• Humlan88

Ja klarar inte ett till missfall

Är gravid i v 11+4 I helgen fick jag en blödning som upphörde lika fort som den kom. Väntar på att VC ska ringa och hoppas jag får komma till gyn idag. Grejen att jag har minst ( som jag vet om) 3 missfall bakom mig. Var in i v 6 och då såg man ett <3 som slog. Nu är jag livrädd att barnet ska ha dött. Vet inte hur jag ska klara av ett till missfall. Kan man bli sjukskriven? Det jobbigaste är att jag har en kollega som jag jobbar rätt nära med som är gravid och hon pratar inte om någonting annat. vet inte hur jag skulle klara av att fortsätta jobba med henne om jag förlorar ett till barn.

• Svar på tråden Ja klarar inte ett till missfall
  • Mittiprick

Man brukar inte bli sjukskriven pga missfall, nej. Man kan vara hemma en vecka utan intyg dock.

Tells it the way it is.
  • Irie

Förstår din rädsla verkligen. Men blödningen behöver absolut inte betyda något. Jag står själv och har förmodligen råkat ut för ett MA efter en ofostrig gravidtet i höstas. Jag könner precis likadant, jag orkar verkligen inte med detta:/ är v9 nu och var i V8 sist när vi avslutade med medicinsk abort. Jag blev sjukskriven för det var ett helvete rent mentalt under tiden de inte riktigt hade fastställt det som en ofostrig gravidtet. Har du något annat som talar för att fostret dött? Mina symprom försvann över en natt, bara en kort blödning är ju inget i sig som talar för det. Jag önskar dig all lycka till & du ska se att allt kommer gå bra ??

• Humlan88
    Irie skrev 2018-01-29 12:00:57 följande:

Förstår din rädsla verkligen. Men blödningen behöver absolut inte betyda något. Jag står själv och har förmodligen råkat ut för ett MA efter en ofostrig gravidtet i höstas. Jag könner precis likadant, jag orkar verkligen inte med detta:/ är v9 nu och var i V8 sist när vi avslutade med medicinsk abort. Jag blev sjukskriven för det var ett helvete rent mentalt under tiden de inte riktigt hade fastställt det som en ofostrig gravidtet. Har du något annat som talar för att fostret dött? Mina symprom försvann över en natt, bara en kort blödning är ju inget i sig som talar för det. Jag önskar dig all lycka till & du ska se att allt kommer gå bra ??

Hade mycket symtom i v 2-6 men nu har det liksom försvunnit. Känner mig lite, lite illamående men annars inget, lite hugg i magen. Har kub test på måndag men känner jag jag inte vill vänta så länge :( jag vill verkligen få en tid hos gyn
  • Mittiprick
    Humlan88 skrev 2018-01-29 12:05:23 följande:

Hade mycket symtom i v 2-6 men nu har det liksom försvunnit. Känner mig lite, lite illamående men annars inget, lite hugg i magen. Har kub test på måndag men känner jag jag inte vill vänta så länge :( jag vill verkligen få en tid hos gyn

Men du har alltså redan ett bokat ultraljud inom en vecka? Det är ju perfekt! Allt du beskriver låter ju normalt och ingen anledning till att hetsa till sig en akuttid.
    Tells it the way it is.
  • Humlan88
    Mittiprick skrev 2018-01-29 12:08:02 följande:

Men du har alltså redan ett bokat ultraljud inom en vecka? Det är ju perfekt! Allt du beskriver låter ju normalt och ingen anledning till att hetsa till sig en akuttid.

Nej jag vet, bara de att alla gånger jag blödigt har de slutat i missfall. Varför skulle man annars blöda?
  • Mittiprick
    Humlan88 skrev 2018-01-29 12:21:18 följande:

Nej jag vet, bara de att alla gånger jag blödigt har de slutat i missfall. Varför skulle man annars blöda?

Det är extremt vanligt att blöda när man är gravid. Att plötsligt få en blödning som sedan slutar tyder på att det är ett blodkärl i slidan eller på livmoderhalstappen som har spruckit. Har man långdragna småblödningar så är det mer oroande än om man har en kort, färsk blödning.
    Tells it the way it is.
  • Charlieellerså
    Humlan88 skrev 2018-01-29 12:21:18 följande:

Det är trots allt vanligt med blödning i tidig graviditet. Tex sköra slemhinnor, hormonell påverkan osv Hoppas att allt är bra med liten.
  • Irie

Sen tycker jag helt klart du ska be om en tid, framförallt för din oro. Med tanke på din bakgrund så är ju såklart oron otroligt påfrestande. Och det är enligt mig lika viktigt att kunna slippa oron som det medför. Lycka till & uppdatera gärna !

• Humlan88

Tack hur mycket kan man blöda då? I fredags var de ca 1-2 tsk inga klumpar

• Sjuttiosjuan
    Humlan88 skrev 2018-01-29 13:08:11 följande:

Blödde flera gånger under v 6-11 och som du inga mängder och upphörde väldigt snabbt. Tror inte du behöver vara orolig!
  • Mittiprick
    Humlan88 skrev 2018-01-29 13:08:11 följande:

Låter ju inte som några mängder. Och oavsett så har du ju ett ultraljud om en vecka där du får se hur det står till! Det är säkert ingen fara. Har man missfall i den veckan brukar blödningen fortsätta med färskt blod eller bruna flytningar.
    Tells it the way it is.
  • beso

När jag väntade min son i v 10 fick jag en störtblödning. Åkte in o ut kom en klump på 1dm...meeen han låg kvar o mådde Bra! :0 Fick ingen förklaring! :/

Svar på tråden Ja klarar inte ett till missfall