• Anonym (Fy)

Vad har ni för uppfostringsmetoder??

Är det att följa med strömmen eller nihar läst än massa uppfostrings böcker, eller går ni på känsla eller är ni precis som era föräldrar var mot er..... osv...

Jag delar med mig om tråden skulle få sig ett lyft men kan säga att i nuläget är det väldigt upp och ner. Övar på att se oss som snooze knapp för att inte tappa tålamod. Jag är bättre på det än min sambo hehe

Snooze metoden var det någon smart som delade med sig i en annan TS.

• Svar på tråden Vad har ni för uppfostringsmetoder??
  • Anonym (skdlskd)

Vi har just nu en trotsande tvååring. Jag har inte läst några uppfostringsböcker, utan går på känsla, men diskuterar med vänner och syskon som har barn.

Vi försöker vara kärleksfulla men sätta gränser (som alla??) men frågan är väl hur hårt man ska sätta mot hårt när lillen kastar sig på golvet och gråter, skriker, sparkar och kastar sig fram och tillbaka i förtvivlan , bara för att man sagt att det är dags att borsta tänderna. 

• Anonym (Fy)
    Anonym (skdlskd) skrev 2018-01-27 14:14:32 följande:

Vi har just nu en trotsande tvååring. Jag har inte läst några uppfostringsböcker, utan går på känsla, men diskuterar med vänner och syskon som har barn.

Vi försöker vara kärleksfulla men sätta gränser (som alla??) men frågan är väl hur hårt man ska sätta mot hårt när lillen kastar sig på golvet och gråter, skriker, sparkar och kastar sig fram och tillbaka i förtvivlan , bara för att man sagt att det är dags att borsta tänderna. 

De är ju så olika de små=)

Min tvååring är ändå relativt lugn med de där klassiska utbrotten man skådat genom åren men kör en envishet som även den kan driva än till vansinne..

Och om man då till slut säger till på skarpen och med ett ultimatum så börjar hon gråta och sträcker ut armarna och gråter kramaaaas?!?

Vad gör man liksom.

Men mycket trots och ja, det är ju faktiskt upp till oss föräldrar att finna sätt att hantera det hela.
  • Anonym (Fy)

Med i ditt fall och vad jag gör när hon flippar ut helt är att lugnt säga att jag inte vill vara med henne när hon ska vara på det sättet så jag går ut och väntar. Så kan du komma när du lugnat ner dig.

Eller så stänger jag av och sätter mig breve och väntar ut.

Hänt en gång i en affär. Jag bara stod där breve henne tills hon liksom tröttnade. Jobbigt med alla ögon men samtidigt helt likgiltig till det.

Man vet ju vad man själv tänkt när man sett föräldrar med barn i hysteri och skrik. Nu kan man relatera.
  • Fru Ve

Är inte som mina föräldrar då min pappa var väldigt sträng och till och med gav örfilar ibland. Däremot tror jag på att försöka vara lugn men konsekvent. En 2-åring som ligger och skriker på golvet går det ju inte att resonera med. Då tar jag ungen under armen och bär bort, låter hen skrika tills hen är klar med utbrottet. Med mina stora barn på 6 och 10 ger jag konsekvenser som avdrag på datortid vid dåligt beteende. Även andra konsekvenser ibland. Tex idag skulle vi egentligen äta på restaurang men barnen skrek och slogs/vägrade lyssna hela förmiddagen så vi bokade av det. Känns inte ok att belöna med rolig aktivitet vid uselt beteende. Har lovat en ny chans nästa lördag om de beter sig bra. Följer ingen speciell metod i uppfostran.

• lövet2

Jag har nog inte haft någon speciell metod. Har liksom tänkt efter vad som varit vettigt i just vår familj. Men visst har jag tagit till mig sådant jag läst, hört eller sett, när det varit något jag fastnat för.

Med första barnet använde jag tyvärr inte så mycket sunt förnuft. I stället lyssnade jag väldigt mycket på andra, eftersom jag kände mig ung och osäker. Det innebar att jag velade lite hit och dit och inte var riktigt konsekvent.

• Anonym (Anna)

Blivit precis som min mamma var mot mig. Tolererar ganska mycket, antagligen mer än de flesta men är stenhård när gränsen nås.

• Anonym (skdlskd)
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-27 15:09:50 följande:

Med i ditt fall och vad jag gör när hon flippar ut helt är att lugnt säga att jag inte vill vara med henne när hon ska vara på det sättet så jag går ut och väntar. Så kan du komma när du lugnat ner dig.

Eller så stänger jag av och sätter mig breve och väntar ut.

Hänt en gång i en affär. Jag bara stod där breve henne tills hon liksom tröttnade. Jobbigt med alla ögon men samtidigt helt likgiltig till det.

Man vet ju vad man själv tänkt när man sett föräldrar med barn i hysteri och skrik. Nu kan man relatera.

Jag gör något liknande för det mesta. Det jobbigaste är när han vägrar klä på sig overallen på morgonen och jag vet att om vi inte är utanför dörren om 10 min kommer jag att komma försent till jobbet. Då har jag inget val utan det blir brottningsmatch och rent fysiskt tvång. Det känns inte ok.

Grejen är att han har varit världens snällaste, mjukaste lille pojke, nästan FÖR foglig, och de här utbrotten är en nytt påfund. Det gäller att ställa om sig snabbt, och vi har nog inte vant oss riktigt än eller hittat perfekt strategi än.

Jag försöker ha mycket gos och kramar i vardagen, så känns det mer ok att vara bestämd under utbrotten utan att lillen känner sig bortvald.

Men än har utbrotten bara blivit fler. Kanske är det bara att han blir äldre och mer bestämd, men man undrar ju om man borde hantera dem annorlunda.... :/

Men jag håller med om att man får en helt annan syn på barn som skriker i affärer!
  • Anonym (~)

Det är inte så komplicerat. Små människor är också människor. Vi människor gör BARA det vi motiveras till.

Gör tandborstning till en motivation. Hur motiverar du en 2åring? Lekar, gåvor, överraskningar.

Prova t.ex "Kom nu så borstar vi tänderna, jag har en jätte rolig överraskning... Men jag säger den om du hinner springa till tandborsten på 5 sekunder, 1, 2.. !" Så kan du berätta att barnet får sin favoriträtt imorgon t.ex eller att ni ska göra nåt roligt i helgen.

Annars kan du prova "Jag ska berätta en jättehäftig sak ... Men bara om vi går och borstar tänderna,kom så går vi och borstar tänderna så får du höra!"

"Vem hinner först att borsta tänderna?! "

Var kreativ!
  • Anonym (blandat)

Jag följer mitt sunda förnuft kombinerat med mina åsikter om andras, bland annat mina föräldrars, metoder. Dessutom läser jag till förskollärare så jag får gratis information om barnpsykologi och mental utveckling vilket faktiskt hjälper väldigt mycket. Har aldrig läst en bok om uppfostran och kommer aldrig göra då jag inte tycker att man kan följa allmängiltiga råd.

Jag tror på att vara konsekvent, alltid följa det man sagt och aldrig säga något man inte är villig att fullfölja.

Anpassa kraven efter individen och situationen. Jag har också en tvååring och vissa tidpunkter (glad, mätt, frisk, pigg) kan jag kräva rätt mycket och andra tidpunkter (när minst en av sakerna inte är på topp) har jag lägre krav och fokuserar på det viktigaste. T ex om hon häller ut alla kritor på golvet så kan jag vid ett bra tillfälle tala om att man inte kastar saker samt att hon ska städa upp alla kritor innan vi gör något annat, vid ett sämre tillfälle hjälper jag till att städa och vid de sämsta tillfällena så lyfter jag bara bort henne och gör något enklare som hon klarar av.

Sen så har jag alltid inställningen att mitt barn gör så gått hon kan. Ibland kan hon inte vissa saker eller är på dåligt humör, då förutsätter jag inte att hon trotsar eller jävlas utan att det finns en bakomliggande orsak till varför hon inte kan eller vill. Kanske har hon sovit dåligt, är mentalt utmattad, är hungrig, håller på att få en ny tand, börjar bli sjuk eller något annat som hon inte kan tala om utan istället visar genom sitt humör och sina handlingar.

Sen finns det saker som alltid är oacceptabelt och då lyfter vi bort och hindrar först och främst. Andra saker försöker vi få henne att förstå varför man ska eller inte får göra och slutligen finns det saker som ibland är ok att göra som bus.

Svar på tråden Vad har ni för uppfostringsmetoder??