• Anonym (nej tack)

Fått veta programmet på möhippan, vad göra nu?

Av en slump fick jag veta vad mina sk vänner plannerar att göra mot på min möhippa, då min syrra råkade ha sin facebook öppen när jag var hos henne. Jag skriver mot, för det är saker de är väl medvetna om att jag aldrig skulle göra frivilligt. Det står till och med svart på vitt att de tänker supa ner mig till frukost så jag går med på resten. Tre av de 10 som ska vara med protesterar, däribland min syster, men resten av dem hade bara skrivit "men det är ju bara på skoj", "så farligt är det inte", "en möhippa ska vara kul", "en dag full på stan är väl skit samma, det skrattar hon åt sen" osv.

Så, vad gör jag nu? Ta upp det i förväg eller bara ge de 6 fingret den tilltänkta morgonen och ta med mig de andra 3 på en Londonweekend eller något istället?

• Svar på tråden Fått veta programmet på möhippan, vad göra nu?
  • Kusin Krakel

Prata med din syster eller den som ansvarar för möhippan. Endera talar du om vad du sett eller så tar du bara upp ämnet allmänt. Var tydlig med du blir jötteglad om de planerat en möhippa för dig men att du skulle uppskatta en lugn tillställning. Säg rakt ut att du inte vill vara berusad, och att du inte vill göra olika utmaningar på stan. Att du inte kommer att medverka i en sån möhippa. Om inte din syster/bästa vän är extremt konflikträdd bör de ändra sig efter det.

Däremot hänger jag inte med på det där med Londonresan. Hade du ttänkt bjuda vännerna eller menar du att de spontant ska lägga ut så stora pengar på en möhippa inför ditt bröllop? Det måste väl finnas nåt trevligt ni kan göra för rimliga summor? Tänker annars om det är det som är grejen, att ingen hittar nåt mellanting. Att din systers förslag är av det exklusiva slager och att de andra propsar på den förnedrande möhuåippan av ekonomiska skäl?

• Anonym (A)
    Kusin Krakel skrev 2018-01-29 07:31:10 följande:
    Prata med din syster eller den som ansvarar för möhippan. Endera talar du om vad du sett eller så tar du bara upp ämnet allmänt. Var tydlig med du blir jötteglad om de planerat en möhippa för dig men att du skulle uppskatta en lugn tillställning. Säg rakt ut att du inte vill vara berusad, och att du inte vill göra olika utmaningar på stan. Att du inte kommer att medverka i en sån möhippa. Om inte din syster/bästa vän är extremt konflikträdd bör de ändra sig efter det.

Däremot hänger jag inte med på det där med Londonresan. Hade du ttänkt bjuda vännerna eller menar du att de spontant ska lägga ut så stora pengar på en möhippa inför ditt bröllop? Det måste väl finnas nåt trevligt ni kan göra för rimliga summor? Tänker annars om det är det som är grejen, att ingen hittar nåt mellanting. Att din systers förslag är av det exklusiva slager och att de andra propsar på den förnedrande möhuåippan av ekonomiska skäl?
    Håller med
  • Anonym (nej tack)
    Kusin Krakel skrev 2018-01-29 07:31:10 följande:

Mm, jag har gjort det nu. Det är tydligen ingen som har ansvar för den här möhippan, utan de har helt enkelt gått ihop det vanliga gänget, kastat runt förslag och tagit ett demokratiskt beslut, där 7 av dem tyckte att kalasfull förnedringstv-möhippa skulle vara roligast. 2 av dem var mer drivande enligt syrran, och vann över de andra mer tveksamma. Bara syrran och 2 andra säger alltså tvärnej. Alla 10 vet om att jag inte uppskattar sånt här, de har vetat det hela våra liv i princip. Jag är inte och har aldrig varit någon partypingla, och jag vet att jag ibland uppfattas som tråkig, så de ser väl sin chans att fixa mig eller något.

Min spontana tanke var att jag tar min syster och de 2 vännerna och bjuder på en weekend i London eller något. Vi kan bestämma stad på flygplatsen. Jag har råd, inga problem. De behöver inte betala ett öre själva om de inte vill. Min systers förslag till möhippan var att ta en 24-timmarskryssning med spabehandling och god mat och softa i någon bar, så kan de som vill supa och festa göra det. Om de andra hade tänkt på ekonomin så hade de haft guldläge till billig möhippa utan att supa ner och förnedra mig, eftersom de vet att jag skulle bli gladast av typ en picknick eller hemmaspa-kväll eller något.
  • Kusin Krakel
    Anonym (nej tack) skrev 2018-01-29 14:02:06 följande:

Mm, jag har gjort det nu. Det är tydligen ingen som har ansvar för den här möhippan, utan de har helt enkelt gått ihop det vanliga gänget, kastat runt förslag och tagit ett demokratiskt beslut, där 7 av dem tyckte att kalasfull förnedringstv-möhippa skulle vara roligast. 2 av dem var mer drivande enligt syrran, och vann över de andra mer tveksamma. Bara syrran och 2 andra säger alltså tvärnej. Alla 10 vet om att jag inte uppskattar sånt här, de har vetat det hela våra liv i princip. Jag är inte och har aldrig varit någon partypingla, och jag vet att jag ibland uppfattas som tråkig, så de ser väl sin chans att fixa mig eller något.

Min spontana tanke var att jag tar min syster och de 2 vännerna och bjuder på en weekend i London eller något. Vi kan bestämma stad på flygplatsen. Jag har råd, inga problem. De behöver inte betala ett öre själva om de inte vill. Min systers förslag till möhippan var att ta en 24-timmarskryssning med spabehandling och god mat och softa i någon bar, så kan de som vill supa och festa göra det. Om de andra hade tänkt på ekonomin så hade de haft guldläge till billig möhippa utan att supa ner och förnedra mig, eftersom de vet att jag skulle bli gladast av typ en picknick eller hemmaspa-kväll eller något.

Har din syster framfört tydligt till vännerna att det inte ät aktuellt med den typen av aktivitet som de planerar, att du inte kommer att medverka?

Om inte är steg 1 att hon gör det. Dvs inte bara uttrycka sin åsikt allmänt utan tydligt sätta ned foten och säga stopp helt och hållet. Om hon gör det borde de ju inte kunna dtiva saken vidare, blir ju knepigt att ha en möhippa utan brud.
  • Anonym (Queen of nerds)
    Anonym (Målet med möhippa) skrev 2018-01-28 20:16:38 följande:

Målet med möhippor verkar vara att hetsa/supa ner den blivande bruden till att göra något som kan klassas som att vänstra, kanske i mild variant att hångla med en annan kille till att slicka av vispgrädde från en manlig strippas erigerade penis till riktigt samlag med en annan man inför publik. Allt till jubel och applåder från ""väninnorna"".

Helt vidrigt när det spårar ur så, och ångesten hos den blivande bruden är enorm efteråt. Jag fattar inte varför man driver det så långt. Skulle jag gifta mig igen så aldrig att jag skulle ha någon möhippa.

Ingen av mina vänner har haft eller ordnat en förnedrande fyllemöhippa, så det handlar väl om vem man är och vem man umgås med kanske?

Vi har fixat hemmaspa, åkt gocart, ridit på islandshästar, haft provning av kaffe, vin, choklad, whisky i god stil, afternoon tea, åkt bastubåt och andra trevligheter.
  • Anonym (D)

Har du konfronterat, om inte när och hur eller kommers i göra det överhuvudtaget?

Jag säger -skit i packet! Så bättre utan och du har ju inget att förlora.
  • SysterY

Du vet när möhippan ska vara?

Få tar du helt enkelt och åker bort den helgen, antingen en weekand i London med din syster och de två andra eller själv.
  • Anonym (vuxen nog)
    Anonym (nej tack) skrev 2018-01-27 17:24:21 följande:

Av en slump fick jag veta vad mina sk vänner plannerar att göra mot på min möhippa, då min syrra råkade ha sin facebook öppen när jag var hos henne. Jag skriver mot, för det är saker de är väl medvetna om att jag aldrig skulle göra frivilligt. Det står till och med svart på vitt att de tänker supa ner mig till frukost så jag går med på resten. Tre av de 10 som ska vara med protesterar, däribland min syster, men resten av dem hade bara skrivit "men det är ju bara på skoj", "så farligt är det inte", "en möhippa ska vara kul", "en dag full på stan är väl skit samma, det skrattar hon åt sen" osv.

Så, vad gör jag nu? Ta upp det i förväg eller bara ge de 6 fingret den tilltänkta morgonen och ta med mig de andra 3 på en Londonweekend eller något istället?

Jag förstår inte, dom kan ju inte hälla i dig alkohol du har väl fortfarande ett val och inte dricka?

Känner att allt blir oerhört förstorat om jag ska vara ärlig.
    Är övertygad om att ingen av dom som ska medverka vill dig något ont.

Det är upp till dig att dricka eller inte
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (vuxen nog) skrev 2018-01-31 11:21:02 följande:
    Jag förstår inte, dom kan ju inte hälla i dig alkohol du har väl fortfarande ett val och inte dricka? Känner att allt blir oerhört förstorat om jag ska vara ärlig. Är övertygad om att ingen av dom som ska medverka vill dig något ont. Det är upp till dig att dricka eller inte

Men vad är poängen med en möhippa där bruden tvärvägrar i stort sett allt som planerats? Klart att TS kan vägra men varför ska de då ordna en möhippa överhuvudtaget, när de uppenbarligen vet att det som de planerat är sådant som hon inte vill göra? Det vore en sak om de inte kände bruden tillräckligt väl och valde aktiviteter som de flesta gillar men som bruden råkar avsky, men nu är de ju helt öppna med att deras avsikt är att ha roligt på TS bekostnad. Tycker du att det är okej?
  • Anonym (nej tack)
    Anonym (vuxen nog) skrev 2018-01-31 11:21:02 följande:
    Jag förstår inte, dom kan ju inte hälla i dig alkohol du har väl fortfarande ett val och inte dricka?

Känner att allt blir oerhört förstorat om jag ska vara ärlig.
    Är övertygad om att ingen av dom som ska medverka vill dig något ont.

Det är upp till dig att dricka eller inte
    Meningen var ju att jag inte skulle veta att det var alkohol i vad de nu tänkte bjuda på. Jag gissar på frukost.
  • SysterY
    Anonym (nej tack) skrev 2018-01-31 16:08:14 följande:

Meningen var ju att jag inte skulle veta att det var alkohol i vad de nu tänkte bjuda på. Jag gissar på frukost.

Antingen så drar du till London med dem du vill ha med den aktuella helgen/dagen eller så drar du till med en nödlögn att du är gravid och därför inte kan dricka alkohol. Eller går på antibiotika mot uvi (då kan du alltid ta med dig någon c-vitamintablett och ta vid lämplig tidpunkt)
  • Kusin Krakel

Ts, har det hänt nåt mellan er vänner som gör att de vill vara elaka mot dig? För mig känns det konstigt att du är så hundraprocentigt övertygad om att de bara vill jävlas med dig trots att de måste cara dina närmaste vänner.

Dessutom tycker jag att det är jättekonstigt gjort av din syster att inte sätta stopp på det hela (långt innan du fick reda på detta) om det är så uppenbart att du skulle hata en sån tillställning. Ändå vetkar du inte alls arg på syrran.
  • Plupp73

Hade tagit systern och de två vännerna som känner dig bäst och verkar vilja dig väl i hampan och dragit iväg till något spahotell en weekend. Där hade den möhippa som DU hade valt kunnat äga rum, dvs promenader, middagar, bubbelbad och pratande. Perfekt.

De andra kan gå och supa loss bäst de vill, men jag hade aldrig någonsin gått med på en sån möhippa!

• Plupp73

Hade tagit systern och de två vännerna som känner dig bäst och verkar vilja dig väl i hampan och dragit iväg till något spahotell en weekend. Där hade den möhippa som DU hade valt kunnat äga rum, dvs promenader, middagar, bubbelbad och pratande. Perfekt.

De andra kan gå och supa loss bäst de vill, men jag hade aldrig någonsin gått med på en sån möhippa!

• Almina

Verkar ju helt sjukt att dina kompisar vill anordna en möhippa som de vet att du inte kommer uppskatta. Känns ju spontant inte som särskilt bra vänner... Får väl hoppas att de på nåt sätt menar väl, även om jag inte alls kan fatta hur de tänker.

Jag hade nog antingen bokat in något annat den dagen som möhippan är (tex spa eller resa med din syster och de "schyssta" kompisarna som tipsats om tidigare). Eller också hade jag pratat med fler av kompisarna (framför allt de "tveksamma") och vara väldigt tydlig med att du skulle bli väldigt ledsen om du fick en möhippa som gick ut på att supa och förnedras.
  • Phalaenopsis
    Almina skrev 2018-01-31 22:46:58 följande:
    Verkar ju helt sjukt att dina kompisar vill anordna en möhippa som de vet att du inte kommer uppskatta. Känns ju spontant inte som särskilt bra vänner... Får väl hoppas att de på nåt sätt menar väl, även om jag inte alls kan fatta hur de tänker.

Jag hade nog antingen bokat in något annat den dagen som möhippan är (tex spa eller resa med din syster och de "schyssta" kompisarna som tipsats om tidigare). Eller också hade jag pratat med fler av kompisarna (framför allt de "tveksamma") och vara väldigt tydlig med att du skulle bli väldigt ledsen om du fick en möhippa som gick ut på att supa och förnedras.
    Kanske ska de "hjälpa" henne att äntligen "släppa loss" lite. Och sedan förväntar sig att hon faktiskt skulle skratta åt det i efterhand. (Alltså inte vilja säga upp bekantskapen istället.) Man kan ju alltid hoppas att det är så de tänkt, eller snarare inte tänkt.
  • Anonym (vuxen nog)
    Hur ska man lyckas med det? Klart att du känner om något innehåller alkolhol.
    Möjligtvis om dom prepparerar en smothie med 100% ingefära med läkarsprit.
    Nej inte ens då skulle man gå miste om spritsmaken,

Detta är bara löjligt.
Svar på tråden Fått veta programmet på möhippan, vad göra nu?