Ni som har lyckats...vad är hemligheten?
Om du "börjar om" varje måndag betyder det att du går ut för hårt och realistiskt.
Det är inte realistiskt att tänka: from nu ska jag
- bara "äta nyttigt" (ofta löften som fettsnålt, sallad, lean meats, inget vitt bröd etc)
- ALDRIG äta godis
- aldrig äta på McD
osv osv
För att en livsstilsförändring ska vara bestående måste den vara realistisk.
Mitt tips är:
- Börja med träning, då blir inte maten en lika stor grej. Tex långpromenad 3 ggr i veckan och nån hemövning. Eller om du gillar grupp-pass eller gym osv.
- Inför lördagsgodis. Nu är det vinter och du älskar sötsaker, så i ditt fall kan du börja med att du får snaska fredag, lördag och en valfri dag. Men målet är på sikt lördagsgodis.
- Ta bort en dålig vana i taget. Jag själv älskar mkt smör. Då är min vana att försöka undvika smör i veckorna och sen i helgerna får jag äta det.
- Go cold turkey 1 månad från allt socker. Jag har en sockerfri och chipsfri månad (själv har jag regeln att jag får ha sylt i gröten och äta popcorn) för att stabilisera mina socker-cravings. Målet sedan är lördagsgodis och fredagschips.
- Kör exempelvis 80% nyttigt 20% valfri måltid. Det innebär att om du äter 4 ggr om dagen (om mellis räknas som måltid) så är det totalt 28 måltider och 80% innebär 5-6 valfria måltider. Där en fjärdedel av dessa då är valfria mellis.
Ex kan vara 2 valfria mellis (en jobbfika, en vittbrödmacka med ost), 2 valfria frukostar (typ pannkakor istället för gröt) och 2 lyxiga helgmiddagar.
Kom ihåg, en livsstilsförändring ska vara GENOMFÖRBAR och hålla livet ut. Att förbjuda sig själv att äta godis resten av livet är inte realistiskt.
LYCKA TILL!
typiskt då!