• ElenaG

Lactulos?!

Hej

Har en fundering ang lactulos. Har en liten hemma på 5 veckor som konstant blir hård i magen, och nu har BVC sköterskan sakt att vi kan andvända lactulos i ersättningen, sen när jag går in o läser om det är biverkningar gaser i magen och magsmärtor så blir ju så klart rädd att min lille ska få mer problem med magen.

Vi har försökt med allt bytt ersättningar testat rapsolja och magdroppar och ibland lite mer vatten men inget hjälper.

Någon som har/haft samma problem och några bra knep? Hur gjorde ni? Någon som ger/gett sin bebis lactulos eller droppar? Tacksam för alla svar ????

• Svar på tråden Lactulos?!
  • As86

Hej.

Första barnet fick problem med magen senare i livet (ca 7 månader). Lactulosen hjälpte. Men efter en tid fick han problem med gaser. Men då fick han både lactulos och katrinplommon. Senare insåg vi att han var känslig mot ämnen som var förstoppande så slutade med de och laktulos och det blev bra.

Andra barnet är nu 8 veckor och började få problem med hård mage vid 6 veckor. Rekommendation laktulos eller sempers lemolac sensi PRO. Valde ersättningen och än så länge funkar den.

Om du har testat ersättningen så behöver nog lilla lactulos. Testa liten liten mängd och var uppmärksam på hur han reagerar. Gaser betyder ju inte alltid att de får ont i magen bra att de fiser oftare men att de inte får ont. Värt att prova om hen mår dåligt av det ni gör nu.

Vet hur jobbigt det är när magen krånglar.

Lycka till.

• ElenaG

Tack!!

ja visste dok inte att det fanns lemolac sensitiv, kan ju så klart testa den????????

Och sen som du säger en liten dos lactulos.

Ja det är fruktansvärt jobbigt, man vill ju bara att dom ska vara glada och ha det gott ??

Tack för tips!!

• As86

Välj en av lösningarna i taget bara. Med ersättningen såg jag förändring efter 3-4 dagar men inte full effekt fören efter 1 vecka. Så det är ju en lite långsam förändring. Är läget mer akut för er så kanske lactulos behövs först för att sedan testa ersättningen. Det kan ju inte jag veta :)

Har ni pratat om eller testat mjölkfritt?

• ElenaG

Okej får vänta några dagar till då,???? hoppas det kommer igång.

BVC sköterskan sa också att man kan hjälpa till med temp i rumpan lite försiktigt.

Ja nästa steg efter lactulos skulle vi se on han reagerar bättre på mjölkfritt.

Och att jag skulle ha is i magen, då magen inte är riktigt utvecklad så han skulle ha problem i minst en månad till, vilket jag tyckte va lite absurt då jsg inte vill att han ska ha ont :/

• As86

Nä, det är fruktansvärt när de små har ont. Lycka till. Hoppas verkligen att ni hittar en lösning.

• bamsebear

Är Lemolac sensitive typ liknade som NAN sensitive?

Har också en kille som är magproblem, svårt att bajsa men inte så jätte hård i magen utan det är mer trögflytande typ. förut när han endast åt bröstmjölk var magen fungerande och lös. men så började han få ersättning (min mjölk har inte räckt till alla mål då jag inte pumpat nattetid) och äter nu ca 3 mål per dygn med ersättning å resten bröstmjölk som han får i flaska då han vägrat bröstet redan från första början (han sondmatades sina första 2 v i livet pga komplikationer å sen "orkade" han inte ta bröstet men flaskan tog han)

BVC pratade om laktulos men hon sa att det kan bli mer magknip å gaser av det så vi skulle avvakta. 

Vi kör på NAN Ha

• Harvester

Höll på med temp och Microlax länge med mkt gråt och tandagnisslan. Provade sedan lactulos och har inte haft problem sedan dess. Märks direkt om vi hoppar över ngn dag.

Började dock vid ca 2 års ålder.

• As86

Vi körde nan sensitive innan och sonen blev trög i magen av den. Sempers lemolac sensi pro ska tydligen vara ännu mer anpassad för känsliga magar. Men tror allt är personligt.

bamsebear skrev 2018-01-31 15:45:57 följande:

Är Lemolac sensitive typ liknade som NAN sensitive?

Har också en kille som är magproblem, svårt att bajsa men inte så jätte hård i magen utan det är mer trögflytande typ. förut när han endast åt bröstmjölk var magen fungerande och lös. men så började han få ersättning (min mjölk har inte räckt till alla mål då jag inte pumpat nattetid) och äter nu ca 3 mål per dygn med ersättning å resten bröstmjölk som han får i flaska då han vägrat bröstet redan från första början (han sondmatades sina första 2 v i livet pga komplikationer å sen "orkade" han inte ta bröstet men flaskan tog han)

BVC pratade om laktulos men hon sa att det kan bli mer magknip å gaser av det så vi skulle avvakta. 

Vi kör på NAN Ha

• MrsVI

Det låter som exakt samma problem som vi hade med våran lilla. Vi testade byta mat & allt det med. Vår lilla fick fruktansvärda magsmärtor av Lactulosen och skrek som en galning. Testade kombinera det med minifom för att få ut gaserna & det blev lite bättre, men hon bajsade fortfarande inte. Till slut, när hon var 1,5 månad, så sa vi till på skarpen på bvc, fick mat på recept utan komjölksprotein och vips så bajsade hon & hade inte ont längre.

• bamsebear
    MrsVI skrev 2018-01-31 20:28:00 följande:

Det låter som exakt samma problem som vi hade med våran lilla. Vi testade byta mat & allt det med. Vår lilla fick fruktansvärda magsmärtor av Lactulosen och skrek som en galning. Testade kombinera det med minifom för att få ut gaserna & det blev lite bättre, men hon bajsade fortfarande inte. Till slut, när hon var 1,5 månad, så sa vi till på skarpen på bvc, fick mat på recept utan komjölksprotein och vips så bajsade hon & hade inte ont längre.

Dom sa på vårt bvc oxå att vi skulle testa mjölkfritt, köpte hem althera men killen vägrar äta! Testade att blanda med hans NaN ersättning men nej. Testade att blanda i vaniljsocker som ja fick tips om men nej. Han vägrar ????
  • MrsVI

Våran lilla tjej ville inte heller äta maten, men försökte mata henne så gott det gick och till slut verkade hon förstå att det var det maten hon fick & åt. Hon äter också Althera.

• ElenaG

Har nu kört med lemolac och en tsk rapsolja på morgonen och det funkar kanon????????

Lite gaser i magen som vi använt minifom och i nödfall pysventiler fast dom har vi inte andvänt ännu,så det är skönt att det verkar rulla på bra än så länge ????????

• As86
    ElenaG skrev 2018-02-01 20:50:19 följande:

Har nu kört med lemolac och en tsk rapsolja på morgonen och det funkar kanon????????

Lite gaser i magen som vi använt minifom och i nödfall pysventiler fast dom har vi inte andvänt ännu,så det är skönt att det verkar rulla på bra än så länge ????????

Skönt att ni hittat något som verkar fungera. Våga köra på detta ett tag nu även om det kanske blir något bakslag. :)
Svar på tråden Lactulos?!