• Anonym (hejsansa)

Idiotpassagerare på tåget...

Åkte på en sträcka igår med tåget och hade blivit tilldelad en gångplats (som jag betalat för). När vi kommer till en större station kliver det på massa folk, varav en visar mig sin biljett och säger att hon sitter vid fönstret. Men eftersom jag har min väska vid fötterna (har ingenting på sätet bredvid vid fönstret) menar hon att jag får flytta in och sätta mig vid fönstret om jag vill.

Tackar vänligt men bestämt nej och tycker jag sitter bra vid gången.

Då blir hon plötsligt grinig och säger att jag ska flytta in för hon vill sitta ytterst, för hon hade inte valt sin plats själv.

Säger att "nej jag sitter här" och lyfter upp min väska så hon kan kliva förbi. Blir skitsur och försöker argumentera i flera minuter varför jag ska flytta sig innan hon tillslut ger sig och sätter sig vid fönstret.

Alltså... varför? Jag var nöjd med min plats vid gången. Jag skulle ändå av inte så långt därefter. Är folk så dumma i huvudet eller???

• Svar på tråden Idiotpassagerare på tåget...
  • Anonym (fråga)

Tycker att det är helt okej att fråga och kanske förklara varför det är viktigt för en att få byta plats. Finns folk som är flygrädda och vill byta till en plats man känner sig lugnare på eller kanske är åksjuka och inte vill sitta bakochfram i tåget. Men då ska man fråga snällt och acceptera svaret också. Förstår inte hur dessa människor uppstår som börjar gorma för att dom inte får som dom vill.

• TigerLilySwe

Vill ha och vill ha och vill ha. Ja, det är mycket man vill ha. Barnsligt beteende att inte vilja flytta på sig för någon som betalt för platsen eller kräva en plats någon annan valt att betala för. Nej, jag skulle inte flytta mig en mm. Däremot om en vuxen vettig person ex skulle vilja sitta innerst istället så skulle jag överväga, absolut. Helt beroende på person.

• Anonym (Flow)

Om jag inte bokat biljett ska jag ta det som finns ledigt bara eller fråga snällt om en plats någon sitter på, men får jag ingen som flyttar på sig, ska jag acceptera det, folkvett kallas det.

• nevermind
    Anonym (Abc) skrev 2018-02-01 09:02:28 följande:
    Det har jag gjort massa gånger, varför är jag en idiot för det? Förut kunde man inte boka framlänges eller baklänges i bokningen och om jag åker baklänges mer än 30 minuter kräks jag (klarar 2 timmar om jag äter åksjuketablett och sitter helt stilla). Då om jag åkte baklänges frågade jag alltid om det fanns någon som inte hade åksjukeproblem som kunde byta. Och det fanns alltid en vänlig själ som inte brydde sig och bytte med mig.

Inte alls samma sak som det ts skriver med att tjafsa och kräva en annan plats. Framförallt som man kan välja i bokningen om gång eller fönster.
    Då har du medicinska skäl. Fråga kan man alltid göra. Och folk kan alltid svara nej om de inte vill. Jag hade gjort det, klarar att åka baklänges men helt bekvämt är det inte. Men jag tycker det är helt okej att folk frågar.
  • Anonym (1 klass)
    Shameless skrev 2018-02-01 19:53:34 följande:

Min väninna råkar ständigt ut för knäppskallar som bråkar med henne om sittplatser. Hon är introvert och gillar inte att sitta bredvid andra, så hon bokar alltid två platser så hon har bägge sätena för sig själv. Hon sitter på en plats och har sin väska på den andra och ofta kommer det fram folk och kräver att få sitta och blir otrevliga när hon vägrar.

Har hon testat att åka 1 klass och bara boka en plats istället? Om hon är ute i tid finns det där platser som inte har någon bredvid sig. Även de vanliga platserna har mer plats och ett större armstöd som går hela vägen ner så man inte riskerar att behöva sitta och gnugga sig mot en annan. Dessutom är det lugnare och alla sköter sitt eget.
  • Anonym (K)
    Shameless skrev 2018-02-01 19:53:34 följande:

Min väninna råkar ständigt ut för knäppskallar som bråkar med henne om sittplatser. Hon är introvert och gillar inte att sitta bredvid andra, så hon bokar alltid två platser så hon har bägge sätena för sig själv. Hon sitter på en plats och har sin väska på den andra och ofta kommer det fram folk och kräver att få sitta och blir otrevliga när hon vägrar.

Hur ska folk veta att den är bokad?? Klart man frågar! Hon får väl sätta sig längst in och sätta upp en skylt på sätet längst ut. Typ "Reserverad" eller nåt.

Hon har verkligen skapat sig mer problem. Om hon låter folk bara sitta så slipper hon argumentera.
  • Shameless
    Anonym (K) skrev 2018-02-02 11:21:26 följande:

Hur ska folk veta att den är bokad?? Klart man frågar! Hon får väl sätta sig längst in och sätta upp en skylt på sätet längst ut. Typ "Reserverad" eller nåt.

Hon har verkligen skapat sig mer problem. Om hon låter folk bara sitta så slipper hon argumentera.

Hon har ju inga problem med att folk frågar, det är ju när folk blir sura och börjar tjafsa som är problemet. Varför skulle hon låta folk sitta när hon har betalat för platsen?
  • Anonym (J)
    Anonym (AnnanAnna) skrev 2018-01-31 14:35:17 följande:

Var en gång med om en tågresa där jag satt på min bokade plats. Tåget var fullbokat och överfullt så flera passagerare var utan sittplats (satt i restaurangvagn eller höll till bland bagaget). En ung tjej kommer (utan platsbokning) då fram till mig och säger att hon vill ha min sittplats och jag kunde väl lika gärna sitta på min väska i gången. Fick argumentera mot henne länge och väl innan hon gav upp sina försök att få mig att lämna min plats. Ibland undrar jag om folk tänker överhuvudtaget!

Haha! Vilken knäppgök?

Hade hon någon ?förklaring? varför ?

Var hon ? kändis ? kanske? ;) ;)
  • Anonym (fråga)
    Shameless skrev 2018-02-02 11:29:41 följande:
    Hon har ju inga problem med att folk frågar, det är ju när folk blir sura och börjar tjafsa som är problemet. Varför skulle hon låta folk sitta när hon har betalat för platsen?
    Det fittiga är att boka platsen från början. Ta upp platser för andra människor bara för att hon har en viss personlighetstyp. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Abc) skrev 2018-02-01 09:02:28 följande:

Det har jag gjort massa gånger, varför är jag en idiot för det? Förut kunde man inte boka framlänges eller baklänges i bokningen och om jag åker baklänges mer än 30 minuter kräks jag (klarar 2 timmar om jag äter åksjuketablett och sitter helt stilla). Då om jag åkte baklänges frågade jag alltid om det fanns någon som inte hade åksjukeproblem som kunde byta. Och det fanns alltid en vänlig själ som inte brydde sig och bytte med mig.

Inte alls samma sak som det ts skriver med att tjafsa och kräva en annan plats. Framförallt som man kan välja i bokningen om gång eller fönster.

Fråga 1 gång trevligt och acceptera ett nej = ingen idiot...

Förtsätta tjata efter ett nej = idiot

Jag blir också åksjuk om jag åker baklänges så jag byter inte plats...

Personen får gå vidare tills hen hittar någon som kan åka baklänges utan att kräkas.

Jag kan absolut tänka mig att byta plats om det inte orsakar problem för mig och personen är artig , men inte om det är en otrevlig idiot eller önskemålen är orimlig...

Till exempel att personen som har bokad plats ska stå och ge bort platsen , eller personer som sitter med sin vän/familjemedlem ska flytta till 2 olika vagn så 2 andra ska sitta med sin familjemedlem/vän osv.

Eller om båda blir kräksjuka om de åker baklänges såklart.
Svar på tråden Idiotpassagerare på tåget...