Varför lever invandrare på bidrag?
I högre utsträckning än svenskar.
Pengarna till flyktingmottagandet kommer från biståndsbudgeten
Att kunna språket brukar vara ett viktigt krav i dom flesta länders arbetsliv skulle jag säga. Det är givet för mig att jag inte kan konkurrera på lika villkor med min utbildning ens i ett annat eu-land där jag inte kan språket så bra. Jag ser inte det som en fördom.
Mycket enkelt att svara på.
Jag kan svara för mina nyanlända grannar från Syrien.
De kom hit och det första de fick när de kom var en massa dokument kastade över sig på sitt eget språk.
Sen fick de en massa pengar.
De förstod inte ens själva hur ett land kan skänka bort pengar gratis.
De fick gratis boende i ett hotell som de sedan blev flyttade från till en annan del av landet.
Där gick de före personer som stått i kö i flera år och fick en fin nyrenoverad lägenhet.
De tog sina pengar och åkte till den närbelägna storstaden.
Där gick de runt på loppis och köpte alla möbler man kan behöva. De betalade för en lastbil som körde hem allt.
Verkligen allt, ett helt hem.
Visserligen ligger priserna på loppis mycket lägre än priserna i vanlig affär.
Sen gick de iväg och köpte en bil för cirka 5.000-10.000 kr.
Nu har de levt gott i sin lilla lägenhet utan att behöva göra något annat än att åka gratis buss till SFI som ligger 2 km bort.
Men vad de inte vet är att statens finanser inte går ihop så nu måste vi andra betala följande:
i vår kommun pissade regnet ner varje dag hela sommaren men kommunen valde trots detta att skicka ut ett brev där de meddelande att nu höjer vi priset på vatten på grund av torka.
Sedan höjde priset på skatt för husbilar till det dubbla.
Numera måste alla arbetslösa som hamnat i jobb och utvecklingsgarantin redovisa inkomster utöver aktivitetsstödet vilka då dras av.
Assistansersättningen har dragits in för väldigt många.
Elskatten har höjts.
I norrland tex lade de ju ner förlossningen MEN nyanlända ska få ha en doula som håller de i handen medan de föder.
Visste ni att av hela sveriges befolkning föds 1 % barn per år, betänk att bland befolkningen finns barn och pensionärer. ca 10 miljoner människor.
Bland nyanlända föds också 1 % per år med de är bara ca 300.000 personer.
Det finns många fler exempel på vad som höjts utan att berätta bakgrunden för att bekosta nyanlända.
Vissa nyanlända får "jobb". dvs de befinner sig på ett företag där de utför arbete men de får inte en krona betalt av arbetsgivaren. Staten betalar deras "lön" och arbetsgivaren får gratis arbetskraft. 12.000 kr i månaden + egen lägenhet.
Staten framhäver alltså de nyanlända och drar tillbaka från sina egna.
Om jag hade kommit till ett land och detta skett hade jag gjort precis som mina nya grannar, en ny familj i varje trapp.
De tror att de har kommit till paradiset, att i detta landet behöver man inte jobba för att leva gott, jobbar gör man bara om man vill ha en bättre bil eller bättre möbler ja helt enkelt en bättre levnadsstandard.
De tror att vi ljuger när vi berättar att det bara är de som får allt gratis , att vi andra får höjda avgifter på allt.
Det är inte invandrarnas fel att de lever på bidrag, det är staten. Framförallt att staten undanhåller information från medborgarna hur mycket detta kostar och skickar ut propagandabrev från arbetsförmedlingen "invandringen behövs".
Hade jag kommit till ett land och fått bo i en lägenhetsmodul hade jag ansträngt mig för att ställa mig i bostadskö och få jobb men inte om jag hade kommit till Sverige där jag inte behöver arbeta för att leva gott och där jag inte behöver stå i kö för att få en fin lägenhet.
Enkel matematik varför de lever på bidrag. min kompis är invandrare och jobbar med arbetslösa på Rosengård i Malmö, eftersom hon är invandrare vågar de prata öppet med henne och säger "varför ska jag jobba? för 2000 extra i månaden? min fru och jag har det bra"
Ja, precis så uppenbart är det.
När det vällde in människor till Europa under 2015 erbjöd sig baltstaterna att ta emot. T ex Lettland ger (låga) bidrag de första tre månaderna, därefter förutsätts folk försörja själva på den stora arbetsmarknad som finns där för lågutbildad arbetskraft.
Knappt 200 människor kom till Lettland under samma period som 160 000 kom till Sverige (genom en "korridor" i Europa där de passerade ett tiotal länder i fred och välstånd, men utan höga bidrag - länder som inte daktade dessa människor utan istället eskorterade dem till Sverige). De 200 som kom till Lettland omplacerades dit från Grekland.
Klart alla vill till landet Gratis. Vi har råd att öppna våra hjärtan! Skit i pensioner, vård, skola, rättsväsende. Hela världens socialbyrå ställer upp.
Ja, precis så uppenbart är det.
När det vällde in människor till Europa under 2015 erbjöd sig baltstaterna att ta emot. T ex Lettland ger (låga) bidrag de första tre månaderna, därefter förutsätts folk försörja själva på den stora arbetsmarknad som finns där för lågutbildad arbetskraft.
Knappt 200 människor kom till Lettland under samma period som 160 000 kom till Sverige (genom en "korridor" i Europa där de passerade ett tiotal länder i fred och välstånd, men utan höga bidrag - länder som inte daktade dessa människor utan istället eskorterade dem till Sverige)
. De 200 som kom till Lettland omplacerades dit från Grekland.
Klart alla vill till landet Gratis. Vi har råd att öppna våra hjärtan! Skit i pensioner, vård, skola, rättsväsende. Hela världens socialbyrå ställer upp.
Enkelt, för att dom både kan och får.
Så vad lever du av och varför har du inte a-kassa? Har du en partner som försörjer dig?