• Anonym (Lider...)

När är det kört efter en anställningsintervju?

Dumma frågor får dumt svar förstås, så jag förväntar mig nästan att bli lätt idiotförklarad.

Var på intervju i torsdags, tre som skulle intervjuas under dagen till två lediga tjänster. Ansökningstiden gick ut i söndags. Kändes som en bra intervju, vi pratade 1 h 20 min. Var fem som intervjuade, inklusive facklig representant. Chefen sa ett par gånger att jag hade fina meriter (utbildning ffa) och det var en lättsam stämning. Skrev efteråt och tackade för trevlig intervju samt gav en komplettering kring min referens.

Jag vill väldigt, väldigt gärna ha jobbet av flera olika skäl. Det är i mångt och mycket drömjobbet. Men nu börjar jag tveka, borde de inte ringt vide det här laget? Det är två chefstjänster inom offentlig sektor och jag gjorde det fatala misstaget att inte fråga när de förmodade höra av sig... Kan ju inte höra av mig till dem och fråga heller ännu, må ju vara cool - vilket jag inte är!

• Svar på tråden När är det kört efter en anställningsintervju?
  • halfbaked

Fick besked ca 1-1,5 mån efter intervju att jag fått jobbet, jobb på statlig myndighet.

• klyban

Dessa kvarnar mal långsamt ofta i det offentliga, men det är väl bara ringa/maila personalansvarig och berätta när tjänsten är tänkt och vara tillsatt, då du inte kan hitta detta i ansökningspapperna.

hur många meter var det?
  • Anonym (Lider...)
    halfbaked skrev 2018-01-24 15:03:10 följande:

Fick besked ca 1-1,5 mån efter intervju att jag fått jobbet, jobb på statlig myndighet.

Så du tycker att tre dagar är rätt lugnt då med andra ord?
  • LFF

Oj, i flera rekryteringar jag varit med om så har det dröjt ett par veckor efteråt innan jag fått besked. Intervjuerna ska gås igenom, det ska ringas referenser etc.

Vad sa de när du gick därifrån om tidsperspektivet (det har jag alltid varit fräck nog att fråga :))?

• Anonym (Lider...)
    LFF skrev 2018-01-24 15:07:13 följande:

Oj, i flera rekryteringar jag varit med om så har det dröjt ett par veckor efteråt innan jag fått besked. Intervjuerna ska gås igenom, det ska ringas referenser etc.

Vad sa de när du gick därifrån om tidsperspektivet (det har jag alltid varit fräck nog att fråga :))?

Det sades ingenting, det borde jag naturligtvis kommit ihåg att fråga. Men icke. 
  • Crazzy

"Vi ringer inom 3 veckor med besked" *6 veckor senare* "Vi vill erbjuda dig jobbet, kan du börja på måndag?"

Tycker den här situationen är mer regel än undantag, haha. Du kan nog ta det lugnt!

• klyban
    Anonym (Lider...) skrev 2018-01-24 15:09:22 följande:
    Det sades ingenting, det borde jag naturligtvis kommit ihåg att fråga. Men icke. 

Man kan inte komma ihåg allt.
    Har du tittat över alla papper så det inte står där?

hur många meter var det?
  • Anonym (Lider...)
    klyban skrev 2018-01-24 15:20:01 följande:

Nej, icke. Vet egentligen inte hur bråttom de har att tillsätta tjänsterna. Min känsla säger att det är viktigare att finna rätt personer än att få in några snabbt.

Går inte en meter från mobilen just nu...
  • LFF
    Anonym (Lider...) skrev 2018-01-24 15:09:22 följande:
    Då skulle jag låta det gå en vecka eller två innan jag mailar igen.
  • Anonym (Lider...)
    LFF skrev 2018-01-24 15:23:35 följande:
    Då skulle jag låta det gå en vecka eller två innan jag mailar igen.
    Ja, absolut. Torsdag nästa vecka mailar jag om jag inte hört något. Är dock inte gjord för att vänta på såna här saker, går snart upp i atomer...!!!
  • Anonym (fwqfqew)
    klyban skrev 2018-01-24 15:20:01 följande:

Därför man skriver ned sådant som stöd för sig själv, om man är något funtad!
  • Anonym (Lider...)
    Anonym (fwqfqew) skrev 2018-01-24 15:33:18 följande:
    Absolut. Hoppas jag är normalt funtad i övrigt då.
  • Kjell2
    Anonym (Lider...) skrev 2018-01-24 15:24:53 följande:
    Ja, absolut. Torsdag nästa vecka mailar jag om jag inte hört något. Är dock inte gjord för att vänta på såna här saker, går snart upp i atomer...!!!
    Hör av dig nu och fråga när du kan förvänta dig ett besked.

Den här typen av processer kan ta flera veckor om det blir lite trassel.

Problemet med offentliga tjänster är att de sällan säger nej innan det fått ett påskrivet kontrakt med någon annan.
  • klyban
    Anonym (fwqfqew) skrev 2018-01-24 15:33:18 följande:
    JO, helt klart,  men där är vi inte nu.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Lider...) skrev 2018-01-24 15:22:44 följande:
    Nej, icke. Vet egentligen inte hur bråttom de har att tillsätta tjänsterna. Min känsla säger att det är viktigare att finna rätt personer än att få in några snabbt.

Går inte en meter från mobilen just nu... smile2.gif
    Hehe, lycka till nu! (Och kort väntan)
    hur många meter var det?
Svar på tråden När är det kört efter en anställningsintervju?