Psykisk ohälsa och risker
Hej.
Jag är gravid i v 21+
Jag äter i vanliga fall medicin mot adhd och depression men slutade med allt när jag fick reda på att jag var gravid. Adhd-medicinen slutade jag tvärt med och depressionsmedicinen (venlafaxin) trappade jag ned men har inte ätit den sen i november.
Jag mår SKIT!! Gråter varje dag, för allt! Gråter av att lämna barnen på skolan, gråter när jag åker till jobbet, gråter om jag hör en betydelsefull låt.. ja, gråter för allt. Panikgråter! Blir arg lätt, irriterad, sur.. känner nästan ingen glädje alls.
Har varit o pratat med läkare ang detta o hon tyckte jag skulle börja med venlafaxin igen men jag KAN INTE! Jag får världens ångest och är jätterädd för vad som ska hända med bäbisen om ja äter!
Jag har läst och förstått att det som kan hända om man mår psykiskt dåligt under graviditet är att det kan bli för tidig förlossning. Finns det någon här inne med erfarenheter? Nån som fött tidigt? Förlorat barn?
Jag har dessutom fått massa sammandragningar senaste veckan. Endel gör ont. Är det pga mitt mående??
Det blev långt detta, hoppas nån vill hjälpa!