Inlägg från: Cexx |Visa alla inlägg
  • Cexx

Fari/pashto

Ni verkar ha missförstått. Eleven är orolig för sitt uttal av svenska språket. Läraren vill peppa på ett roligt och pedagogiskt sätt (genom att visa att det inte är farligt att försöka och kanske göra lite fel - man blir förstådd ändå). Eller är det jag som fattat fel, TS?

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med översättning.

• Cexx
    ToToTo skrev 2018-01-25 16:42:04 följande:

Eller så lär sig din elev att hålla sin presentation på svenska, kanske till och med på samma sätt du försöker ge feedback.

När gick allt så fel i Sverige? Sedan ett par år tillbaka bor jag utomlands och det finns inte på kartan här att barnen inte skulle nå samma resultat som de infödda. Eftersom det förutsätts, så lär de sig, snabbt. Flytande på lokalt språk efter mindre än ett år, efter ett år vann ena barnet en utmärkelse i skolan för bästa uppsats (absolut ingen pardon för språkliga fel).

Det var ju just det eleven gjorde...

Flydde din familj undan krig, förtryck eller svält? Fick ni några tillhörigheter med er? Har dina barn sett sina grannar, vänner eller släktingar dödas den senaste tiden? Har de känt fara för sitt liv de senaste åren, före flytten? Har de varit oroliga att militären ska komma på natten och ta dig?

Kan du föreställa dig att de barn som upplevt just de här sakerna har lite annat att processa i sina små huvuden än att lära sig ett främmande språk?
  • Cexx

Vad bra att du fick hjälp!

(Nu ska jag inte tjafsa sönder din tråd mer, jag lovar!)

Svar på tråden Fari/pashto