• Sannefjord

Dubbla missfall - Läs och svara gärna.

Hejsan.

Jag och min sambo har försökt få barn nu under en tid. Hon är 23 år gammal, fullt frisk, normalbyggd, tränat handboll i elitnivå etc etc. Äter inga mediciner, har inga sjukdomar osv.

Jag (?pappan?) är 29 år gammal snart, är även jag fullt frisk osv.

Att bli gravida skulle jag inte vilja säga att vi har svårt för. Vi har inget att jämföra med direkt, men för nästan exakt ett år sedan blev hon gravid för första gången. Allt verkade vara frid och fröjd tills V.13, och då åkte vi in på ett tidigt UL pga blödningar. Visade sig att fostret var dött sedan V.8-9. Att få ut fostret med hjälp av Cytotec var komplicerat förra gången. Det som skulle komma ut kom två dagar efter.

Nu ett år senare har hon varit gravid några veckor igen, och för drygt en vecka sedan så fick hon blödningar ... igen ;-( Vi åkte in, och det hela spelades upp i repris. Gravid i V.12 och förlorat foster sedan V.7-8 någon gång. I föregår fick hon de första tabletterna och idag skulle det ut. Men det går verkligen inte ... Kroppen hennes stretar emot, så i detta nu blev hon inlagd för ett sista försök med Cytotec (13 st totalt). Går det inte så (vilket är högst sannolikt), så blir det skrapning i morgon bitti.

? Hur vanligt är det med två missfall i rad? Vår underbara läkare som fö. var enormt bra, sa att det inte fanns några konkreta siffror på det, men man tror att det är 50% risk för MF innan V.12. Så enligt henne är det troligen två tråkiga slumpar.

? Minskar chanserna för att återigen bli gravid efter en skrapning?

Långt inlägg ... förlåt. Oroligt par som verkligen, verkligen vill ha ett barn <3

• Svar på tråden Dubbla missfall - Läs och svara gärna.
  • EpicNurse

Beklagar den maximala oturen ni haft.

Till att börja med så kan det ta några dagar innan cytotec ger effekt. Hos oss får man vänta i upp till 5 dagar på effekt innan vi tycker att man bör kommer för vidare omhändertagande. Så jag tycker inte det låter konstigt att det tog 2 dagar.

Sifforna som finns säger inte riktigt 50% risk, men runt 30% av alla graviditeter slutar i missfall, och de allra flesta innan v 12. Det är betydligt mer än hälften av alla graviditeter som går som de ska!

Generellt så gör en skrapning inte att man får svårare att bli gravid. Det skulle vara om något går fel och man råkar skada livmodern, men det är sällsynt.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Anna)

Jag hade två missfall innan det gick vägen på tredje försöket. Nu är jag gravid med mitt andra barn i v.22 och nu fungerade det på första försöket. Ren otur med Två missfall troligen.

Två missfall på rad är vanligt, tre är betydligt ovanligare. Beklagar era missfall!

• GAndrea

[quote=78425941][quote-nick]Anonym (Anna) skrev 2018-02-01 20:49:53 följande:[/quote-nick

Två missfall på rad är vanligt, tre är betydligt ovanligare. Beklagar era missfall![/quote]

Precis, om ni mot förmodan skulle få missfall en tredje gång så i vårt landsting får man en fertilitetsutredning. Speciellt om fostret dör runt samma vecka. Det kan vara t.ex. att din flickvän behöver mer av någon vitamin/mineraler/hormon som gör att fostret klarar sig. Jag hade dock redan nu tagit kontakt med MVC där ni bor och förklarat läget. Detta kanske finns åtgärder ni kan göra redan nu. Lycka till!

• nnnnnnnn
    Sannefjord skrev 2018-02-01 18:05:03 följande:
    Hejsan.

Jag och min sambo har försökt få barn nu under en tid. Hon är 23 år gammal, fullt frisk, normalbyggd, tränat handboll i elitnivå etc etc. Äter inga mediciner, har inga sjukdomar osv.

Jag (pappan) är 29 år gammal snart, är även jag fullt frisk osv.

Att bli gravida skulle jag inte vilja säga att vi har svårt för. Vi har inget att jämföra med direkt, men för nästan exakt ett år sedan blev hon gravid för första gången. Allt verkade vara frid och fröjd tills V.13, och då åkte vi in på ett tidigt UL pga blödningar. Visade sig att fostret var dött sedan V.8-9. Att få ut fostret med hjälp av Cytotec var komplicerat förra gången. Det som skulle komma ut kom två dagar efter.

Nu ett år senare har hon varit gravid några veckor igen, och för drygt en vecka sedan så fick hon blödningar ... igen ;-( Vi åkte in, och det hela spelades upp i repris. Gravid i V.12 och förlorat foster sedan V.7-8 någon gång. I föregår fick hon de första tabletterna och idag skulle det ut. Men det går verkligen inte ... Kroppen hennes stretar emot, så i detta nu blev hon inlagd för ett sista försök med Cytotec (13 st totalt). Går det inte så (vilket är högst sannolikt), så blir det skrapning i morgon bitti.

Hur vanligt är det med två missfall i rad? Vår underbara läkare som fö. var enormt bra, sa att det inte fanns några konkreta siffror på det, men man tror att det är 50% risk för MF innan V.12. Så enligt henne är det troligen två tråkiga slumpar.

Minskar chanserna för att återigen bli gravid efter en skrapning?

Långt inlägg ... förlåt. Oroligt par som verkligen, verkligen vill ha ett barn <3

Läst tråden jag länkade till?

annars kommer ett tips om kosttillskott här: (kopierat från tråden)

Båda tar solvezink varje dag. 1 tablett i 30 dagar och därefter 1/2 tablett per dag.
    Båda tar Emgesan varje dag. 1 tablett varje dag. Dela gärna i halvor och tag 1 halva morgon och 1 halva på kvällen.

Man tar 3 mån före man försöker och sen tar båda tills en frisk grav. konstaterats tex via RUL. Sen kan mannen sluta ta. Kvinnan tar hela grav. fast slutar med Emgesan när det är 3-4 veckor kvar till BF.

Det är absolut inget som skadar och min gissning är att det fungerade, då vi fick 2 friska barn utan mf/ma emellan, efter vi började med detta.

Har även tipsat andra som haft svårt att bli gravida och de 3 par som testat har alla blivit gravida snabbt och fått friska barn.

Husläkaren eller gynläkare kan skriva ut dessa tillskott på recept så blir det mycket, mycket billigare än om man köper motsvarande receptfritt.

Det var överläkaren på KK som skrev ut detta till mej/oss.

Istället för Emgesan (receptbelagt) så kan man såklart köpa egna receptfria alternativ som inte är så dyrt nuförtiden. Ett alternativ är dessa som också är 250 mg precis som Emgesan och kostar bara 61 kr för 100 tabletter = 50 dagar för 2 pers.

www.apotea.se/ledins-magnesium-250-mg-100-tabletter

Istället för Solvezink kan man ta 2 st av dessa, de innehåller bara hälften av vad solvezink innehåller så man måste ta 2 st i början och sedan 1 st/dag så dessa 150 tabletter för 64 kr räcker i lite mer än 1 månad för 2 pers. Så det blir mindre än 60 kr/mån för både mamman och pappan tillsammans, det är lätt värt dessa pengar att öka oddsen!

www.apotea.se/zink-150-tabletter

• Anonym (Jen)

Beklagar missfallen. Jag hade också två missfall efter varandra men den tredje ggn gick det vägen. Är nu i vecka 18.

Tror inte att det är helt ovanligt med missfall efter varandra.

När ni försökt mer än ett år och/eller har tre missfall bakom er så har ni rätt till hjälp. Tveka inte att söka hjälp om det inte går vägen.

Lycka till!

• KattenH81

Haft tre missfall i rad, dock i olika veckor. V9, v7 och v6. Missfallsutredning gjordes och inga fel hittades förutom att jag kanske hade ett något högt tsh-värde (sköldkörteln). Fick medicin för att sänka detta och började på eget bevåg med tillskott av magnesium, zink och omega-3.

Ett tips är att be läkarna att ta ett sköldkörtelprov. Vill de inte så ta ett via privata Werlabs. Kostar runt 300-350kr och svar kommer typ samma dag om man lämnar på morgonen.

Är idag gravid i v15 efter stenhård koll på mitt tsh och kosttillskotten (och kanske tur också...)

Nästa gång ni blir gravida; kolla tsh igen efter ni plussat och rådgör med vården. Boka även in ett privat ultraljud runt v7-9 så ni vet så tidigt som möjligt!

Stort lycka till!!

• andromedae

Hade också två missfall i rad. Första var ett MA som upptäcktes på kontroll i vecka 12, då hade liten dött redan i vecka 6.
    Andra gången (andra ägglossningen efter cytotecblödningen) gjorde vi privat vul i vecka 8 och såg ett hjärta slå, det blev dock MF i vecka 10.

Vi blev inte gravida på egen hand sen, utan 1,5 år senare sökte vi utredning (utan att hitta nåt konstigt) och gjorde ivf.

Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav.
Svar på tråden Dubbla missfall - Läs och svara gärna.