Inlägg från: JodiBabe |Visa alla inlägg
  • JodiBabe

Ni som har lyckats...vad är hemligheten?

Om du "börjar om" varje måndag betyder det att du går ut för hårt och realistiskt. 

Det är inte realistiskt att tänka: from nu ska jag
    - bara "äta nyttigt" (ofta löften som fettsnålt, sallad, lean meats, inget vitt bröd etc)
    - ALDRIG äta godis
    - aldrig äta på McD
    osv osv

För att en livsstilsförändring ska vara bestående måste den vara realistisk. 

Mitt tips är:
    - Börja med träning, då blir inte maten en lika stor grej. Tex långpromenad 3 ggr i veckan och nån hemövning. Eller om du gillar grupp-pass eller gym osv.

- Inför lördagsgodis. Nu är det vinter och du älskar sötsaker, så i ditt fall kan du börja med att du får snaska fredag, lördag och en valfri dag. Men målet är på sikt lördagsgodis. 

- Ta bort en dålig vana i taget. Jag själv älskar mkt smör. Då är min vana att försöka undvika smör i veckorna och sen i helgerna får jag äta det. 

- Go cold turkey 1 månad från allt socker. Jag har en sockerfri och chipsfri månad (själv har jag regeln att jag får ha sylt i gröten och äta popcorn) för att stabilisera mina socker-cravings. Målet sedan är lördagsgodis och fredagschips. 

- Kör exempelvis 80% nyttigt 20% valfri måltid. Det innebär att om du äter 4 ggr om dagen (om mellis räknas som måltid) så är det totalt 28 måltider och 80% innebär 5-6 valfria måltider. Där en fjärdedel av dessa då är valfria mellis.
    Ex kan vara 2 valfria mellis (en jobbfika, en vittbrödmacka med ost), 2 valfria frukostar (typ pannkakor istället för gröt) och 2 lyxiga helgmiddagar.

Kom ihåg, en livsstilsförändring ska vara GENOMFÖRBAR och hålla livet ut. Att förbjuda sig själv att äta godis resten av livet är inte realistiskt. 

LYCKA TILL!

• JodiBabe
    JodiBabe skrev 2018-01-30 10:35:37 följande

- Kör exempelvis 80% nyttigt 20% valfri måltid. Det innebär att om du äter 4 ggr om dagen (om mellis räknas som måltid) så är det totalt 28 måltider och 80% innebär 5-6 valfria måltider. Där en fjärdedel av dessa då är valfria mellis.

Var lite otydlig ser jag. 20% valfria måltider innebär numerärt 5-6 valfria måltider. 

På så sätt kan du bibehålla ditt matintresse!
  • JodiBabe
    MrsCD skrev 2018-01-30 13:17:59 följande:

Jag var med i en vetenskaplig studie som undersökte hur överviktiga mammor kunde gå ner i vikt under amningen (då man gör av med extra kalorier och får lite skjuts).

Jag gick ner 12 kilo genom några "enkla" steg. För det första skulle man begränsa intaget av godis, kakor, chips etc till 100g en gång i veckan. Det var svårt när man är van vid fika, men det gick. Sötsuget förvinner eftersom ett tag och man fick ju äta det en gång i veckan.

Inte dricka kalorier.

Tallriksmodellen. Alltid, även när man äter smörgås.

Byta ut mejeriprodukter mot nyttigare.

Ha i mer grova grönsaker i maten

För mig hjälpte detta. Om man håller sig till dessa regler och ändå inte går ner så får man minska portionsstorleken.

Det var åtta år sedan jag var med i studien och jag har i princip hållit vikten.

Var det 100 g totalt, eller 100g av varje (100g godis, 100g kakor, 100g chips)?
  • JodiBabe
    MrsCD skrev 2018-01-30 15:56:22 följande:
    100g totalt, tyvärr. Jag väljer choklad :-
    JodiBabe skrev 2018-01-30 14:20:18 följande:

Var det 100 g totalt, eller 100g av varje (100g godis, 100g kakor, 100g chips)?

100g totalt. Jag brukar välja choklad
    Ok Glad typiskt då!
Svar på tråden Ni som har lyckats...vad är hemligheten?