• chokladgrisen

    Ni som har lyckats...vad är hemligheten?

    Ni som har lyckats göra en livsstilsförändring och gått ner i vikt, hur lyckades ni den gången det väl gick? Jag bestämmer mig varje måndag att jag ska skärpa mig men idag är det tisdag så det har alltså inte gått så bra....denna veckan heller.

    Jag har mina varför klart för mig...
    (Varför gå ner i vikt alltså) men det hjälper inte.

    Jag äter mina känslor och jag finner lycka och glädje gemenskap umgänge i mat. Jag blir glad och varm inombords av tanken på att få äta ngt gott. När jag tänker på att dra ner på sötsaker och liknande känner jag mig deppig. Men ännu mer deppig av att vågen pekar uppåt varje dag. Deppig och ledsen-äter för att bli lugn och glad-- ännu mer viktuppgång. Suck...

    Någon som ha tips på poddar/bloggar som peppar kring detta med viktnedgång?

    Hade det blivit några bra resultat snabbt hade jag kanske blivit motiverad men tanken på att det kommer vara veckor/månader innan jag (och omgivningen) märker skillnad.....nej jag har inte tålamod. HJÄLP. Ca 8 kilo att gå ner

  • Svar på tråden Ni som har lyckats...vad är hemligheten?
  • Meriall

    Har du provat att äta som vanligt varannan dag och väldigt lite (typ 500 kcal) varannan? Jag tänker iom att du klarar en måndag men misslyckas på en tisdag. Fördelen med det är ju att du äter mkt mindre och dessutom blir magsäcken mindre och du vänjer dig att äta lite av fastedagarna. Förmodligen kommer du efter ett tag äta lite mindre även på ätardagarna av bara farten.

    Då behöver du aldrig hålla ut mer än en dag och kan planera allt gott du ska äta dagen efter.

    Du borde så här äta 3.5x1500 kcal mindre på en vecka dvs drygt ett halvkilo ner i veckan.

  • JodiBabe

    Om du "börjar om" varje måndag betyder det att du går ut för hårt och realistiskt. 

    Det är inte realistiskt att tänka: from nu ska jag
    - bara "äta nyttigt" (ofta löften som fettsnålt, sallad, lean meats, inget vitt bröd etc)
    - ALDRIG äta godis
    - aldrig äta på McD
    osv osv

    För att en livsstilsförändring ska vara bestående måste den vara realistisk. 

    Mitt tips är:
    - Börja med träning, då blir inte maten en lika stor grej. Tex långpromenad 3 ggr i veckan och nån hemövning. Eller om du gillar grupp-pass eller gym osv.

    - Inför lördagsgodis. Nu är det vinter och du älskar sötsaker, så i ditt fall kan du börja med att du får snaska fredag, lördag och en valfri dag. Men målet är på sikt lördagsgodis. 

    - Ta bort en dålig vana i taget. Jag själv älskar mkt smör. Då är min vana att försöka undvika smör i veckorna och sen i helgerna får jag äta det. 

    - Go cold turkey 1 månad från allt socker. Jag har en sockerfri och chipsfri månad (själv har jag regeln att jag får ha sylt i gröten och äta popcorn) för att stabilisera mina socker-cravings. Målet sedan är lördagsgodis och fredagschips. 

    - Kör exempelvis 80% nyttigt 20% valfri måltid. Det innebär att om du äter 4 ggr om dagen (om mellis räknas som måltid) så är det totalt 28 måltider och 80% innebär 5-6 valfria måltider. Där en fjärdedel av dessa då är valfria mellis.
    Ex kan vara 2 valfria mellis (en jobbfika, en vittbrödmacka med ost), 2 valfria frukostar (typ pannkakor istället för gröt) och 2 lyxiga helgmiddagar.

    Kom ihåg, en livsstilsförändring ska vara GENOMFÖRBAR och hålla livet ut. Att förbjuda sig själv att äta godis resten av livet är inte realistiskt. 

    LYCKA TILL!

  • JodiBabe
    JodiBabe skrev 2018-01-30 10:35:37 följande

    - Kör exempelvis 80% nyttigt 20% valfri måltid. Det innebär att om du äter 4 ggr om dagen (om mellis räknas som måltid) så är det totalt 28 måltider och 80% innebär 5-6 valfria måltider. Där en fjärdedel av dessa då är valfria mellis.


    Var lite otydlig ser jag. 20% valfria måltider innebär numerärt 5-6 valfria måltider. 

    På så sätt kan du bibehålla ditt matintresse!
  • Cooky

    Jag lyckades gå ner 12 kilo på fyra månader med viktväktarna och har nu hållit vikten i snart ett år plus minus nåt kilo. Hade endast appen massor va goda recept kan unna sig både vin och godis nån gång och äta i princip allt. Handlar om smarta val och portionskontroll. Lycka till!

  • kallixs193866

    Har kört GI i snart två år och gått ner 10 kg (under de första månaderna och sen har jag håll den vikten). För mig handlade det mycket om att jag var trött på alla måndagar när jag skulle börja leva nyttigt, att kläderna satt lite illa och att jag var så extremt sockerberoende. De första veckorna var jobbiga men sen har det bara flutit på. Jag unnar mig lite på helgen men inget under veckodagarna. Jag äter mer regelbundet och har med mig mellanmål på jobbet så jag inte får värsta blodsockerkrashen innan middagen. Magen fungerar sjukt bra och min hud och håret ser bättre ut än de gjorde innan. Tror det handlar om att hitta något som passar just dig. Jag vill inte begränsas av att räkna kalorier t ex medan andra kanske gillar det. Ska man lyckas med viktnedgången behöver du tänka långsiktigt. Man kan visst unna sig godsaker nån gång då och då, men inte hela tiden. Kan dessutom garantera att du uppskattar mer den gången du unnar dig när du gör det en gång per vecka än om du gör det hela tiden.

  • MrsCD

    Jag var med i en vetenskaplig studie som undersökte hur överviktiga mammor kunde gå ner i vikt under amningen (då man gör av med extra kalorier och får lite skjuts).

    Jag gick ner 12 kilo genom några "enkla" steg. För det första skulle man begränsa intaget av godis, kakor, chips etc till 100g en gång i veckan. Det var svårt när man är van vid fika, men det gick. Sötsuget förvinner eftersom ett tag och man fick ju äta det en gång i veckan.

    Inte dricka kalorier.

    Tallriksmodellen. Alltid, även när man äter smörgås.

    Byta ut mejeriprodukter mot nyttigare.

    Ha i mer grova grönsaker i maten

    För mig hjälpte detta. Om man håller sig till dessa regler och ändå inte går ner så får man minska portionsstorleken.

    Det var åtta år sedan jag var med i studien och jag har i princip hållit vikten.

  • JodiBabe
    MrsCD skrev 2018-01-30 13:17:59 följande:

    Jag var med i en vetenskaplig studie som undersökte hur överviktiga mammor kunde gå ner i vikt under amningen (då man gör av med extra kalorier och får lite skjuts).

    Jag gick ner 12 kilo genom några "enkla" steg. För det första skulle man begränsa intaget av godis, kakor, chips etc till 100g en gång i veckan. Det var svårt när man är van vid fika, men det gick. Sötsuget förvinner eftersom ett tag och man fick ju äta det en gång i veckan.

    Inte dricka kalorier.

    Tallriksmodellen. Alltid, även när man äter smörgås.

    Byta ut mejeriprodukter mot nyttigare.

    Ha i mer grova grönsaker i maten

    För mig hjälpte detta. Om man håller sig till dessa regler och ändå inte går ner så får man minska portionsstorleken.

    Det var åtta år sedan jag var med i studien och jag har i princip hållit vikten.


    Var det 100 g totalt, eller 100g av varje (100g godis, 100g kakor, 100g chips)?
  • beccagranen

    Jag lyckades gå ner drygt 30kg på ca 8 månader. 
    Har egentligen aldrig varit en "tjockis" utan ganska normalviktig (stl 36/38.
    Men min första graviditet gick jag upp 53kg, tappade ca 20 kg de första månaderna (vatten). Men sen körde jag massa olika dieter, pullverdiet, LCHF, VV,dr dukan, sockerförbud osv. Visst jag kunde tappa ett par kilon en månad, men snart var jag tillbaka igen. Så höll jag på i fem år. Sen kom barn nr 2 och jag gick upp 3kg den graviditeten. När minsta var 2 år så kände jag mig så deppig. Ingen ork, inget driv, ingen glädje, ingen vilja alls längre. Tror den smällen kom efter utlansresan och jag såg korten på mig, ca 90kg tung och jag känner inte igen mig alls. 

    Då fick jag nog och köpte ett träningsabonemang på lokala gymmet. Jag har alltid hatat att träna, jag visste att jag saknar drivet för att träna själv. Så jag boka och tvinga in mig på gruppass. Började med lättare crosstrainer pass, ökade med tiden även på med spinning, och efter en månad våga jag mig på styrkepassa, combat och andra gruppass. Hade avsatt att jag skulle träna två kvällar i veckan. 

    Känslan när man ser stora förändringar,både fysiskt och psykiskt. Plötsligt växer man, känner en gemenskap, pepp och längtan till nästa pass. Börjar förändra sin stil, sola, fixa naglar och ny frilla. Och framförallt trivas igen. Nu känner jag suget, är jag rastlös åker jag till gymmet och gör av med energi. Har köpt skivstång och tränar hemma med. 

    Vad det gäller maten så kom det naturligt. Har ätit som vanligt, allsidigt, husmanskost, vräkt i pizza och burgare ibland, bakat osv. Men iom att jag fick mer energi av att träna så kom inte sockersuget längre. Omedvetet gjorde jag andra val, och ta en clementin på kvällen istället för godis. Ibland kände jag att det inte var "värt det" att äta tårta på kalas, eller vräka i sig onyttigt på lördagskvällen. Började inhandla nyttigare alternativ till småplock. MEN jag gick med inställningen att jag inte har misslyckats bara för att jag äter en pizza ikväll. Då har jag min pizzakväll idag och njuter av den. 

    Har inte alls känt att jag bantar, allt är okej men måttligt. Och det är det enda som funkat för mig, har nu i snart två år hållit en stadig vikt på 63kg till mina 169cm. Jag känner mig som en normalviktig sund person som lever och njuter av livets goda, och tar hand om kroppen. Kör styrkepass en dag och yoga två dagar för att koppla av.

  • MrsCD
    JodiBabe skrev 2018-01-30 14:20:18 följande:

    Var det 100 g totalt, eller 100g av varje (100g godis, 100g kakor, 100g chips)?


    100g totalt, tyvärr. Jag väljer choklad :-
    JodiBabe skrev 2018-01-30 14:20:18 följande:

    Var det 100 g totalt, eller 100g av varje (100g godis, 100g kakor, 100g chips)?


    100g totalt. Jag brukar välja choklad
  • JodiBabe
    MrsCD skrev 2018-01-30 15:56:22 följande:
    100g totalt, tyvärr. Jag väljer choklad :-
    JodiBabe skrev 2018-01-30 14:20:18 följande:

    Var det 100 g totalt, eller 100g av varje (100g godis, 100g kakor, 100g chips)?


    100g totalt. Jag brukar välja choklad
    Ok Glad typiskt då!
Svar på tråden Ni som har lyckats...vad är hemligheten?