Anonym (man) skrev 2018-02-07 16:57:32 följande:
Du vänder på resonemanget. Om man gör otrohet olagligt så är det förmodligen sveket, tidsförlusten och den psykiska skadan man åsamkar den bedragna som bestraffas, lögnerna man använder för att dölja eller möjliggöra sitt svek är bara ett verktyg för att uppnå ett mål. Ditt resonemang är som att påstå att det är pengar man vill förbjuda när man straffar folk för rån, bedrägeri, förskingring, etc. Samma argument som du använder kan användas kan användas för att göra till exempel, mobbing, kränkning, förtal, etc, lagligt. Vadå, ska man förbjuda folk att prata med varandra eller om andra? En mobbare säger ju bara saker, vad är det för fel på det? Vadå kränkning, personen har ju bara sagt något? Vadå förtal, personen har ju bara sagt något om någon annan. Men vi vet ju alla att prata inte alltid är oskyldigt och kan få ganska stora konsekvenser för både en själv och andra.
Det är redan brottsligt att svika i andra sammanhang, frågan är om det även ska gälla förhållanden. Min personliga åsikt är att jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker
Med tanke på hur mycket lidande en otrohet ofta orsakar så finns det en poäng i att göra det brottsligt. Vi straffar en hel del som innebär att man medvetet sårar och förnedrar andra människor. Mobbing, förtal, kränkning, psykisk misshandel, etc Men ur ett rent praktiskt perspektiv så tror jag det kommer bli svårt att få det att hålla.
Ja, det finns länder där du inte får rita en bild av en viss profet. Jag tycker lagar ska lägga sig i så lite som möjligt, men ändå finnas där när människor far illa.
Och jag anser att otrohet är fel, men jag ser inte hur en lag skulle fungera i praktiken.
Jag tycker även det är fel att folk säger till sina barn att Gud finns och sänder dig till helvetet om du inte följer en viss skrift. Men även där blir det svårt att lagföra.
Vad skulle en sådan här lag säga om en uppbruten förlovning? Det borde ju också ingå.
Jag anser att detta inte kommer att hålla, och är därför emot en sådan lag.