• anina

    Sambon förstår inte astman

    Hej.

    Min sambo har 2 barn, 13 och 18 år.

    Mina föräldrar har en stuga i fjällen som vi tänkte åka till.

    Både Jag, min pappa och min systerson har allergisk astma.

    Min styvdotter har en pojkvän med hundar. Så jag och mina föräldrar har sagt att de inte får vara hos varandra veckan innan vi åker.

    Detta tycker sambon är ett hemskt och omöjligt krav att ställa och skiter hellre i att åka då. Han tror inte på mig när jag säger att jag blir sjuk även om hon tar på sig rena kläder och duschar, men han tror inte på det. Han vill veta exakt vad det är som gör att man kan bli sjuk.

    Finns det någon som kan förklara medicinskt Hur det funkar?

    Är det ett dessutom ett rimligt beteende av sambon att reagera Så?

  • Svar på tråden Sambon förstår inte astman
  • Anonym (vilken typ!)

    Jag har aldrig hört att någon varit så känslig som du beskriver men är det så, så är det ju så. 

    Hur reagerar du annars när styvdottern är hemma? Du skriver om stugan men det måste ju märkas även hemma, när hon varit hos hundarna? Jag menar, om du blir så sjuk måste din sambo sett det förut? 

  • Kerubmamman

    Ser inte sambon att du blir sjuk när dottern/pojkvännen är hemma hos er?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • anina

    Om hon inte byter kläder blir jag jättedåligt.

    I övrigt mår jag inte bra i astma. När jag kommer utomlands några veckor ibland så blir jag bättre. Så jag har länge sagt att jag inte mår bra hemma.

  • anina
    enmamma skrev 2018-01-28 16:10:19 följande:

    Räcker det inte med rena kläder och ett bad?

    Om inte hur klarar ni vardagen?


    Jag har mått skit i astman sen vi träffades för 5 år sen. Provar nya medicner titt som tätt och blir jag förkyld behöver jag till sjukhuset och få hjälp med andningen.
  • Anonym (Anna)

    Jag förstår inte. Du är rädd att hon ska ha spår av hund på sig när hon kommer till stugan och därför ska hon ?hållas i karantän från sin pojkvän en vecka??

  • Pope Joan II

    Du och dina föräldrar har väl rätt att ställa vilka villkor som helst, men han har förstås också rätt att välja att avstå från aktiviteten om han finner villkoren orimliga.

  • Fliselisan

    Fast om hon duschat och bytt kläder så har hon ju inte längre några allergener som utlöser din astma?

    Du borde för övrigt träffa någon på lung/allergiklinik och optimera astmabrhandlingen. Antagligen är det ngt mer som påverkar förutom pälsdjur, när du är dålig så mycket.

    Tar du din underhållsbehandling som du ska? Dvs kortisonet (som i ditt fall borde vara i kombination med något långverkande).

  • Anonym (Sven)

    Det låter väldigt tufft att ni alla har så svår astma som utlöses just av styvbarnets partners hundar. Hur vet ni att det är just de hundarna som ni alla reagerar på? Jag har aldrig träffat någon som har behövt in och inhalera på lasarettet varje gång denne har vistats på samma ställe där någon som har allergener på sig från hundar. Det måste vara väldigt handikappande att varken kunna gå på bio, äta ute eller ens handla mat. Har sambon aldrig sett hur sjuka ni blir?

  • Anonym (Lena)
    anina skrev 2018-01-28 15:12:17 följande:

    Min styvdotter har en pojkvän med hundar. Så jag och mina föräldrar har sagt att de inte får vara hos varandra veckan innan vi åker.

    Detta tycker sambon är ett hemskt och omöjligt krav att ställa och skiter hellre i att åka då. Han tror inte på mig när jag säger att jag blir sjuk även om hon tar på sig rena kläder och duschar, men han tror inte på det. Han vill veta exakt vad det är som gör att man kan bli sjuk.

    Finns det någon som kan förklara medicinskt Hur det funkar?

    Är det ett dessutom ett rimligt beteende av sambon att reagera Så?


    Antingen så ser din sambo hur dålig du blir av din astma och hur mycket det påverkar din vardag, och då är det en orimlig reaktion från honom, för han borde förstå.

    Eller också så ser han just att du normalt inte reagerar så starkt på din styvdotter (som alltid borde bära på allergener som påverkar dig) och, då är det ett helt rimligt beteende.

    För det är något som är lite konstigt med att det här problemet ska bli större när ni åker till fjällen än det är annars. Kanske är problemet delvis psykiskt??
Svar på tråden Sambon förstår inte astman