• Cansu

    När ska era 11-13 åringar vara hemma på vardgar och vilken tid sover de?

    Mina sover ungefär kl. 21.30- 22.00 och vaknar kl. 07.00. De har mycket svårt att somna tidigare men jag tycker att de borde sova senast kl. 21.00.

    Jag vill att de ska vara hemma vid 18.00  för att varva ner efter dagen och ta det lugnt hemma och helst äta middagen hemma. 
    Deras vänner brukar dock vara hos oss till 19.30 och ibland 20.00 vilket jag tycker är jättesent. 

    Vad har ni för tider för era barn/ungdomar? 

  • Svar på tråden När ska era 11-13 åringar vara hemma på vardgar och vilken tid sover de?
  • Mortiscia

    Nu har jag inte barn som är så gamla men jag vet hur jag själv tänker och hur jag vuxit upp. Jag tycker det är för sent att ha besök halv åtta-åtta, ni borde dra gränsen lite tidigare där. Om ni äter middag efter 18 är det en bra gräns: alla gäster går hem innan dess.

    Läggdags kan vara 21 men om man inte är trött kan man lägga sig och läsa ett tag istället. Släckt lyse, ombytt och borstade tänder, i säng med täcke, och en mysig bok! :)

  • Sisisisi

    Min 12-åring ska vara hemma kl 19 på vardagar. Han somnar vid 22-23. Han är kvällspigg och jag är kvällstrött så jag somnar nästan alltid innan honom.

    Barnens kompisar får vara här till kl 20. Har de vänner hemma när vi ska äta middag så bjuder vi såklart vännerna.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Tuss 1

    Min 11åring har träningar tre kvällar i veckan. Hon är hemma 20.30 två kvällar och 19 en. Oftast återstår duschen och kvällsfika. 21.30 släcks lampan. Uppstigning 06.45. När det inte är träningar är hon oftast hemma vid middagstid och sedan håller hon sig hemma. Det är även de dagar vi pluggar om hon har läxor.

  • cosinus

    11 och 13-åringen går isäng 21:30 till 22. Väcks 7:40 om de inte redan är vakna (det är i princip alltid den äldre och i princip aldrig den yngre)

    Den äldre har 2 ggr i veckan aktiviteter som gör att hon inte är hemma föränn 21:15

    Kompisar får stanna hos oss till 20:30 om de får för sina föräldrar. Men sen börjar våra två yngre behöva isäng.

  • lövet2

    Min 13-åring ska vara hemma kl 20 på vardagar. Hon lägger sig 2130 och kliver upp 0730.

  • Duckan

    Hon brukar komma hem vid 19.30 på vardagar och hoppar i säng vid 21-21.30. Hon är kvällspigg och somnar inte så lätt. Väcks 07.30.'

  • Soliann
    Cansu skrev 2018-01-29 21:48:26 följande:

    Mina sover ungefär kl. 21.30- 22.00 och vaknar kl. 07.00. De har mycket svårt att somna tidigare men jag tycker att de borde sova senast kl. 21.00.

    Jag vill att de ska vara hemma vid 18.00  för att varva ner efter dagen och ta det lugnt hemma och helst äta middagen hemma. 
    Deras vänner brukar dock vara hos oss till 19.30 och ibland 20.00 vilket jag tycker är jättesent. 

    Vad har ni för tider för era barn/ungdomar? 


    Min 12-åring ska som din helst vara i säng kl 21 men somnar sällan före 21.30-22. Upp kl 06.30 men ligger och drar sig till kl 07 oftast.

    Han får komma hem vid senast kl 20 vardagar och 21-22 på helger (beroende på vart han är, senare tiden om han är hemma hos någon, tidigare om han är på tex fritidsgården). Vänner får vara kvar hos oss ungefär samma tider om de inte har egna tider att förhålla sig till.

    Middagen serveras hos oss ca 18 och då måste han komma hem och äta om han inte erbjuds mat hos en kompis, sen får han gå tillbaka till kompis eller gå ut om han vill.

    Han har en kompis som har väldigt strikta tider; han får bara vara med kompis en dag i veckan och då bara till kl 20, alla andra dagar ska han vara hemma på eftermiddagen och göra läxor från skolan slutar ca 15 till när de äter middag kl 18. Det leder till att den här kompisen ljuger för sina föräldrar, han är ofta ho oss på eftermiddagen och sticker hem strax innan hans föräldrar kommer hm och låtsas att han varit hemma och läst läxor. Jag har lite mer inställningen att kompisar är viktiga i den här åldern och ibland tom viktigare än läxor. 

    Min 9-åring får vara hos kompis eller ha kompis hemma till 18.30, ibland 19. Han ska vara i säng kl 20 och försöka sova senast 20.30-21. 
Svar på tråden När ska era 11-13 åringar vara hemma på vardgar och vilken tid sover de?