• AndreaBD

Vad bråkar ni om?

Inget! Vi pratar om allt i lugn och ro.

• AndreaBD
    Anonym (linux) skrev 2018-01-30 20:39:40 följande:
    Vad betyder "från tidigare eller om"?
    Jag tolkar det som att de bråkar om att han tidigare har varit otrogen och dessutom OM han är otrogen nu eller inte.
  • AndreaBD
    Plupp73 skrev 2018-01-31 08:48:44 följande:
    Jag har ett och annat par i min omgivning som inte bråkar, och där problemet är tystnadskulturen. De tiger ihjäl varandra.

Nu bråkar förvisso inte min sambo och jag, men tystnad är lika illa.....
    Men det behöver inte vara så. Jag vänder mig också mot det där att det inte kan vara en bra relation om man inte bråkar, att det liksom hör till. Diskutera om saker - visst. Men man behöver inte kränka varandra, inte bli personlig. Min gräns går där man höjer rösten. Det kan hända att man höjer rösten lite, för att man blir lite hetsig i en diskussion. Om man då märker det och tar det lugnt igen, då är det ännu inget bråk i min förståelse. Det blir det egentligen först om minst en känner sig sårad/ledsen.

Jag tycker man kan alltid diskutera, man behöver inte såra varandra och det är inget tecken på en bra relation att man gör det. Snarare ett tecken på en dålig relation. Eller på att minst en av partnerna inte kan hålla sig på en saklig nivå.
  • AndreaBD
    Emmapemmatjoho skrev 2018-01-31 10:50:44 följande:

Vi bråkar aldrig. Verkligen aldrig så att vi skriker på varandra eller kallar varandra fula saker, men inget "passive aggressive" heller vad jag kan komma på.

Bråk skulle jag definiera som när man inte bara är oense, men också kommer med osakligheter (fula ord och sånt som inte är relevant för diskussionen) och inte respekterar varandra. Att känna sig irriterad eller diskutera behöver absolut inte vara att bråka, men börjar irritationen ta sig uttryck i att man blir snäsig eller så, så tycker jag att man bör backa innan det blir ett bråk, och ta reda på vad som triggade det.

Precis. Om jag märker att jag blir irriterad och är på dålig humör, så att det finns risk att jag tar ut det på min partner, då går jag undan och gör något annat tills jag är på bättre humör. För det gör ju definitivt inte stämningen bättre om min partner också blir på dålig humör.

Jag tror dock att det också är det att min partner inte gör något särskilt upprörande som skulle göra att jag blir arg. Det har hänt att jobbiga situationer har uppstått, men aldrig så att det skulle ha varit hans fel. Då var det omständigheterna. Varför skulle jag då bråka med honom? Om man förstås har en partner som jämnt gör dumma saker, då kan det ju vara svårare att låta bli att bråka. Och för yngre människor händer det förstås oftare att partnern inte är så mogen.
  • AndreaBD
    Anonym (grisman) skrev 2018-01-31 11:35:19 följande:

Det enda som vi kan brusa upp över är när vi pratar om hans pappa. Han uttrycker sig väldigt kvinnokränkade, en riktig mansgris. Jag förstår att vi är av olika generationer och kan se saker olika, men jag accepterar inte när han kränker mig, min svärmor eller t.om min man. Och jag är väl inte den som tiger. Lika så har han en rasistisk underton, vilket är komiskt när alla tre barnen valt partners med utländsk påbrå. 
    Nu senast var det "metoo" grejen som ledde till att han börja diskutera hur löjligt allt var och det har blivit en sådan grej bara för att vissa kvinnor ser allt som kränkande. Då informera jag att det har blivit en stor grej för att det är ett stort problem. Och jag som arbetar i en mansdominerad bransch ser också hur vissa tar sig friheten. Sen kom han med gliringar att alla kvinnor som kommit någon vart i arbete har knullat sig till det. Och så lägligt att jag precis börjat på ny chefsroll i byggbranchen. Då tog jag illa vid mig, när han vet hur hårt jag jobbat för att få den rollen, och hur kränkande det är att han antyder att jag skulle legat mig dit. Då sa jag precis det, och informera honom att han inte hade haft sin position idag för han är obildad, han skulle stått kvar i kassan på macken. Och alla dessa "utlänningar som tar våra jobb" skulle haft hans arbete för att dom studerat och kämpat sig dit, inte glidit på bananskal in för att han är en svensk man. Och i såna här fall anser jag att min man ska sätta ner foten och stå upp för mig, sina döttrar, systrar och mor och inte acceptera att man kränker och förnedrar alla runt omkring sig. Att antyda att det är en kvinnas skyldighet att serva sin man fast hon arbetar heltid osv. Att se ner på män som tar sin del i hemmet, och ansvar för sina barn (min man och jag dela på fl).

Njaaa.... det är inte säkert att det är hans skyldighet. Visserligen vore det en bra idé. Men du kan ju också välja att inte gå dit? Det skulle nog sätta lite press på din man att ta ställning. Han kanske är alltför van vid det.
  • AndreaBD
    beccagranen skrev 2018-01-31 12:12:53 följande:
    Aldrig att jag hade accepterat sånt beteende. Hade min man slagit i bordet, eller i väggen dyl så hade han åkt ut. Jag har lärt barnen att inte avreagera sig på saker i hemmet, inte ska jag behöva fostra en vuxen karl. Jag minns att mina föräldrar tjafsa mycket, pappa var egenföretagare och arbetade 6-7 dagar i veckan året om och hon ville ha honom hemma mer. Han fick nog och slog näven i bordet och röt ifrån en dag, och hon sa "mig skrämmer du inte, men skrämmer du barnen åker du ut". Och jag minns hur obehagligt det var att se/hör föräldrarna så ilskna, och rädslan att han kanske får nog och slår henne (fast det aldrig inträffat tidigare). Och jag håller med, man ska inte vinna genom att visa att man är större och starkare. Har man inte intellektet att diskutera får man bo ensam som en neandertalare.  
    Fast, där håller jag inte med. Det har inte ett dugg med intellekt att göra. Vissa människor har ett häftigt temperament som de har svårt att styra. Jag kan visserligen tycka att det är obehagligt, men jag kan inte klandra en sån person, förutsatt att de tar ut det på något acceptabelt.

Min man är en sån som brukar vara så lugn och snäll, men om han blir extremt stressad och mycket kommer ihop, då kan han få nåt slags utbrott. Dvs. han går och slår mot nån vägg. Det skulle aldrig rikta sig mot mig, eller mot någon överhuvudtaget, han bara avreagerar sig och sedan lugnar han ner sig igen. Sånt kan folk inte hjälpa. Jag tror det har hänt två gånger på 10 år och han har inte sagt något elakt eller så - han gör bara konstiga ljud och slår mot nån vägg.
  • AndreaBD
    beccagranen skrev 2018-01-31 12:36:33 följande:
    Folk med aggregationsproblem har ofta svårt att uttrycka sig och förmedla sig verbalt. Det finns mycket forskning kring detta på barn. Lika så försökte barnen i 1-4 års ålder testa gränserna, kasta sina saker som inte fungerade som dom ville i golvet, förstöra saker i ren ilska, slänga sig på golvet och göra sig hörd för att få respons. Det beteende tillrättavisa man där och då, och lärde dom att det inte är okej. Det är inte okej att inte ha kontroll över sin vrede, att förstöra saker i hemmet eller att ge sig på eller skrämma någon med sin styrka. 

Hur många möter inte konflikter på arbetsplatsen, eller i vardagen men måste tygla sig för att det inte är accepterat? En kund som man anser är dum i hela huvudet måste man ändå bemöta professionellt, en chef som är idiot eller en odåga som mobbar ditt barn som man hade velat ge ett rejäl omgång. MEN man får inte bete sig hur man vill, man måste tygla sig för det är inte acceptabelt. Så varför skulle jag tillåta att min man skulle agera genom gapa, slå och bete sig som man vill för stunden. Han är vuxen, gå åt sidan och lugna ner dig, gå ut och lyft skrot eller jogga av dig frustrationen. Men mig ska han inte avreagera sig på, eller bete sig hotfullt. Och framför allt inte i barnens närvaro.
    Visst är det så att folk som lätt blir aggressiva har svårt att uttrycka sig verbalt. Generellt i alla fall. Men det betyder inte nödvändigtvis brist på intelligens eller utbildning. Det finns de som har en språkstörning eller dyslexi. Och det spelar in.

Och jag pratade inte om folk som inte kan uppföra sig i vardagen eller på jobbet, utan om folk som kan få något slags sammanbrott några gånger i livet, med flera års mellanrum. Man måste ju också titta på hur personen beter sig annars. Och skillnader i temperament finns förstås.
  • AndreaBD
    Anonym (grisman) skrev 2018-01-31 12:21:51 följande:
    Jag tycker att man ska ha ryggrad nog att stå upp för sig själv och sina kära, om inte säga ifrån att diskussionen förstör stämningen och borde avslutas. 
    Men att bara sitta som ett fån och inget säga, när hans far sitter och kränker mig och alla andra kvinnor/flickor i hans familj är ynkligt.

Jag åker inte till hans föräldrar, men vi träffas på under kalas, storhelger etc.  
    Tja, jag personligen hade nog haft ett problem med att ens gifta mig och skaffa familj om hans släkt är sån. Men nu är ni ju redan där. Kan hålla med dig, men det är svårt att säga vad du ska göra.
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2018-01-31 13:20:04 följande:
    Men man kan ventilera på många sätt, för mig är promenader, löpning och städa skåp ett sätt att ventilera. Ofta med ett inre mutter hur orättvis världen är ;). Att skälla på min sambo för att han gjort, i mina ögon, något oförlåtligt (hänga jackan fel eller något annat fruktansvärt) är inte rätt mot honom bara för att jag är på dåligt humör och stubinen är kort.
    Precis, jag håller med. Jag samlar definitivt inte på mig någon ilska om jag inte tar ut tillfällig irritation på min man eller på mina närmaste överhuvudtaget. Snarare gör jag något annat och det brukar gå över.
  • AndreaBD
    Anonym (Hmpf) skrev 2018-01-31 15:14:22 följande:

Vi bråkar om att något borde vara pappas jävla ansvarsområde

Det har du tagit från en reklam......;)
  • AndreaBD
    Gfst743 skrev 2018-01-31 21:45:21 följande:
    Håller inte med och jag tycker du blandar äpplen och päron här! Jag tycker nämligen att man ska rikta ilskan dit den hör hemma. Om jag blir förbaskad på min man för att han har gjort något, vad som helst så som att t.ex. inte laga middag fast att han har sagt att han skulle göra det eller vad som helst, så är det väl självklart att jag i en rak och ärlig kommunikation med honom blir arg! Inte tusan går jag ut i löpspåret och avreagerar mig samtidigt som jag själv och ungarna är vrålhungriga! Lite dåligt exempel men förstår du hur jag tänker? Och ja, jag blir arg i ett sådant läge vilket jag tycker är rätt och riktigt. Blir du aldrig arg alltså menar du? Eller det verkar som att du medger att alla blir ilskna någon gång, men då flyttar du ilskan någon annan stans? Varför? Till vilken nytta? Det gör ju saker och ting bara mer komplicerade!
    Inte tusen kallar jag partnern för en massa fula ord heller, inför barnen. Om min partner verkligen gör fel så blir jag fly-förbannad. Men inte vräker jag ur mig något osakligt ändå. Det räcker väl att man blir arg?
  • AndreaBD
    Gfst743 skrev 2018-01-31 22:42:13 följande:
    Har jag sagt att man bör kalla varandra fula saker?
    Tråden handlar om bråk. Om man bara blir arg av en anledning, så är det inte automatiskt bråk. Det är bråk om ni kallar varandra för fula ord eller blir osakliga, eller om du nedvärderar din partner i en sån situation, är nedlåtande mot honom. Och allt sånt behöver man inte göra, påstår jag och några andra här. Och du påstår att det inte går.
  • AndreaBD
    Gfst743 skrev 2018-01-31 22:46:15 följande:
    Jo det är väl klart att man inleder med att fråga rakt ut lugnt. Som sagt, dåligt exempel men jag menar bara att ibland har man rätt att bli arg. Det är något som hör till att vara människa liksom. Inte heller menar jag att man ska bråka i onödan för småsaker men tycker inte heller man ska kuva sig jämt.
    Jag skulle aldrig hålla tillbaka om jag är förbannad på min partner. Jag kan inte ens hålla tillbaka då. Jag blir arg, men jag blir inte osaklig. Men det är klart, man kan anse att det är bråk redan det. Men det har hänt EN gång sedan vi har varit ihop (10 år) att vi båda blev arga/ledsna eftersom jag hade sagt flera gånger vilken dålig TV-serie det var och han gillade den. Han kände sig trakasserad, han blev arg. Jag tyckte han borde ha förstått att det bara hände för att jag var sjuk och inte tänkte mig för så jag blev också förbannad. Men det blir som sagt inget elakt som man säger då. Det blir mer "så taskigt av dig!" eller "nej, jag vill inte prata med dig nu!", men inget elakt.

Det beror också lite på hur ofta saker händer och vilken inställning partnern har. Det skulle kunna hända att min man inte får ihop det att laga mat - han har nämligen för sig att han inte är bra på det. På andra sidan vet jag att han inte skulle lämna mig i sticket med något lättvindigt, han brukar anstränga sig och göra sitt bästa. Och då skulle jag inte ha hjärta att bli arg på honom, för då skulle han bli ledsen. Om man däremot har en partner som inte bryr sig, som är ganska opålitlig, då blir man lättare arg förstås.
  • AndreaBD
    Anonym (Lisa) skrev 2018-02-01 00:24:44 följande:

När min man är hungrig eller stressad blir han grälsjuk och försöker mucka gräl över de löjligaste små detaljer. Alla andra är idioter, även när han själv uppenbarligen missade ett rödljus... När jag är någorlunda i form (vilket jag är under mycket högre påfrestningar än han) så försöker jag få i honom mat eller prata förstående om vad det nu är som stressar honom. Funkar ofta.

Går det inte drar jag mig bara undan och skippar vårt ständiga småpratande till förmån för endast strikt nödvändig kommunikation, så får han mindre att be om ursäkt för sen. En ursäkt kommer endast efter några timmars tigande från min sida. Silent treatment är egentligen inte min stil, men efter att ha försökt med jag-budskap,  lugnt fokusera på sakfrågan, bekräfta hans syn innan jag ger min synvinkel osv., så är det det enda som har fungerat.

Är jag också trött och stressad så bemöter jag honom i samma ton som han precis tilltalade mig och sedan tar det fyr i helvete! Tyvärr inträffar detta oftast när vi är på resa och ev. på väg hem till folk. Då är det är svårt att låta honom nöta på sig själv i några timmar tills han sansat sig.

Är han sitt vanliga jag så brukar vi kunna respektfullt och med bådas bästa i åtanke prata igenom och kompromissa kring både komplicerade och trassliga problem. Även om det alltså är nästan alltid känns det som om han förvandlas till mr Hyde med ganska långa mellanrum.

Inte roligt. Ungefär som mitt ex. Lite värre än mitt ex, skulle jag säga. Jag bestämde mig till slut, att jag inte ville leva med sånt, eftersom det ju innebär att man inte har en vettig partner vid sin sida ibland, när man kanske skulle behöva honom. Det tar mycket energi och man har ingen trygghet egentligen, för man kan inte lita på att partnern är "vettig" när man kanske behöver stöd. Och varje gång som en partner beter sig illa mot en (om han måste be om ursäkt, så verkar det ju vara så), gör ju att man litar mindre på honom, att relationen blir sämre. Tyvärr, det blir gradvis sämre.  
  • AndreaBD
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-02-01 12:23:11 följande:
    Om man gång på gång "markerar med ton och kroppspråk att man är missnöjd" och samma sak trots det upprepar sig i veckor eller kanske flera års tid - så blir man till slut arg och då finns det inte många andra ställen att avreagera sig på då problemet ligger i partnerns beteende.
    Då är frågan väl snarare om man har rätt partner. Om man stör sig på en sån sak så har man två val: Separera eller acceptera den sidan av partnern och inte reta upp sig på det längre. Bråka lär ju inte hjälpa.
  • AndreaBD
    Anonym (Pernilla) skrev 2018-02-02 19:09:01 följande:
    Jag tror inte på att separera. Visst kan man försöka leva med det eller så får den andra göra en simpel förändring :)
    Det som definitivt inte fungerar är att försöka ändra på sin partner. Om han vore beredd att ändra på sig hade han kanske redan gjort det.
  • AndreaBD
    Anonym (linux) skrev 2018-02-02 20:38:18 följande:
    Tror inte heller det går att ändra sin partner speciellt inte om det gått längre tid.
    Jag orkar inte med tjafs var och varranan dag, har försökt prata om separation, men det är svårt när den andre inte vill och hela tiden kommer med urshäkter eller att det är en själv som man ska ändra på.

Längtar över att få vara själv, skulle inte träffa någon ny direkt mer än för husbehovs skull.
    Du kan separera när du vill. Även skilsmässa - partnern kan inte vägra. Det är bara att göra det. Annars slösar man ju båda parternas tid.
  • AndreaBD
    Anonym (linux) skrev 2018-02-03 13:23:34 följande:
    Det blir krångligare om jag ska flytta,  nu tänkte jag mer att man ska komma överens om det som vuxna människor, vilket många gör.
    Och det är en process som kan ta lite tid.
    Det förstår jag inte riktigt nu. Om man har kommit till den punkten där man känner: Det går inte längre, nu känner jag att jag inte vill fortsätta. Då vore man ju ganska falsk och man skulle lura sin partner om man fortsätter ändå tills det passar bättre, tills man kan hitta en lägenhet eller liknande.

Menar du verkligen att du skulle skjuta upp separationen? Utan att vara tydlig om att anser att relationen är över? Eller menar du att man bestämmer sig att gå isär, men fortsätter att bo ihop tills man kan hitta ett nytt boende?
  • AndreaBD
    Anonym (linux) skrev 2018-02-03 16:19:50 följande:
    Lura sin partner, skjuta upp, du får nog läsa vad jag skrev igen.
    Det handlar om att komma till insikt, och sen ta ett gemensamt beslut och fullföljande oavsett hur mycket det svider för båda.
    Jag frågade ju för att jag inte förstod det som du skrev, eller snarare tyckte att man inte kunde skilja på om det var medvetet eller omedvetet. Så det hjälper inte att läsa det igen.

Jag tolkar det så att du VET att du vill separeras, men avvaktar tills omständigheterna är bättre. Eller att du backar för att hon inte går med det, vilket skulle göra det lättare.

Det du skriver nu - att man får komma till insikt och till ett gemensamt beslut - det är rena motsatsen av det du skrev tidigare?
Svar på tråden Vad bråkar ni om?