• Anonym (nej tack)

Fått veta programmet på möhippan, vad göra nu?

Av en slump fick jag veta vad mina sk vänner plannerar att göra mot på min möhippa, då min syrra råkade ha sin facebook öppen när jag var hos henne. Jag skriver mot, för det är saker de är väl medvetna om att jag aldrig skulle göra frivilligt. Det står till och med svart på vitt att de tänker supa ner mig till frukost så jag går med på resten. Tre av de 10 som ska vara med protesterar, däribland min syster, men resten av dem hade bara skrivit "men det är ju bara på skoj", "så farligt är det inte", "en möhippa ska vara kul", "en dag full på stan är väl skit samma, det skrattar hon åt sen" osv.

Så, vad gör jag nu? Ta upp det i förväg eller bara ge de 6 fingret den tilltänkta morgonen och ta med mig de andra 3 på en Londonweekend eller något istället?

• Svar på tråden Fått veta programmet på möhippan, vad göra nu?
  • Anonym (Mia)

Du läser alltså andras FB?

Det är inte så att hon lämnade det framme med flit för att skoja med dig?

• Anonym (Söt)

Låtsas som ingenting och vänd allt emot dem på möhippan. Skäll ut dem om de försöker supa ner dig och gör inget som du inte vill!

Sen kan ni dra till London, du och dina riktiga vänner!

• ostpaj

Stå på dig och säg som det är, att du har råkat se vad de planerat och att du inte finner det intressant. Vill de fortfarande göra det de planerat får de väl göra det utan dig.

• Anonym (Vidriga möhippor/kompisar)

Jag förstår mig inte alls på fenomenet möhippor där den blivande bruden ska tvingas att göra pinsamma saker, supas under bordet, göra hemska saker osv. Vad är det för "vänner"?

Ta med syrran och kompisarna till London du, det låter betydligt trevligare. De andra kan du vinka hejdå till.

• Anonym (Boka)

Min moster fick en sådan möhippa du beskriver. 15 år senare är hon fortfarande inte vän med de som anordnade det hela. Det va en av de värre och elakaste dagarna i hennes liv, de hade preparerat hela frukosten med alkohol, hon blev i stortsett full på ett glas juice som de sa bara var lite grann i trotts att hon sagt att hon ville vara nykter. Hon gav med sig för det glaset och sen va det kört, tyvärr va inte hennes syster eller något ur familjen "inbjuden" på möhippan utan ordnad av "vänner", så det fanns ingen som va på hennes sida och hjälpte henne ur det hela. Jag tycker att du bakom ryggen på dem pratar med din syster och de andra två och bokar in en londonweekend den helgen med avgångstid innan möhippa startar så att du inte är hemma. (kanske lite barnsligt men en liten "oskyldig" hämnd kan de ju få för sitt elaka planerande) 

• Anonym (MA)
    Anonym (Vidriga möhippor/kompisar) skrev 2018-01-27 17:27:56 följande:

Jag förstår mig inte alls på fenomenet möhippor där den blivande bruden ska tvingas att göra pinsamma saker, supas under bordet, göra hemska saker osv. Vad är det för "vänner"?

Ta med syrran och kompisarna till London du, det låter betydligt trevligare. De andra kan du vinka hejdå till.

Håller med. Absolut om personen i centrum för det själv vill ha det så, men har sett flertalet trådar där "vänner" vetandes planerat en möhippa med aktiviteter som bruden inte vill genomföra. Skulle på riktigt säga upp kontakten med vänner som behandlar mig så.
    Anonym (nej tack) skrev 2018-01-27 17:24:21 följande:

Av en slump fick jag veta vad mina sk vänner plannerar att göra mot på min möhippa, då min syrra råkade ha sin facebook öppen när jag var hos henne. Jag skriver mot, för det är saker de är väl medvetna om att jag aldrig skulle göra frivilligt. Det står till och med svart på vitt att de tänker supa ner mig till frukost så jag går med på resten. Tre av de 10 som ska vara med protesterar, däribland min syster, men resten av dem hade bara skrivit "men det är ju bara på skoj", "så farligt är det inte", "en möhippa ska vara kul", "en dag full på stan är väl skit samma, det skrattar hon åt sen" osv.

Så, vad gör jag nu? Ta upp det i förväg eller bara ge de 6 fingret den tilltänkta morgonen och ta med mig de andra 3 på en Londonweekend eller något istället?

Kanske prata med din syster och de andra två? Säg som det är, jag har fått reda på planerna, jag vet att ni inte är med på dessa planer - ska vi hitta på något istället? Eller bara boka in något annat för er tre den dagen, om du vill överraska dem.

De andra... ptja, antar att de är bjudna på bröllopet? Antingen kan du strunta i dem (om din möhippa ersätts med den där London-weekend eller något annat), eller ta upp det med dem. Nu vet jag inte hur långt det är till bröllopet, men jag hade nog velat säga något till dem. Att jag vet vad de planerar, att jag verkligen inte vill göra några sådana saker och som dina vänner hoppas du att de dels förstår och vet det men även respekterar det. Men gör som du känner själv är bäst för dig
  • Anonym (AnnikaJ)
    Anonym (Söt) skrev 2018-01-27 17:27:33 följande:

Låtsas som ingenting och vänd allt emot dem på möhippan. Skäll ut dem om de försöker supa ner dig och gör inget som du inte vill!

Sen kan ni dra till London, du och dina riktiga vänner!

Håller med. Låtsas som ingenting, sen vägrar du och frågar vad fan de håller på med.

De känner dig uppenbarligen inte särskilt bra.
  • Anonym (Ellinor)

Tänk bara så tur att du vet om det nu! Skulle bli fruktansvärt besviken om jag fått en sån möhippa själv. Fyfan. Finns ju inget roligt alls i nåt sånt. Bli nersupen för att man ens ska gå med på resten?

Prata med din syster och berätta att du råkade se planerna. Sen kan ni börja planera er London-weekend med dom två andra.

• Almina

Jag skulle nog sagt till min syster nåt i stil med att du känner dig lite orolig över vad vissa av dina kompisar skulle kunna hitta på på din möhippa. Och förklara att du inte alls är intresserad av att bli bortgjord och att din syster gärna får framföra dina önskemål till övriga. Om de trots detta vägrar ändra planerna (vilket du ju då antagligen inte får veta förrän på möhippan) skulle jag helt enkelt vägra och då hoppas på stöd av systern och övriga som tyckte det var en dålig idé...

• Queennr1

Hämnas genom att säga att du är gravid när ni träffas till möhippan. Uppenbarligen är det ett gäng av dina vänner som är mer intresserade av att få göra vad de tycker är kul än att det ska bli kul för dig.

Svar på tråden Fått veta programmet på möhippan, vad göra nu?