppfattning!
  • Anonym (Same)
    Anonym (Kola) skrev 2018-01-29 16:30:38 följande:

Hur vida han är feg/konflikträdd kan vi egentligen inte veta, i och med att vi inte även har hört hans version av hur ofta hon faktiskt har hört av sig till honom, efter att han klargjort för henne att förhållandet är över.

Jag har en före detta kompis som valde att bryta med mig helt utan någon direkt förklaring.

Jag valde att respektera det istället för att söka upp honom för någon förklaring.

Idag så bor jag med min sambo och våra katter.

Livet är tufft emellanåt, men det kan oftast bara bli bättre.

Jag hoppas att ts hittar orken/stödet att gå vidare.

Jag tycker såhär: Normalt när någon lämnar ett fem år långt förhållande på det här sättet så har det hänt något. Då brukar det inte behövas en förklaring för då vet den som blir lämnad vad det beror på (hen kanske har varit otrogen eller något liknande som sårat väldigt mycket). Men nu verkar det inte som TS gjort något uppenbart illa som sårat honom och det är därför TS försöker få honom att förklara.

Att han vägrar tyder egentligen för mig på en sak: Han är feg och konflikträdd. Hans version av historien välkomnas av mig men den lär vi aldrig få höra så då får man utgå från det TS säger.

Men återigen så är vi ändå överens om att TS behöver gå vidare för sin egen skull. Och det gör hon bäst genom att först och främst inte kontakta honom.

Sen ja, du har rätt i att jag upprepar mig. Har en förmåga att bli väldigt engagerad i saker och det här är en sån sak. Får väl lämna tråden för jag tror faktiskt jag gjort mitt. Ingen idé att köra på repeat liksom...

Till TS: lycka till och ta hand om dig! Jag önskar verkligen från hjärtat att allt löser sig för dig. Kom ihåg att du är en fantastisk människa, men inte ens den bästa av oss alla är immun mot orättvisor. Tyvärr händer sånt! Se till att ta hand om DIG själv och att hitta ditt eget värde igen efter detta horribla uppbrott. Du förtjänar bättre!

Lycka till :)
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring