Inlägg från: Moulinette86 |Visa alla inlägg
  • Moulinette86

Borde otrohet vara straffbart?

Precis som rubriken antyder, borde det vara straffbart?

Om jag blir bedragen och klipper till min sambo blir jag ersättningsskyldig för skada + får prick i registret.

Att jag sedan får psykologiska problem och måste spendera flera år i KBT för att någonsin ha en chans att kunna läka, är inte det egentligen också att betrakta som en skada?

Jag har blivit bedragen 2 gånger av samma partner, detta avslöjades november 2014 och jag mår fortfarande dåligt över det.

Då en av de hon varit otrogen med bodde i samma stad tog min instinkt över vilken säger att jag bör jaga bort inkräktaren, vilken jag hotade till livet.
    Detta ledde till rättegång vilket gjorde att jag blev tvungen att betala skadestånd till den killen.

Men min exsambo går helt fri från någon som helst konsekvens, medans det för mig kan vara ett hinder vid t.ex jobbsökning så är det ingenting som bekymrar henne det minsta.

Jag tror att en av anledningarna till att otrohet blir allt vanligare är just det att det finns absolut ingen konsekvens av att utsätta någon annan för denna psykologiska terror.

Vad tycker ni? Är det rimligt att man skall få göra detta helt ostraffad?

• Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?
  • Moulinette86
    Tofflans skrev 2018-01-31 12:42:07 följande:

Alltså, du får skyla dig själv eftersom hon var otrogen TVÅ gånger.

Man dumpar ALLTID direkt när man vet att sin partner är otrogen.

Jag fick inte veta om den ena gången förräns den andra, hade ALDRIG gett henne en chans till
  • Moulinette86
    Lena skrev 2018-01-31 14:59:31 följande:

Jag kan tycka att man borde kunna skriva sådana avtal och det blir avtalsbrott men inte annars

Ja det är ju ingen dun idé även om partnern kan tycka det verkar lite torftigt, om jag någonsin inleder ett förhållande igen så kommer jag iallafall vara väldigt tydlig med att det är bättre att man bryter upp vid minsta tveksamhet..
  • Moulinette86
    Anonym (Lol) skrev 2018-01-31 13:47:03 följande:

Men haha! Jag hatar otrohet av hela mitt hjärta och det är ett fruktansvärt vidrigt beteende, men att det skulle vara straffbart är ju bara löjligt. Om det skulle hända mig så skulle jag själv straffa min partner genom att packa mina grejer och dra fortast möjligt. Sen blockerar man ut honom totalt.

Men allt efterarbete sen då? Kostnader för terapi t.ex om man behöver? Skall man behöva stå för de utgifterna själv även om det är någon annan som orsakat det?
  • Moulinette86
    John22 skrev 2018-01-31 13:54:30 följande:

Skulle du hotat någon så skulle du ha hotat din partner. Det var hon som var otrogen, inte killen ifråga. Som andra redan sagt, man får nästan skylla sig själv om man är dum nog att ta tillbaka någon som varit otrogen.

Med det sagt skulle det nog vara svårt att göra det straffbart att vara otrogen. Problemet blir väl bevisning samt var gränsen för otrohet ska gå. Man får ta ut personlig hämnd om man känner för det.

Gav henne ett rent psykologiskt helvete, vad befarar killen så var det ju instinkterna som tog över som sa till mig att jaga bort inkräktaren.

Hade jag vetat innan när hon var otrogen första gången så hade det såklart tagit slut redan då, men nu uppdagades ju allt på en gång tyvärr...erkänna vägrade hon göra tills jag fick en kompis att kapa alla hennes konton (mail/facebook e.tc) så hon lät även bevisbördan ligga på mig tills hon inte kunde neka längre
  • Moulinette86
    Anonym (.) skrev 2018-01-31 13:54:37 följande:
    Exakt.

Och vad är lagens definition av otrohet? Flirt, kyss, sexiga sms, penetration... finns många som har olika åsikter om vad som ens är otrohet. Det skulle aldrig fungera med lagar kring detta.
    Nej, men kostnaderna och tiden den bedragna parten får ta efteråt, bör inte den som bedragit kunna hållas ansvarig på något sätt?
  • Moulinette86
    Anonym (Häpp) skrev 2018-01-31 14:33:02 följande:

Självklart kan inte optrohet vara lagligt straffbart. Du skulle alla svek vara straffbara.

Jag lovar min barn att vi skall till Liseberg men vi åker inte dit - 10 dagsböter?
    Jag lovar min väninna att i sommar då skall vi umgås jättemycket - vi träffas aldrig - villkorligt?
    Jag tar inte hand om min morsa som ligger på sjukhus - dagsböter.
    Jag lovade (indirekt) min man att vi skulle ha sex varje dag när vi gifte oss - fängelse 2 månader.

Otrohet kan vara ett brott mot avtalet för giftermålet men straffet blir då att man bryter avtalet - dvs skiljer sig.

Om du vill kan du skriva ett avtal vid giftermål som innebär att en otrogen part skall betala till den andre eller ta ett straff. Men det håller inte rättsligt.

cb66 skrev 2018-01-31 14:37:31 följande:

Vi skrev in ett antal avtalspunkter i vårt äktenskapsförord vad som skulle hända om den en parten var otrogen, arbetslös, svårt sjuk eller ville skiljas.

Vi var noga med att den andre var tvungen att försörja varandra och inte fick skiljas om man blev sjuk eller arbetslös.

Vi otrogenhet eller annat svek (ekonomiskt mm) så reglerade vi vad som skall hända. Dels finns det ett direkt straff och dels finns det ett ekonomiskt straff om det blir skilsmässa.

Avtal skall skrivas som vänner för att hantera vad som händer om man är ovänner.

Ok , kan du berätta lite mer vad ni skrev in mer exakt skall hända vid en otrohet?
  • Moulinette86
    SofieJ skrev 2018-01-31 13:08:47 följande:

Kort och gott, nej. Hur ska det kunna vara olagligt att såra någons känslor? Finns dessutom massor av öppna förhållanden där "otrohet" är tillåtet.

Jo men skillnaden är ju att vi aldrig ingått något öppet förhållande, jag har absolut ingenting emot att folk har öppna förhållanden, är alla parter med på det så är det ju högst frivilligt och upp till dom
  • Moulinette86
    Anonym (man) skrev 2018-01-31 14:57:53 följande:
    Många slags svek är redan straffbara, bedrägeri till exempel? utnyttjande av makt? trolöshet mot huvudman?

Är det inte lite märkligt att det är straffbart att lura någon på pengar men helt ok att lura personen på tid eller barn? Lurar du din partner på 100 kr är det straffbart, lurar du din partner till att leva i en lögn med dig i 10 år eller lurar på en man en unge som inte är hans så är det ok. Känns det rättvist?
    Tack för dina genomtänkta poänger, broder .
  • Moulinette86
    Thomas36 skrev 2018-01-31 13:25:22 följande:

Så du var inte ens gift.
    Då hade hon ju inte lovat trohet.
    Varför skulle hon straffas.

För det psykiska trauma hon utsätter sin partner för?
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?