Borde otrohet vara straffbart?
Ska det i så fall bara gälla gifta par?
Annars måste det ju även bevisas att man är ett par som lovat trohet.
Det går inte att vara otrogen mot någon man inte är ihop med.
Ska det i så fall bara gälla gifta par?
Annars måste det ju även bevisas att man är ett par som lovat trohet.
Det går inte att vara otrogen mot någon man inte är ihop med.
Så när ska man kunna anmäla någon för otrohet?
Kyssar? Kramar? Sex?
Vad ska straffet vara?
Vad händer om den som är otrogen är den enda som kan ta hand om barnen?
Hur ska otrohet definieras?
Vad händer om min partner blir kär i någon, men inte gör något förutom har kontakt via nätet?. Hur jämförs det med hångel på fyllan? Vilket av dessa, om någon, ska straffas?
Förmodligen som man definierar alla andra slags brott?
Vad händer om den som misshandlat någon är den ende som kan ta hand om barnen?
Att känna saker är inte brottsligt, man får inte straff för att man kände för att misshandla någon. Alltså kan man förmodligen inte straffas för att man blev kär i någon.
Resten av dina exempel kan väl graderas precis som man gör med andra slags brott. Du får ju inte ett du åker ju inte dit för misshandel för att du petar på någon med lillfingret eller hur?
Japp, det blir precis som alla andra lagar, ibland lyckas man komma runt dem ibland inte. Finns ju folk som kommer undan med våldtäkt, misshandel, eller till och med mord med. Skillnaden är att de då i alla fall finns en möjlighet att straffa den sortens beteende mot att det inte finns någon möjlighet alls.
Jag märkte att han mådde dåligt.
Än idag kan han ha svårt att se mig i ögonen och hälsa på mig om vi råkar på varandra ute på stan.
Och då har det gått lång tid sedan det hände.
Ja,fast hur ska personen straffas för otrohet egentligen? Och vad ska personen göra för att det ska räknas som otrohet?
Gränsen för otrohet är ju olika för olika personer.
Det jag definierar som otrohet kanske en annan inte alls definierar som otrohet t ex.
Vart ska man då dra gränsen?
Han skämdes / skäms förmodligen, men att skämmas är inte nödvändigtvis detsamma som att ånga sig. De flesta ångrar oftast bara att de blev påkomna inte själva otroheten.
Exakt vad straffen blir är väl en fråga i sig, men det borde väl finnas gott om andra saker där man utsätter människor för psykiskt lidande och eller bedrägeri som man kan utgå ifrån? Jag menar är det inte lite märkligt att om du snor en hundring från din partner så kan du straffas för det, men att lura din partner i 10-20 år genom otrohet eller till och med lura på honom ett barn som inte är hans är helt ok?
1 Ja, så som det ser ut idag när otrohet inte är olagligt så stämmer det du säger, men om det blev olagligt så skulle kanske fler skriva papper. Bevisbörda finns det för alla slags brott
2 Att ha sex med någon och att ha sex med någon bakom sin partners rygg är inte riktigt samma sak. Problemet med otrohet är inte sexet i sig utan att det innebär ett svek mot ens partner och det vi diskuterar här är att göra svek olagligt inte sex. Sex kan man fortfarande ha utan att svika sin partner.
3 Vem har pratat om att ge bort saker till främlingar och hur relaterar det till det vi pratar om?
Spännande att se massa 15-åringar anmäla varandra.
För övrigt, hur skull det funka att ha otrohet som straffbart. Vad är otrohet? Alla har olika gränser. En del tycker det är otrohet att bara prata med en annan man på tu man hand. Andra är paranoida och ser otrohet i allt möjligt som inte ens finns.
Det finns mycket som kan uppröra människor. Ska t ex psykopaten på jobbet som gör mitt liv till ett helvete varje dag genom att vara passiv aggresiv få betala skadestånd?