Inlägg från: Moulinette86 |Visa alla inlägg
  • Moulinette86

Borde otrohet vara straffbart?

Anonym (vc) skrev 2018-01-31 13:25:16 följande:

Du hotade någon till livet och blev dömd för det.
    Du tycker att dina handlingar är någons annans fel och ansvar.
    Du har själv ansvar för dina handlingar.

Ja det är korrekt att jag har ansvar för mina handlingar, men en rimlig motprestation är ju att det också isåfall även gäller den andra parten?
  • Moulinette86
    SofieJ skrev 2018-01-31 13:08:47 följande:

Kort och gott, nej. Hur ska det kunna vara olagligt att såra någons känslor? Finns dessutom massor av öppna förhållanden där "otrohet" är tillåtet.

Ok ,men om man väljer att se det så, hur kan man då dömas för hets eller kränkningar isåfall? Det är ju också att såra någons känslor.
  • Moulinette86
    Anonym (K) skrev 2018-01-31 15:49:53 följande:

Tror inte det skulle funka i praktiken...

Men de flesta otrogna jag känner straffades på ett eller annat sätt i alla fall.

Du får gärna dela med dig av exempel på det, skulle må bra av att höra hur "Karma´s a bitch" Drömmer
  • Moulinette86
    SofieJ skrev 2018-01-31 16:15:46 följande:
    Fast du döms ju inte för hets eller kränkning för att du har sårat någons känslor, där finns ju andra aspekter till varför det är olagligt. Skulle dessutom säga att det är rätt sällan man är otrogen med uppsåtet att såra sin partners känslor?
    Nej men vad döms man då för överhuvudtaget? Om jag skriver att t.ex negrer är på apstadiet på en offentlig plats kan ju polisen ta mig utan att jag varken hotat någon eller skadat? Då är ju kränkningens verkan psykiskt lidande, alltså förstår jag inte varför inte samma princip skulle kunna gälla vid otroskap? Vare sig jag eller den som blivit utsatt för hets kan ju visa på fysisk skada, bara hävda psykisk..
  • Moulinette86
    SofieJ skrev 2018-01-31 18:31:42 följande:
    Word. Att sälja/köpa sex är långt ifrån oproblematiskt... Det är inte olagligt att köpa sex för att staten vill jävlas med stackars män som inte får ligga.

Och jag kan ha fel, men tror att de kvinnor som säljer sex för att de verkligen vill ha sex med random män för pengar är rätt få.
    Men då borde ju lagen straffa även de so säljer, finns ju flera lagar där man straffar den som väljer att utsätta sig själv för fara.. inte för att det skulle få bort prostitution men ändå, när det handlar om sexarbete så är det verkligen tabu med logik verkar det som :-/
  • Moulinette86
    cb66 skrev 2018-02-01 07:54:25 följande:

Vad händer om man förlåter den otrogne och det är olagligt. Skall den ändå få ta sitt straff? Måste den drabbade polisanmäla? 

Om nån är otrogen och det är straffbart och hon blir polisanmäld och sen får ett kortare fängelsestraff. Då förlorar hon jobbet och kanske också flera vänner. Om sen mannen förlåter henne och de går vidare då har ju straffet drabbat hela familjen?

Tycker absolut att det måste anmälas för att bli något utav det, men det behövs ju ett straff som avskräcker ..vi kunde ju klara oss utan straff helt om det var lika mycket social tabu på otrohet som att tafsa på någon...
  • Moulinette86
    Phalaenopsis skrev 2018-02-01 18:57:35 följande:

Otrohet är en form av psykologisk misshandel. Det är bara rätt och rimligt att det kostar att skada människor så illa. Lämpligt straff torde vara att man får minskad del av det gemensamma boet i skilsmässan, förslagsvis reducerat till 25 %. Äktenskapsförord till förövarens fördel annulleras. Lyckligtvis är bevisläget lättare än någonsin med alla datorer och mobiltelefoner. Att få den bedragna att vilja driva ärendet lär inte vara så svårt! Skrattande

Din entusiasm och optimism är uppfriskande!
    Jag brukar vanligtvis vara en sur jävel och störa mig på de som tar en positiv ton men inte i detta fall, trevlig helg!Skål
  • Moulinette86
    Anonym (anonym) skrev 2018-02-01 20:22:09 följande:

När staffutmätning ska ske i domstol och den otrogna ingående berättar varför den varit otrogen och vilka brister den svikna har så måste ju det utdömda straffet utgå från om skäl för otrohet fanns enligt utomståendes bedömning som standarden på sexliv, vardagsliv, gemenskap..värdelöst sex 

Nej ,varför det?
    När jag dömdes för olaga hot togs det NOLL hänsyn till att jag blivit bedragen, att jag hade gått in i väggen på jobbet eller det faktum att jag nekats vård om och om igen ( detta även efter att jag föranmält mig själv till polisen 2 gånger, varpå dom dom gjorde ett hembesök hos mig).

Så då skulle de antagligen inte ta någon hänsyn till kvalitetsaspekter i förhållandet heller.. 
  • Moulinette86
    Nomanisanisland skrev 2018-02-06 17:21:44 följande:
    Ja, eftersom det var irrelevant. Att du fru bedrog dig är ingen ursäkt för att du väljer att dödshota en annan kille. Nu är du ju en känd våldsförespråkare, i en annan tråd argumenterar du för att man ska slå barn i ansiktet eller med knytnäven i magen ...
    Jaså det är du igen, nu tar du vad jag skrivit ur sitt sammanhang, du kan ju gå tillbaka till nämnd tråd och svara på frågan ang annan lösning som du hittils inte kunnat besvara. Irrelevant var det inte vilket du hade sett om du läst hela tråden.
  • Moulinette86
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2018-02-07 11:50:14 följande:
    Otrohet har ju varit straffbart tidigare. Tycker du att det av moraliska skäl bör bli straffbart igen? Det skulle ju till skillnad från lagen om sexköp verkligen vara en moralisk lag. Gillar du sådana?
    Nej egentligen inte, tycker inte att morallagar bidrar till något gott för samhället i stort.
    Tycker vi ska ha lagen som ett instrument för att straffa de som har orsakat andra människor lidande.
  • Moulinette86
    Nomanisanisland skrev 2018-02-06 17:18:42 följande:
    Du valde att dödshota en människa och blev dömd för det? Låter fullständigt rimligt.
    Men det är då också fullt rimligt att bedra en annan människa utan konsekvens ifrån samhällets sida för det lidande man har orsakat?
  • Moulinette86
    molly50 skrev 2018-02-07 11:06:30 följande:
    Fast varför skulle det tas någon hänsyn till det?
    Jag blev själv bedragen i mitt förra förhållande så jag kan förstå hur det känns.
    Men aldrig att jag dödshotade varken mitt ex eller den han bedrog mig med. (Även fast det var en av mina bästa vänner)
    Det hade ju bara gjort saken värre för mig själv.
    Och jag tyckte inte att de var värda att riskera ett åtal/straff för.
    Ok, men hur ska man då som samhälle hålla den ansvarig som utsätter någon för en otrohet då? 

Om man ropar på hjälp och inte får den när man som mest behöver det kand et göra att man handlar irrelevant, det brukar kallas för förmildrande omständigheter i juridiska sammanhang.
  • Moulinette86
    Rikard skrev 2018-02-07 11:46:59 följande:
    Inbillar du dig att vi ska känna sympati för din våldsamhet? Glöm det!
    Ju mer du avslöjar om dig själv, desto mer förstår jag din fru som var otrogen.
    Vem vill vara tillsammans med en våldsverkare som tar sig friheten att straffa människor han ogillar med våld?
    Tråkigt att ditt straff inte verkar ha fått dig att förstå att du har gjort fel.
    Vi var aldrig gifta, har inte skrivit det .
    Jag har heller inte bett om någon sympati.
    Hon hade ett fritt val att avsluta förhållandet hela tiden.

Vad har jag gjort för fel? Har bara reagerat instinktivt i ett trängt tillstånd.. EFTER att jag uttryckligen ropat på hjälp flera gånger.

om straffet skulle kunna lärt mig att jag gjort ett fel, hur skulle min dåvarande sambo ha lärt sig detsamma när det inte finns något straff?
  • Moulinette86
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2018-02-07 12:38:28 följande:
    Ja, som torskarna. Förstår dig.
    Med den logiken skall vi alltså straffa de som köper billiga kläder också då? 
    Jag har inte gjort annat än att ingå en överenskommelse ang en tjänst med en annan vuxen människa.
  • Moulinette86
    molly50 skrev 2018-02-07 15:51:05 följande:
    Bra fråga.
    Men för många otrogna så är det väl ett tillräckligt straff att bli avslöjade och förlora både partner och älskare/älskarinna kanske.
    Jag vet inte riktigt var man ska sätta gränsen för vad som ska räknas som otrohet,om det skulle bli olagligt.
    Alla har ju olika gränser.
    Och för en del är sveket och lögnerna värre än otroheten i sig.
    Ska man då sätta gränsen vid lögner och svek?
    För mig känns det orimligt.

Ja,jag sökte hjälp hos en samtalsterapeut och hade dessutom vänner och familj som stöd.
    Så hjälp ska man få om man ber om det.
    Och vem betalade för samtalsterapi?
Svar på tråden Borde otrohet vara straffbart?