• Anonym (xx)

Har barn vv, ex ändrat arbete och skall jobba helg ibland

Jag och mitt ex har haft barnen varannan vecka. Nu har mitt ex ändrat sitt arbete och kommer jobba 1 helg / 3:e vecka. Det har hon bestämt utan att först fråga mig om det går bra utan ställer mig inför fullbordat faktum. 

Jag har sagt att om jag skall ta fler helger så borde jag kompenseras för det tex att jag lämnar barnen på fredagen istället för på lördag fm/lunch som vi annars gör. Jag har ett nytt förhållande (särbo) och hittills när jag har barnen så träffas vi inte för då vill jag umgås med dom och vill inte blanda in nya personer ännu. Det innebär att min nya och jag inte kan träffas el iaf inte vara själva vilket vi kunnat göra förut iaf en av helgdagarna. 

Mitt ex vill inte alls diskutera det hela utan häver istället ur sig att jag prioriterar min nya framför barnen och att hennes arbete är viktigare än att jag skall kunna träffa min nya etc.

Är det rätt att jag skall anpassa mig utefter mitt ex val att ändra sitt arbete ? Är det inte i första hand hennes ansvar att försöka lösa det utan att inskränka på mitt liv vilket det innebär. Nu säger jag dock att jag kan ta barnen den extra helgen men att jag vill bli kompenserad för den tiden. Är det orimligt?

• Svar på tråden Har barn vv, ex ändrat arbete och skall jobba helg ibland
  • annabellelee

Allmän reflektion: Båda har lite konstig prioritet. Du vill bli kompenserad för att  du tvingas ha dina barn en helg, hon vill lämna ifrån dem helger och därmed få mindre tid med barnen. Ert  fokus borde väl vara att  umgås MER med era barn, inte slippa undan dem så mycket som möjligt?

Till sakfrågan: Eftersom hon missar tid med sina barn skulle jag förvänta mig att hon skulle vilja ha mer tid med dem när det är möjligt. Vilket som är viktigat, jobb eller kärlek, tycker jag man kan diskutera, men vikitgare än båda borde väl vara barnen? Så ja, jag tycker hon bör anpassa sig för att träffa barnen lika mycket som innan. 

Låt inte dem ana hur ni bråkar om att INTE ha dem!

• Anonym (xx)
    annabellelee skrev 2018-01-25 00:09:04 följande:
    Allmän reflektion: Båda har lite konstig prioritet. Du vill bli kompenserad för att  du tvingas ha dina barn en helg, hon vill lämna ifrån dem helger och därmed få mindre tid med barnen. Ert  fokus borde väl vara att  umgås MER med era barn, inte slippa undan dem så mycket som möjligt?

Till sakfrågan: Eftersom hon missar tid med sina barn skulle jag förvänta mig att hon skulle vilja ha mer tid med dem när det är möjligt. Vilket som är viktigat, jobb eller kärlek, tycker jag man kan diskutera, men vikitgare än båda borde väl vara barnen? Så ja, jag tycker hon bör anpassa sig för att träffa barnen lika mycket som innan. 

Låt inte dem ana hur ni bråkar om att INTE ha dem!
    Visst är barnen viktigast men det gäller ju att få hela livet att fungera. För min egen del är det inget problem att ha mer tid med barnen men min nya tycker det är jobbigt att vi inte kan ses så ofta. 
  • Anonym (suck)

Ja stackars den nya med ungar som är i vägen...

Fascinerande att ha sina barn endast halvtid och inte bli glad över mer tid med dem. Hoppas att barnen inte märker av hur de är "i vägen" när ni tjafsar om vem som inte ska ha dem.

• Anonym (Och henne skall du utsätta dina barn för)
    Bilderesultat for evil stepmother
  • Anonym (va)

Om mitt ex ville att jag skulle ha barnen oftare/mer så skulle jag hoppa jämfota av glädje ett helt år i sträck. Streck? Sträck. Vilket som passar.

• Anonym (Jk)

Jag håller med de andra. Man ska inte tjafsa om vem som ska ha barnen minst, snarare tvärtom... Här sitter jag och kämpar med att få träffa mitt barn mer än vv. Jag saknar mitt barn sååå otroligt mycket den veckan hon är hos sin pappa. Ingen ny partner eller nytt jobb skulle komma före mitt barn, aldrig någonsin! Idag känns det som att föräldrar inte orkar vara föräldrar. Att man skaffar barn bara för att... nåja!

Till din fråga: Ja hon borde kompromissa. Säg att du lämnar fredagen om hon ska ge dig barnen en extra helg. Punkt.

• Anonym (Yngve)

Det är bara att ta barnen mer tid. Det betyder att hon ska börja betala underhåll till dig och du ska ha hela barnbidraget. Barnen ska självklart bli folkbokförda på sin adress hemma hos dig. Ställ henne inför faktum av vad hennes val har lett till för konsekvenser. Sen dejtar du nya flingan när du inte har barnen och ganska snabbt kan de börja lära känna henne om du känner att det är en brud du vill ha en seriös relation med. Lycka till.

• Anonym (Och henne skall du utsätta dina barn för)
    Akira Öken skrev 2018-01-25 00:48:30 följande:

Om man gör en ändring i sitt liv som har stor påverkan på någon annans liv, då tycker jag att man stämmer av först.

Och om din chef ändrar ditt schema så borde chefen stämma av med din x föst ?
Svar på tråden Har barn vv, ex ändrat arbete och skall jobba helg ibland