Afterlife skrev 2018-02-02 13:42:58 följande:
Jag håller med dig i huvudsak. Vad en tittar på har inget med hur man uppför sig att göra. Jag kan också se en ung kille och tänka "oj, han var fin, honom hade jag säkert gillat när jag var i den åldern".
Men jag håller inte med dig om att barn har ett eget ansvar för hur de sexualiserar sig själva. När jag var i 12-13-årsåldern var det modernt med rätt utmanande kläder (korta kjolar, midjan och axlarna bara) och jag kunde alls inte förstå varför äldre män glodde på mig, men jag tyckte det var fruktansvärt obehagligt. Jag tänkte aldrig i banorna om sex i den åldern, iallafall inte i relation till vad jag hade på mig. Den mognaden och insikten kom mycket senare för mig.
Sedan kan man ju titta på olika sätt. Bara för att man ser någon man tycker är attraktiv (eller naken, i ditt exempel) så kan man ju ändå ha självkontrollen att inte dräggelglo liksom. Det är stor skillnad på att "notera" när någon går förbi och att "fånstirra". Håller du inte med?
Har svårt att tänka mig att 13-åringar idag inte har koll på sexbiten, eller vilka signaler man sänder ut, med det digitala utbud som finns.
Jo, självklart är det skillnad på hur man tittar, men skulle någon komma naken mitt på gågatan, så skulle det bli mer än en blick.
Jag skulle utgå ifrån att den kvinnan hade ett behov av att visa upp sig, annars hade hon inte gått omkring naken.
Det beror på sammanhanget. Är jag i en gemensam bastu/omklädningsrum så ställer man sig inte och tittar, för då är man inte naken i syfte att visa upp sig.
Men om någon väljer att visa upp sig i en miljö där man normalt inte gör det, då finns det ju ett syfte med det.