• Mammanjag

Psykisk ohälsa och risker

Hej.

Jag är gravid i v 21+

Jag äter i vanliga fall medicin mot adhd och depression men slutade med allt när jag fick reda på att jag var gravid. Adhd-medicinen slutade jag tvärt med och depressionsmedicinen (venlafaxin) trappade jag ned men har inte ätit den sen i november.

Jag mår SKIT!! Gråter varje dag, för allt! Gråter av att lämna barnen på skolan, gråter när jag åker till jobbet, gråter om jag hör en betydelsefull låt.. ja, gråter för allt. Panikgråter! Blir arg lätt, irriterad, sur.. känner nästan ingen glädje alls.

Har varit o pratat med läkare ang detta o hon tyckte jag skulle börja med venlafaxin igen men jag KAN INTE! Jag får världens ångest och är jätterädd för vad som ska hända med bäbisen om ja äter!

Jag har läst och förstått att det som kan hända om man mår psykiskt dåligt under graviditet är att det kan bli för tidig förlossning. Finns det någon här inne med erfarenheter? Nån som fött tidigt? Förlorat barn?

Jag har dessutom fått massa sammandragningar senaste veckan. Endel gör ont. Är det pga mitt mående??

Det blev långt detta, hoppas nån vill hjälpa!

• Svar på tråden Psykisk ohälsa och risker
  • Klaralokghdy

www.lakemedelsvarlden.se/risker-med-antidepressiva-under-tidig-graviditet-mindre-an-befarat/

kit.se/2016/09/20/60786/gravida-tar-allt-mer-antidepressiva-och-det-ar-en-god-nyhet/

www.dh.se/antidepressiva-vid-graviditet-inte-sa-farligt/

Ta nu och börja ta dina mediciner igen!!! Du måste ta hand om dig själv om du ska orka vara en bra förälder! Ditt barn förtjänar en mamma som mår bra efter förlossningen och under graviditeten och kan se tillbaka på graviditeten med glädje! Sluta plåga dig själv! Psyket påverkar oss jättemycket, även rent kroppsligt och det är bättre att du mår bra!

• Meriall

Du får nog mer svar av folk med psykisk ohälsa om du skriver i känsliga rummet där man kan svara anonymt.

• Lynxsa

Börja medicinerna igen! En glad mamma är en bra mamma!

Åt medicin mot depression under alla tre graviditeter.

Det som märktes på barnen var att de var lite darriga första dygnet. Vi var kvar på BB något dygn så de såg att darrigheten gav med sig

• Iowhannah

Det som kan hända om du äter medicin är att bebisen föds för tidigt och är liten. Kanske att den får några utsättningssymptom, men de verkar ju gå över rätt snart och sjukvården har koll på vad de ska göra då.

Det som kan hända om du INTE äter medicin (i ditt läge) är att bebisen föds för tidigt och är liten. Och att du mår fruktansvärt dåligt resterande tid av graviditeten. Och ökad risk för förlossningsdepression.

Det finns ingen mening med att inte återuppta medicineringen, speciellt inte om du fått godkännande av läkare!

• Iowhannah

Och: sammandragningar är en stressreaktion så det kan mycket väl bero på ditt mående. Jag är själv sjukskriven för depression (gravid i v 18) och innan jag blev sjukskriven så hade jag också en hel del sammandragningar.

• Mammanjag

Tack för svar! Jag ska börja med medicinen from imorn, har bestämt mig nu.

Sammandragningarna har blivit värre nu :(

Känns bara så hemskt att bebisen kommer vara darrig o få det jobbigt när den föds pga mig.. men men..

• SofieJ

Är också i v. 21 och käkar Venlafaxin 75mg/dag. Min barnmorska/BVC-läkare informerade mig om riskerna, de sa att jag bara skulle sluta om jag verkligen ville. Känns som att vården har bra koll på de här grejerna nu, är faktiskt inte orolig.

• beso

Jag har mått skit o haft enorm stress o ångest m.m under mina 3 graviditeter av olika orsaker men bebisarna har mått hur bra som helst o kommit som dom ska! :) Jag har tagit cymbalta under dom två senaste graviditetens och det har inte påverkat barnen alls. Det finns ju alternativ till venaflaxin som kanske är mindre risker med som du kan diskutera med din Dr! Tycker INTE du ska behöva må så där!

• Mammanjag

Tack så mkt för svar !

Jag har börjat med venlafaxin 75mg igen. Hoppas på att jag ska få må bättre snart!

• Beccan9292

Jag är gravid i v 29.

Äter venlafaxin. Det är inte farligt. Det är värre för barnet om mamman mår dåligt osv. Så börja med dom igen. Du klarar detta <3

• Jenny77

Hej

Det finns andra antidepressiva mediciner du kan ta. Jag åt också venaflecin men slutade när jag var gravid med mitt första barn. Jag fick sertralin istället, många studier är gjorda på just sertralin. Jag födde ett friskt barn. Jag tror att det är värre att må psykiskt dåligt än att medicin under graviditeten.

Önskar dig lycka till!

Jenny

• Allealz8

Hej !tycker absolut att du ska börja med medicin igen har själv gjort de i två av mina graviditeter och mina barn har mått hur bra som helst de är idag 10 och 7 :)

Så länge du mår bra och är stabil av din medicin så mår bebis oxå mycket bättre ! ????

Skriv gärna om du vill ha råd eller stöd .

Kram

Svar på tråden Psykisk ohälsa och risker