Anonym (skdlskd) skrev 2018-01-27 14:14:32 följande:
Vi har just nu en trotsande tvååring. Jag har inte läst några uppfostringsböcker, utan går på känsla, men diskuterar med vänner och syskon som har barn.
Vi försöker vara kärleksfulla men sätta gränser (som alla??) men frågan är väl hur hårt man ska sätta mot hårt när lillen kastar sig på golvet och gråter, skriker, sparkar och kastar sig fram och tillbaka i förtvivlan , bara för att man sagt att det är dags att borsta tänderna.
Det är inte så komplicerat. Små människor är också människor. Vi människor gör BARA det vi motiveras till.
Gör tandborstning till en motivation. Hur motiverar du en 2åring? Lekar, gåvor, överraskningar.
Prova t.ex "Kom nu så borstar vi tänderna, jag har en jätte rolig överraskning... Men jag säger den om du hinner springa till tandborsten på 5 sekunder, 1, 2.. !" Så kan du berätta att barnet får sin favoriträtt imorgon t.ex eller att ni ska göra nåt roligt i helgen.
Annars kan du prova "Jag ska berätta en jättehäftig sak ... Men bara om vi går och borstar tänderna,kom så går vi och borstar tänderna så får du höra!"
"Vem hinner först att borsta tänderna?! "
Var kreativ!