• Venenum

    Fari/pashto

    Hejsan,

    Har en elev som gjort en muntlig presentation på svenska. Verkar besvärad över sina felaktiga uttal och för att förmedla känslan av att det är helt okej skulle jag vilja ge feedback på pashto/fari.

    Skulle någon barmhärtig själ vilja översätta följande och stava som det uttalas hade det uppskattats enormt.

    "Du har gjort ett jättebra arbete där du lyft fram de mänskliga rättigheterna på ett utförligt sätt. Var inte rädd för att säga fel - det är genom felen man lär sig."

    Framförallt den sista meninge vill jag kunna säga.

    Tusen tack!


    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Svar på tråden Fari/pashto
  • Venenum

    Hade givetvis varit mitt förstahandsval om språken använde sig av latinska bokstäver. Då jag inte har en aning om språkets fonomen vänder jag mig hit för hjälp.


    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Venenum

    Pushar lite, visst måste det väl finnas någon som behärskar språken. 


    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • ToToTo

    Eller så lär sig din elev att hålla sin presentation på svenska, kanske till och med på samma sätt du försöker ge feedback.

    När gick allt så fel i Sverige? Sedan ett par år tillbaka bor jag utomlands och det finns inte på kartan här att barnen inte skulle nå samma resultat som de infödda. Eftersom det förutsätts, så lär de sig, snabbt. Flytande på lokalt språk efter mindre än ett år, efter ett år vann ena barnet en utmärkelse i skolan för bästa uppsats (absolut ingen pardon för språkliga fel).

  • Venenum

    Tycker det är en trist inställning att språksvårigheter skulle förknippas med inlärningssvårigheter. Elever som vågar mer klarar dock mer - och det är hemskt trist om utländska lärare inte är villiga att ibland bjuda på sig själva för att stärka elevernas självkänsla. 


    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • ToToTo
    Venenum skrev 2018-01-25 16:45:13 följande:

    Tycker det är en trist inställning att språksvårigheter skulle förknippas med inlärningssvårigheter. Elever som vågar mer klarar dock mer - och det är hemskt trist om utländska lärare inte är villiga att ibland bjuda på sig själva för att stärka elevernas självkänsla. 


    Utländska lärare? Du menar svenska lärare med utländska elever? Eller lokala lärare med utländska elever?

    Ja, elever som vågar mer klarar mer. I en miljö där det förutsätts att de klarar saken gör de det. Det är tufft ibland, tårar och tandagnisslan. Det är inte farligt, men utvecklande.

    Skönt att se sådana här trådar och svaren i dem ibland. Påminner om varför jag flyttade och varför det är otänkbart att flytta tillbaka.
  • Venenum
    ToToTo skrev 2018-01-25 16:42:04 följande:

    Eller så lär sig din elev att hålla sin presentation på svenska, kanske till och med på samma sätt du försöker ge feedback.

    När gick allt så fel i Sverige? Sedan ett par år tillbaka bor jag utomlands och det finns inte på kartan här att barnen inte skulle nå samma resultat som de infödda. Eftersom det förutsätts, så lär de sig, snabbt. Flytande på lokalt språk efter mindre än ett år, efter ett år vann ena barnet en utmärkelse i skolan för bästa uppsats (absolut ingen pardon för språkliga fel).


    Förlåt, men sådana här antaganden är så tråkiga. Eleven har befunnit sig i Sverige i mindre än ett år och når trots detta de högre kunskapskraven i Samhällskunskap på gymnasienivå(som undervisas i på svenska...). Eleven känner sig dock obekväm och ursäktar felaktiga uttal såsom "konvention", "deklarationen" etc - vilka många av de svenska eleverna inte heller behärskar. 
    Jag som lärare möter och engagerar mina elever varje dag och bjuder gärna på att visa att det är "försöket" som når hela vägen, inte perfektion. Jag vill inte att mina elever ska hugga sig själva i benen över att de upplever svårigheter utan klappa sig själva på axeln för att de vågar. Jag bjuder gärna på en knagglig komplimang på hemspråket för att visa att det är helt okej att ha brister - mest för att det är en rolig grej. 

    Kul att dina barn går framåt i sina kunskaper - hoppas de får cred och uppmuntran från lärarna att våga fortsätta utvecklas och att rädslan för att göra fel inte ska få komma emellan. 
    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Sean Verde

    Affarin, kheyli behet eftekhar mikonam ke enghad Khob darmorede hagh ensanha neveshti. Natars az inke eshteba benivisi - hamme adamha az eshtebahashon yad migiran.

    Lycka till med din elev.

  • Venenum
    Sean Verde skrev 2018-01-25 16:53:22 följande:

    Affarin, kheyli behet eftekhar mikonam ke enghad Khob darmorede hagh ensanha neveshti. Natars az inke eshteba benivisi - hamme adamha az eshtebahashon yad migiran.

    Lycka till med din elev.


    Alltså, tusen tack! Hjärta Det är dari va? Khob är bra? :)
    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Cexx

    Ni verkar ha missförstått. Eleven är orolig för sitt uttal av svenska språket. Läraren vill peppa på ett roligt och pedagogiskt sätt (genom att visa att det inte är farligt att försöka och kanske göra lite fel - man blir förstådd ändå). Eller är det jag som fattat fel, TS?

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med översättning.

  • Sean Verde
    Venenum skrev 2018-01-25 16:56:44 följande:

    Alltså, tusen tack!  Det är dari va? Khob är bra? :)


    Ja det stämmer att khob betyder bra :)

    Det är enkel farsi, dock är språken är snarlika. Hoppas din elev blir glad. Skriv gärna hur han reagera.
  • Cexx
    ToToTo skrev 2018-01-25 16:42:04 följande:

    Eller så lär sig din elev att hålla sin presentation på svenska, kanske till och med på samma sätt du försöker ge feedback.

    När gick allt så fel i Sverige? Sedan ett par år tillbaka bor jag utomlands och det finns inte på kartan här att barnen inte skulle nå samma resultat som de infödda. Eftersom det förutsätts, så lär de sig, snabbt. Flytande på lokalt språk efter mindre än ett år, efter ett år vann ena barnet en utmärkelse i skolan för bästa uppsats (absolut ingen pardon för språkliga fel).


    Det var ju just det eleven gjorde...

    Flydde din familj undan krig, förtryck eller svält? Fick ni några tillhörigheter med er? Har dina barn sett sina grannar, vänner eller släktingar dödas den senaste tiden? Har de känt fara för sitt liv de senaste åren, före flytten? Har de varit oroliga att militären ska komma på natten och ta dig?

    Kan du föreställa dig att de barn som upplevt just de här sakerna har lite annat att processa i sina små huvuden än att lära sig ett främmande språk?
  • Venenum
    Cexx skrev 2018-01-25 16:57:58 följande:

    Ni verkar ha missförstått. Eleven är orolig för sitt uttal av svenska språket. Läraren vill peppa på ett roligt och pedagogiskt sätt (genom att visa att det inte är farligt att försöka och kanske göra lite fel - man blir förstådd ändå). Eller är det jag som fattat fel, TS?

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med översättning.


    Stämmer helt korrekt - ibland får man bjuda på sig själv. Det skapar goda relationer också vilket underlättar för all inlärning. 
    Sean Verde skrev 2018-01-25 17:02:19 följande:
    Ja det stämmer att khob betyder bra :)

    Det är enkel farsi, dock är språken är snarlika. Hoppas din elev blir glad. Skriv gärna hur han reagera.
    Det ska jag göra - toppen att jag fick hjälp! 
    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Cexx

    Vad bra att du fick hjälp!

    (Nu ska jag inte tjafsa sönder din tråd mer, jag lovar!)

  • ToToTo
    Cexx skrev 2018-01-25 17:04:25 följande:

    Det var ju just det eleven gjorde...

    Flydde din familj undan krig, förtryck eller svält? Fick ni några tillhörigheter med er? Har dina barn sett sina grannar, vänner eller släktingar dödas den senaste tiden? Har de känt fara för sitt liv de senaste åren, före flytten? Har de varit oroliga att militären ska komma på natten och ta dig?

    Kan du föreställa dig att de barn som upplevt just de här sakerna har lite annat att processa i sina små huvuden än att lära sig ett främmande språk?


    Ironi. Kul.
Svar på tråden Fari/pashto