• Anonym (hejsansa)

Idiotpassagerare på tåget...

Åkte på en sträcka igår med tåget och hade blivit tilldelad en gångplats (som jag betalat för). När vi kommer till en större station kliver det på massa folk, varav en visar mig sin biljett och säger att hon sitter vid fönstret. Men eftersom jag har min väska vid fötterna (har ingenting på sätet bredvid vid fönstret) menar hon att jag får flytta in och sätta mig vid fönstret om jag vill.

Tackar vänligt men bestämt nej och tycker jag sitter bra vid gången.

Då blir hon plötsligt grinig och säger att jag ska flytta in för hon vill sitta ytterst, för hon hade inte valt sin plats själv.

Säger att "nej jag sitter här" och lyfter upp min väska så hon kan kliva förbi. Blir skitsur och försöker argumentera i flera minuter varför jag ska flytta sig innan hon tillslut ger sig och sätter sig vid fönstret.

Alltså... varför? Jag var nöjd med min plats vid gången. Jag skulle ändå av inte så långt därefter. Är folk så dumma i huvudet eller???

• Svar på tråden Idiotpassagerare på tåget...
  • Anonym (C)
    Anonym (fråga) skrev 2018-02-02 11:46:43 följande:
    Det fittiga är att boka platsen från början. Ta upp platser för andra människor bara för att hon har en viss personlighetstyp. 

Är det lika illa, tycker du, ifall man köper mer kläder än vad man egentligen behöver? Vi överkonsumerar hej-vilt i det här landet. En del vill ha den senaste elektroniken, andra senaste modeplaggen och någon vill lyxa till det med extra utrymme på tåget. Så länge man betalar för sig tycker jag inte att det ena är värre än det andra.
  • Anonym (fråga)
    Anonym (C) skrev 2018-02-02 12:05:12 följande:

Är det lika illa, tycker du, ifall man köper mer kläder än vad man egentligen behöver? Vi överkonsumerar hej-vilt i det här landet. En del vill ha den senaste elektroniken, andra senaste modeplaggen och någon vill lyxa till det med extra utrymme på tåget. Så länge man betalar för sig tycker jag inte att det ena är värre än det andra.
    Eh nej det är mycket värre att ta upp onödiga platser på tåget så att andra inte kan sitta. Sakerna har inte ens någon att göra med varandra och jag har ingen aning hur din hjärna gjorde det hoppet. 
  • Anonym (Singel)

Jag åker ofta tåg och hoppas att jag någon gång träffar han med stort H!

• Anonym (K)
    Shameless skrev 2018-02-02 11:29:41 följande:
    Hon har ju inga problem med att folk frågar, det är ju när folk blir sura och börjar tjafsa som är problemet. Varför skulle hon låta folk sitta när hon har betalat för platsen?
    Varför inte undvika tjafs?
  • Anonym (AnnanAnna)
    Anonym (J) skrev 2018-02-02 11:39:23 följande:
    Haha! Vilken knäppgök?

Hade hon någon ?förklaring? varför ?

Var hon ? kändis ? kanske? ;) ;)
    "Förklaringen" var så enkel som att hon ville ha en sittplats så då kunde hon ju ta min. Vad jag vet var det ingen kändis, ingen jag kände igen i alla fall.
  • HelaGotland
    Shameless skrev 2018-02-01 19:53:34 följande:
    Min väninna råkar ständigt ut för knäppskallar som bråkar med henne om sittplatser. Hon är introvert och gillar inte att sitta bredvid andra, så hon bokar alltid två platser så hon har bägge sätena för sig själv. Hon sitter på en plats och har sin väska på den andra och ofta kommer det fram folk och kräver att få sitta och blir otrevliga när hon vägrar.

Det här kan vara det dummaste jag någonsin hört. Hon borde boka flygbiljett istället, samma pris som hennes två, och så kommer man fram mycket snabbare
  • Anonym (J)
    Anonym (AnnanAnna) skrev 2018-02-04 15:30:53 följande:

"Förklaringen" var så enkel som att hon ville ha en sittplats så då kunde hon ju ta min. Vad jag vet var det ingen kändis, ingen jag kände igen i alla fall.

Hon låter inte riktigt frisk ...

Vem tänker så här?

Ville hon inte ha din jacka och plånbok också om hon redan håller på? ;)

Jag har hört talas om Z kändisar komma med liknande trams att de ska få gå före i kön , få saker osv. därför undrade jag.

? Vet du inte vem jag är ? ?

( De fick svar ? nej och bryr mig inte heller ? eller något liknande )
  • HelaGotland
    Anonym (J) skrev 2018-02-02 11:52:27 följande:
    Fråga 1 gång trevligt och acceptera ett nej = ingen idiot... Förtsätta tjata efter ett nej = idiot Jag blir också åksjuk om jag åker baklänges så jag byter inte plats... Personen får gå vidare tills hen hittar någon som kan åka baklänges utan att kräkas. Jag kan absolut tänka mig att byta plats om det inte orsakar problem för mig och personen är artig , men inte om det är en otrevlig idiot eller önskemålen är orimlig... Till exempel att personen som har bokad plats ska stå och ge bort platsen , eller personer som sitter med sin vän/familjemedlem ska flytta till 2 olika vagn så 2 andra ska sitta med sin familjemedlem/vän osv. Eller om båda blir kräksjuka om de åker baklänges såklart.

Du ringer till SJ och beställer plats som åker åt rätt håll, svårare än så är det inte
  • Mantrasina

Mest irrierande jag varit med om var under en resa med regionaltåget som går mellan sthlm och gbg, via enköping, västerås, örebro, skövde etc. Där finns det ett par djurkupéer i varje tågset, men inte många platser. På den tiden hade jag själv inte djur, men skulle åka större delen av resan med tåget och köpte så klart platsbiljett. Jag blev då placerad i djurkupé, antagligen för att resten av tågets bokningsbara platser redan var upptagna. Fine, det var ju SJ som gjorde så för att ingen hade bokat djurplats så det fanns ledigt. Själv har jag inga allergier så det var inga problem. I kupén satt några personer med djur, jag, och ett par tjejer i sena tonåren också utan djur. Det var väl någon plats ledig, men inte mer än så. Vid en station stiger det på två kvinnor med en hund av det större slaget och kräver att vi som är utan djur väl kan resa på oss och sätta oss på andra platser efte

• Mantrasina

Mest irrierande jag varit med om var under en resa med regionaltåget som går mellan sthlm och gbg, via enköping, västerås, örebro, skövde etc. Där finns det ett par djurkupéer i varje tågset, men inte många platser. På den tiden hade jag själv inte djur, men skulle åka större delen av resan med tåget och köpte så klart platsbiljett. Jag blev då placerad i djurkupé, antagligen för att resten av tågets bokningsbara platser redan var upptagna. Fine, det var ju SJ som gjorde så för att ingen hade bokat djurplats så det fanns ledigt. Själv har jag inga allergier så det var inga problem. I kupén satt några personer med djur, jag, och ett par tjejer i sena tonåren också utan djur. Det var väl någon plats ledig, men inte mer än så. Vid en station stiger det på två kvinnor med en hund av det större slaget och kräver att vi som är utan djur väl kan resa på oss och sätta oss på andra platser efte

Svar på tråden Idiotpassagerare på tåget...