• Otit

Syskonvagn eller inte?

Hej!

Om allt går som det ska kommer vi att få barn nummer två när vår dotter är drygt 18 månader gammal. Min fundering är om det är lönt att skaffa syskonvagn eller inte? Tar gärna emot erfarenheter om ni har köpt syskonvagn och det inte har varit bra eller om det har varit guld värt!

• Svar på tråden Syskonvagn eller inte?
  • Otit
    SofieJ skrev 2018-01-30 22:16:40 följande:

Oj ursäkta, missuppfattade frågan. Jag är också nyfiken, för jag tycker inte alls att det verkar bra :( Speciellt eftersom den nedre delen är liggdel. Vill man inte ha yngsta barnet närmst en?

Mej jag är också skeptisk då båda barnen är vända bort från en. Vet hur nojig jag var med första barnet att gon bar för varm och skulle dö i vagnen. Vill se bebisen hela tiden och min dotter också.
  • Otit

Får jag fråga er som har en Bugaboo donkey? Vi var helt inne på en sån, men satte dottern i en vagn i en butik. Sitsen var otroligt liten för henne. Hon nådde upp med huvudet till suffletten och hon är ett år. Hur ska hon kunna sitta i den i typ minst 1,5 år till?

Provade Emmaljunga double viking och i den satt hon mycket bättre!

• SofieJ
    Otit skrev 2018-02-05 17:23:10 följande:

Får jag fråga er som har en Bugaboo donkey? Vi var helt inne på en sån, men satte dottern i en vagn i en butik. Sitsen var otroligt liten för henne. Hon nådde upp med huvudet till suffletten och hon är ett år. Hur ska hon kunna sitta i den i typ minst 1,5 år till?

Oj intressant! Och din dotter är inte längre än genomsnittet eller så? Klurigt, man vet ju inte på förhand hur stor unge man får ^^. Bra kommentar iaf :)
  • faglin

Vi hade en när Oliver föddes, Ludvig var då 2 år och redan då var den trång. Kort sagt så är de inte bra o man tittar på hur barnet sitter när det blir lite större. Vi bytte vagn. Brio Go hade vi då, otroligt bra och sån stor skillnad! Nu väntar jag trean och vi har köpt en Britax go big. mycket rymlig och kommer hålla länge. 
  • elyse

Ja, definitivt. Jag har en tjej som snart är fyra år och fortfarande gärna sover middag i vagnen.

• Nutnut

Min 2,5 åring sitter fortfarande bra i sin donkey. Viking däremot var trång och såldes således.
  • Otit
    Nutnut skrev 2018-02-05 18:54:40 följande:

Min 2,5 åring sitter fortfarande bra i sin donkey. Viking däremot var trång och såldes således.

Fast tycker det är konstigt, när jag läser om måtten på sittdelen så får jag det till att donkeyn är 27 cm bred och viking 29?
  • Nutnut
    Otit skrev 2018-02-05 19:54:43 följande:

Fast tycker det är konstigt, när jag läser om måtten på sittdelen så får jag det till att donkeyn är 27 cm bred och viking 29?

Viking går upp mer på sidorna i sittdelen vilket gör att barnet sitter mer omslutet. I donken är det mer free space på sidorna varför den kanske upplevs som rymligare. Innan sonen fyllde 2 så satt han dock bättre och mer upprätt i vikingen. Jag gillar båda på olika sätt.
  • Otit
    SofieJ skrev 2018-02-05 17:59:57 följande:

Oj intressant! Och din dotter är inte längre än genomsnittet eller så? Klurigt, man vet ju inte på förhand hur stor unge man får ^^. Bra kommentar iaf :)

Nä hon är normalstor! Men upplevde henne som stor i vagnen ändå. Men vara ju sett typ treåringar åka donkey. Så det går ju. Men blev tveksam bara.
  • Otit
    Nutnut skrev 2018-02-05 22:36:15 följande:

Viking går upp mer på sidorna i sittdelen vilket gör att barnet sitter mer omslutet. I donken är det mer free space på sidorna varför den kanske upplevs som rymligare. Innan sonen fyllde 2 så satt han dock bättre och mer upprätt i vikingen. Jag gillar båda på olika sätt.

Okej! Men du har provat båda? Vilken skulle du rekommendera i så fall? Vi gillade donkey för monoläget. Att det var smidigt. Men efter att dottern suttit i båda vagnarna så kände vi att vikingen kändes bäst. Vet inga andra syskonvagnar där båda barnen sitter bredvid varandra och sittdelen kan vara vänd antingen framåt eller bakåt.
  • LFF

Vi hade en Donkey till våra tvillingar och jag älskade den vagnen. När de var runt 3 så blev dock vagnen för liten men vi använde den knappt då heller.

En vagn jag sett som kommit till Sverige efter det är denna:

syskonvagn.nu/bumbleride-indie-twin-syskonvagn-recension/

Bumbleride Indie Twin. Nackdelen är att det inte går att vända sitsarna mot en.

• Nutnut
    Otit skrev 2018-02-06 05:27:52 följande:

Okej! Men du har provat båda? Vilken skulle du rekommendera i så fall? Vi gillade donkey för monoläget. Att det var smidigt. Men efter att dottern suttit i båda vagnarna så kände vi att vikingen kändes bäst. Vet inga andra syskonvagnar där båda barnen sitter bredvid varandra och sittdelen kan vara vänd antingen framåt eller bakåt.

Vi har haft bugaboo i monoläge och så har vi haft en vanlig viking, ej dubbel. Sålde EL förra helgen så vi har haft båda i 2,5 år. Jag skulle nog välja donkey trots allt. Inte så mycket erfarenhet av hur den är som dubbel men jag lockas av der faktum att man kan välja att ha som singel eller dubbel. Du kan ju tex ställ ena sittdelen på förskolan när du har lämnat och köra vagnen som mono under dagen.
  • Nutnut
    LFF skrev 2018-02-06 09:35:11 följande:

Vi hade en Donkey till våra tvillingar och jag älskade den vagnen. När de var runt 3 så blev dock vagnen för liten men vi använde den knappt då heller.

En vagn jag sett som kommit till Sverige efter det är denna:

syskonvagn.nu/bumbleride-indie-twin-syskonvagn-recension/

Bumbleride Indie Twin. Nackdelen är att det inte går att vända sitsarna mot en.

Har du förrrsten kollat uppababy vista?
Svar på tråden Syskonvagn eller inte?