• Anonym (fortfarande liten)

Mamma, varför?

Mamma, varför sa du alltid att jag skulle skärpa mig när jag blev ledsen när andra kramade mig mot min vilja? Varför hade jag inte rätt att bestämma själv vem somskulle krama mig?

Mamma, varför sa du att jag var feg när det var något jag inte vågade göra? Varför förklarade du aldrig att, ja, det är kanske läskigt, men det är inte farligt?

Mamma, varför blev du arg på mig när andra skrämde mig och jag började gråta?

Mamma, varför var jag aldrig duktig i skolan, fast jag var bäst i klassen?

Mamma, varför sa du alltid till mig att jag inte vågade göra saker som jag ville göra?

Mamma, varför sa du aldrig att jag var modig när jag faktiskt vågade?

Mamma, varför sa du aldrig att jag också är värdefull?

Mamma, varför sa du aldrig att ingen får behandla mig hur som helst?

Mamma, varför var alla mina idéer och mina åsikter ointressanta för dig?

Mamma, varför var det så självklart för dig att jag skulle misslyckas med allt i livet?

Mamma, varför klagade du alltid på mina intressen och mina kunskaper?

Mamma, varför är du död, så jag inte kan berätta för dig hur illa du har gjort mig, hur tom jag känner mig?

Mamma, varför älskar jag dig ändå?

• Svar på tråden Mamma, varför?
    Anonya skrev 2018-01-28 22:40:07 följande:

:( Kram

Tack, det behövs.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-01-28 22:58:34 följande:

Narcissistisk mamma?
    Som jag ser det är det inte elakhet, utan de kan helt enkelt inte göra på något annat sätt.

vuxnabarn.nu/narcissism/den-narcissistiska-mammans-karaktarsdrag/

Det kan hon visst det. Hon kan söka hjälp men väljer medvetet att inte göra det. Sluta ursäkta idiotiska beteenden med diverse diagnoser.

Kram till dig TS. Jag har en mamma som faller in på alla dina punkter utom den sista. Jag har slutat älska min mamma och sörjer henne i stället. Eller inte henne egentligen utan snarare en mamma..
  • Anonym (Barn till narcissist)
    Anonym (Jo) skrev 2018-01-28 23:05:46 följande:

Det kan hon visst det. Hon kan söka hjälp men väljer medvetet att inte göra det. Sluta ursäkta idiotiska beteenden med diverse diagnoser.

Kram till dig TS. Jag har en mamma som faller in på alla dina punkter utom den sista. Jag har slutat älska min mamma och sörjer henne i stället. Eller inte henne egentligen utan snarare en mamma..

Problemet med narcissister är ju att de inte alls har någon självinsikt.

De anser att de är perfekta och det är fel på alla andra som har andra åsikter eller inte gör som narcissisten vill.

Min morsa är helt säkert narcissist, det var ett helvete att ha henne som förälder. Gjorde man inte som hon sa eller sa emot så blev hon helt galen och det är tur att hon inte slog ihjäl oss.

Idag förnekar hon att hon ens daskat till oss och säger att det är fruktansvärt att folk kan misshandla barn och att det inte är friska föräldrar som gör det.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Barn till narcissist) skrev 2018-01-28 23:15:35 följande:
    Problemet med narcissister är ju att de inte alls har någon självinsikt.

De anser att de är perfekta och det är fel på alla andra som har andra åsikter eller inte gör som narcissisten vill.

Min morsa är helt säkert narcissist, det var ett helvete att ha henne som förälder. Gjorde man inte som hon sa eller sa emot så blev hon helt galen och det är tur att hon inte slog ihjäl oss.

Idag förnekar hon att hon ens daskat till oss och säger att det är fruktansvärt att folk kan misshandla barn och att det inte är friska föräldrar som gör det.
    Jag har också en mamma med narcissistiska drag men jag ser inte varför det helvetet hon skapat för mig (jag blev den utvalda av fem barn) skulle ursäktas med någon diagnos och/eller störning. 

Människor runtomkring henne har flertalet tillfällen påpekat att hon gör fel, vänt henne ryggen, sagt åt henne att söka hjälp etc etc. Jag skiter fullständigt i om hon saknar självinsikt eftersom att hon kan skilja på rätt och fel. 

Jag vet inte, jag har otroligt svårt att ursäkta hennes beteende med någonting. Kanske för att jag hatar henne så jäkla mycket.
    Anonym (Anonym) skrev 2018-01-28 22:58:34 följande:

Narcissistisk mamma?
    Som jag ser det är det inte elakhet, utan de kan helt enkelt inte göra på något annat sätt.

vuxnabarn.nu/narcissism/den-narcissistiska-mammans-karaktarsdrag/

Nej, jag tror inte min mamma var narcissist, jag tror vi bara inte var på samma våglängd, eller vad jag ska säga. Jag tror hon hade svårt att hantera eller alls se mina  mer abstrakta behov och svårigheter. Mina bröder behandlade hon inte alls på samma sätt.
  • Anonym (Barn till narcissist)
    Anonym (Jo) skrev 2018-01-28 23:27:02 följande:

Jag har också en mamma med narcissistiska drag men jag ser inte varför det helvetet hon skapat för mig (jag blev den utvalda av fem barn) skulle ursäktas med någon diagnos och/eller störning. 

Människor runtomkring henne har flertalet tillfällen påpekat att hon gör fel, vänt henne ryggen, sagt åt henne att söka hjälp etc etc. Jag skiter fullständigt i om hon saknar självinsikt eftersom att hon kan skilja på rätt och fel. 

Jag vet inte, jag har otroligt svårt att ursäkta hennes beteende med någonting. Kanske för att jag hatar henne så jäkla mycket.

Det är ingen ursäkt utan en förklaring. De som sagt så och vänt din mamma ryggen, dem anser din mamma bara vara idioter eller uppfinner någon fantasi om att det beror på att de är avundsjuka på henne.

Jag kunde aldrig hålla med henne när hon hade fel eller liknande, så jag råkade ofta ut för hennes sjuka egenkärlek och egoism. Hon slog med det hon kände för stunden.

Nu är hon gammal och likadan, skillnaden är att nu kan hon inte slå mig (hon kan knappt gå) när hon säger något felaktigt och jag säger emot.

Jag känner ingenting för henne, varken hat eller någon kärlek.

När jag var yngre hatade jag henne, nu tycker jag synd om henne.

Hon lever i någon slags livslögn om att hon var en underbar mor och hustru.

Min syster och jag brukar prata om om hon förträngt sanningen och att hon tror på vad hon själv säger.

Försök släppa hatet du känner för henne, det förtär bara dig och det är väl inte din mamma värd?

Jag förstår precis hur du känner.

Kram
Svar på tråden Mamma, varför?