• Anonym (är du kär?)

Är du kär i din partner?

Frågan lyder är du kär i din partner? Känner du fortfarande som du gjorde när ni träffades, förälskad, pirret i magen lite allmänt knäsvag eller har det mattats ut från nyförälskelsefasen?

Att vara kär är inte det samma som att älska sin partner (enligt mig). Jag kan känna att jag älskar min man, är hans stöttepelare i livet, jag känner saknaden efter honom, tänker på honom när vi är ifrån varandra, vill tillbringa tid ihop osv, Men inte att jag blir alldeles knäsvag, fnittrig och upprymd när jag ser honom. 
    Vi har levt ihop i snart 13 år.

• Svar på tråden Är du kär i din partner?
  • Anonym (?)

Är det så realistiskt att vara sådär pirrigt nykär efter flera år tillsammans då? Av samtliga längre relationer jag har haft har dem känslorna avtagit efter ett tag. Det betyder dock inte att det inte funnits kärlek.

• SilverEmma

Efter snart 10 år tillsammans så är kärleken så mycket djupare och tryggare, vilket jag älskar. Men det kommer fortfarande tillfällen flera gånger i veckan då jag tittar på min man och blir alldeles pirrig i magen och lite extra kär. 

• sextiotalist
    Anonym (är du kär?) skrev 2018-01-31 07:39:10 följande:

Frågan lyder är du kär i din partner? Känner du fortfarande som du gjorde när ni träffades, förälskad, pirret i magen lite allmänt knäsvag eller har det mattats ut från nyförälskelsefasen?

Att vara kär är inte det samma som att älska sin partner (enligt mig). Jag kan känna att jag älskar min man, är hans stöttepelare i livet, jag känner saknaden efter honom, tänker på honom när vi är ifrån varandra, vill tillbringa tid ihop osv, Men inte att jag blir alldeles knäsvag, fnittrig och upprymd när jag ser honom. 
    Vi har levt ihop i snart 13 år.

Nja, den svindlande nyförälskelsen är nog över nu efter snart 25 år, men kärleken finns där och visst kan jag känna pirr.
    Visst, det var underbart med känslan, men så mycket energi den tog. Lite sömn, lite mat och svårt med att tänka på annat :)
  • sextiotalist

Glömde, jag är fortfarande kär i min sambo, inte nykär, men kär ibland och en kärlek i grunden.

• Anonym (är du kär?)
    Anonym (?) skrev 2018-01-31 07:48:09 följande:

Är det så realistiskt att vara sådär pirrigt nykär efter flera år tillsammans då? Av samtliga längre relationer jag har haft har dem känslorna avtagit efter ett tag. Det betyder dock inte att det inte funnits kärlek.

Precis så jag också tänk, det är väl normalt att kär-perioden avtar. Men han älskar på ett annat sätt idag, man ger av hela sig själv och byggt upp ett helt liv tillsammans. Man har tilliten, omtanken och lusten för varandra men inte det där nykära irret,
  • Anonym (är du kär?)
    SilverEmma skrev 2018-01-31 07:54:38 följande:

Efter snart 10 år tillsammans så är kärleken så mycket djupare och tryggare, vilket jag älskar. Men det kommer fortfarande tillfällen flera gånger i veckan då jag tittar på min man och blir alldeles pirrig i magen och lite extra kär. 

Men menar du att du ibland får känslan som när ni träffades, pirriga nykära. Eller mer att du kan se på din man och känna dig varm inombords och tänka att du älskar honom. 
  • SilverEmma
    Anonym (är du kär?) skrev 2018-01-31 08:17:25 följande:
    Men menar du att du ibland får känslan som när ni träffades, pirriga nykära. Eller mer att du kan se på din man och känna dig varm inombords och tänka att du älskar honom. 
    Jag får känslan av att vara nyförälskad ibland. Pirr i magen, lite knäsvag, en överväldigande känsla av att han som är så fantastisk vill ha just mig. 
  • plättarmedsylt
    SilverEmma skrev 2018-01-31 08:48:30 följande:

Jag får känslan av att vara nyförälskad ibland. Pirr i magen, lite knäsvag, en överväldigande känsla av att han som är så fantastisk vill ha just mig. 

Åh, vad härligt det låter och vad fint sagt av dig :) Ville bara säga det. Jag är för övrigt själv väldigt kär i min partner, så jag kan relatera.
  • SilverEmma
    plättarmedsylt skrev 2018-01-31 08:56:07 följande:
    Åh, vad härligt det låter och vad fint sagt av dig :) Ville bara säga det. Jag är för övrigt själv väldigt kär i min partner, så jag kan relatera.
    Det är hemskt mysigt faktiskt! Trodde aldrig att jag (som tidigare snittat 2 års-förhållanden innan jag tröttnat) skulle kunna känna så för någon efter så pass lång tid och två barn.Den där känslan av att man inte kan låta bli varandra, rör varandra så fort man får chansen, en smekning längs med ryggen när man passerar, somnar intill varandra och alltid med fysisk kontakt, visar uppskattning i vardagen, gör småsaker för den andra bara för att man vet att partnern blir glad. Maken påstår att han känner likadant, han beter sig som det så jag litar faktiskt på det. Flört Vi har haft tur.
  • plättarmedsylt
    SilverEmma skrev 2018-01-31 09:31:11 följande:

Det är hemskt mysigt faktiskt! Trodde aldrig att jag (som tidigare snittat 2 års-förhållanden innan jag tröttnat) skulle kunna känna så för någon efter så pass lång tid och två barn.Den där känslan av att man inte kan låta bli varandra, rör varandra så fort man får chansen, en smekning längs med ryggen när man passerar, somnar intill varandra och alltid med fysisk kontakt, visar uppskattning i vardagen, gör småsaker för den andra bara för att man vet att partnern blir glad. Maken påstår att han känner likadant, han beter sig som det så jag litar faktiskt på det.  Vi har haft tur.

Det låter ju som en dröm! :) Jag och min partner har det så också, men vi har bara varit tillsammans i ett år och har inga barn. Trodde inte heller man kunde känna så för någon man fått barn med. Hade en relation på 16 år innan och efter att vi fick barn så dog känslorna bara ut. Ja, ni är verkligen lyckligt lottade! :)
  • meicc
    SilverEmma skrev 2018-01-31 08:48:30 följande:

Så känner jag med. Och att han är den snyggaste jag vet :D

Gifta i 12 år.
  • SilverEmma
    plättarmedsylt skrev 2018-01-31 09:45:55 följande:
    Det låter ju som en dröm! :) Jag och min partner har det så också, men vi har bara varit tillsammans i ett år och har inga barn. Trodde inte heller man kunde känna så för någon man fått barn med. Hade en relation på 16 år innan och efter att vi fick barn så dog känslorna bara ut. Ja, ni är verkligen lyckligt lottade! :)
    Jag tror att det var bra för oss att få barn tidigt, jag blev gravid av misstag efter bara 3 månader och sen har vi 13 månader mellan barnen. Vi var fortfarande lite nyförälskade när barnen var små och med tanke på hur jobbiga småbarnsåren kan vara så var det otroligt skönt att ha den känslan att falla tillbaka på efter en jobbig dag. Han var egentligen bara en rebound för mig men jag föll hals över huvud och när jag väl blev gravid så bestämde vi oss för att satsa till 100%. Sen tror jag också att vi har min mamma att tacka för en del...hon har alltid tagit barnen regelbundet så att vi har kunnat fokusera på oss och vårt förhållande ibland, och det gör hon fortfarande nu när ungarna är snart 8 och 9. Vi ser till att dejta, mysa, prata och verkligen ta tid för varandra. Min mamma har gjort mycket av det möjligt.
  • Kurlie

Jag är kär efter snart 10 år ihop. Klart det inte är pirret man hade i början och att man ville ligga 24/7. Detta är ju så mycket bättre än det där. Kärleken nu är ju otroligt djup och vi känner varandra väldigt väl. Det är väl det som avgör om folk gör slut eller inte efter några år? Om det utvecklas till den där djupa kärleken när det nykära försvunnit. Jag känner liksom att nykär kan man vara med många men denna djupa kärlek som bara blir djupare år efter år den är väldigt ovanlig. Och med detta sagt känner jag pirret fortfarande ibland och tycker min man är den vackraste och sexigaste jag sett. Sen går ju allt upp och ner i perioder. Så är ju livet. 

• SilverEmma
    meicc skrev 2018-01-31 10:31:45 följande:
    Så känner jag med. Och att han är den snyggaste jag vet :D

Gifta i 12 år.
    Min man var egentligen inte min typ från början, men idag tycker jag att han är vrålsnygg. Flört
  • Emmapemmatjoho
    Kurlie skrev 2018-01-31 10:51:16 följande:

Jag är kär efter snart 10 år ihop. Klart det inte är pirret man hade i början och att man ville ligga 24/7. Detta är ju så mycket bättre än det där. Kärleken nu är ju otroligt djup och vi känner varandra väldigt väl. Det är väl det som avgör om folk gör slut eller inte efter några år? Om det utvecklas till den där djupa kärleken när det nykära försvunnit. Jag känner liksom att nykär kan man vara med många men denna djupa kärlek som bara blir djupare år efter år den är väldigt ovanlig. Och med detta sagt känner jag pirret fortfarande ibland och tycker min man är den vackraste och sexigaste jag sett. Sen går ju allt upp och ner i perioder. Så är ju livet. 

Precis så.

(Fast vi låg inte som kaniner i början heller. Vi hade sex första gången efter 2 månader och därefter höll vi oss till varannan dag eller så i snitt. 3-4 ggr/V. Var jätteorolig där att det inte var "på riktigt" för att vi inte sexade lika mycket som man "skulle", minns jag...

Sen pirr har jag känt och känner än idag ibland, och den där "åh vad han är vacker att bara se på, gud vad jag tycker om honom!!!"... men inte var jag skakig i knäna haha. Jag var förälskad och han upptog all min vakna tid, men inte gick jag runt illamående av fjärilar hela dagarna direkt... Jag kanske inte känner förälskelse fullt så intensivt som andra. Kanske är nåt fel på mig, som inte känner det där explosiva. Djupare känslor är jag bättre på.)
Svar på tråden Är du kär i din partner?