• Anonym (Bastulotta)

Mixbastu i Tyskland på tjänsteresa

Min partner har varit noga dgr i tysklandpåbtjänsteresa och när vi pratade ikväll, när han var på flygplatsen svarade han lite svävande att han chillat i eftermiddag. När jag frågade vad han hade gjort da han att de varit på badhus och åkt rutschbana.

Rutchbana tvånvuxna mån,

Då visade det sig att han hade bastut i mixbastu som det är i Tyskland. När jag frågade om han badat bastu med nakna kvinnor svarade han svävande att de var halvnakna, handdukar och så....

När jag kollade på hemsidan var det bilder med nakna kvinnor o män i basuna, lyxigt ställe med massor av olika bastar.

Jag reagerade stark emot att han åker och badar bastu i mixade bastuar.

Han tyckte jag var löjlig. Och sa att han orkar inte med min reaktion.

Det är inte ok. Vilket svin,

Vad mer kan han göra.

• Svar på tråden Mixbastu i Tyskland på tjänsteresa
  • Anonym (Gr)
    Anonym (finländare) skrev 2018-02-03 12:08:48 följande:

Därför att jag inte vill vara för personlig och nära med mina kolleger. Jag berättar inte vilka personliga saker som helst för mina kolleger heller. De får inte tillgång till vare sig min kropp eller själ, så att säga. Det får mina vänner.

Jag trodde du skrev att du kunde basta naken med främlingar men inte kollegor. Men nu förstår jag att du menade att basta naken med vänner.
  • Anonym (Pelle)

Det har varit en del inlägg om Finland och Danmark i tråden. Jag har nära relationer till båda länderna. I Danmark är det organiserat att basta tillsammans, åtminstone i Köpenhamn. Jag har inte deltagit men de som varit med säger att de är nakna. Ibland dyker någon kollega upp, men det verkar inte bekymra.

Det förekommer mixade bastubad i Finland men det är absolut inte det vanliga.

För 20-30 år sedan, när jag var student (Sverige), var det mycket gemensamt bastubadande. Det var ingen big deal. Skulle misstänka att det är annorlunda nu. Sverige har blivit så moralistiskt under senare år. Allt som kan relateras till sex blir relaterat till det och sex är närmast per definition fel.

Föredrar den danska avslappade attityden.

• Anonym (Pryd svensk)

I Sveriga är man betydligt prydare vad gäller nakenhet än i Tyskland och Österrike. På de stora äventyrsbaden i Tyskland finns det alltid en bastudel och den är TEXTILFRI, om man som svensk virar in sig i sin handduk uppfattas men som tittare, och det är inte positivt.

Likadant när vi åkte skidor i Österrike så är bastun alltid mixed och man sitter på sin handduk, helst ska man ha en handduk som man ställer fötterna på.

Misstänker attdin man inte ville berätta för han visste hur du skulle reagera. Om han däremot gått på Badet efter kl 22 då hade du haft fog för din oro, då kan det ofta var mer Swingerställen.

• Pretorian IV

Men ge dig, mycket o gnälla om.

• Pretorian IV

Intressant att många inte ens vill basta med kollegor av samma kön, i mitt jobb har det alltid varit helt naturligt att man ibland bastar ihop på kvällen när man är iväg på resor och summerar dagen på hotellet eller vart man nu bor.

Har även varit gemensamma omklädningsrum tidigare, och det var inget konstigt med det. Kvinnor och män duschade i samma utrymmen.

• TigerLilySwe

Tyskland fungerar så, det är inget konstigt alls. Jo, för oss i Sverige är det konstigt men absolut inte för tyskarna. Strunta i det. Jag har varit på Tropical Island i Berlin och jag lovar dig TS, det funkar så. Inget sexuellt utan vanlig nakenhet när man byter om, bastar etc. För oss kändes det smått olustigt inledningavis men det är bara att acceptera utan att tycka så himla mycket om. Försök lägga dina reaktioner åt sidan. De är svenska och logiska här men i Tyskland är det annorlunda.

• Anonym (Gr)
    TigerLilySwe skrev 2018-02-04 09:41:37 följande:

Tyskland fungerar så, det är inget konstigt alls. Jo, för oss i Sverige är det konstigt men absolut inte för tyskarna. Strunta i det. Jag har varit på Tropical Island i Berlin och jag lovar dig TS, det funkar så. Inget sexuellt utan vanlig nakenhet när man byter om, bastar etc. För oss kändes det smått olustigt inledningavis men det är bara att acceptera utan att tycka så himla mycket om. Försök lägga dina reaktioner åt sidan. De är svenska och logiska här men i Tyskland är det annorlunda.

Förekommer stånd?
  • Arjahi

Nakenhet är INTE sex. Varken här i Sverige eller i Tyskland. Att bada och basta utan kläder är sunt och naturligt.

• TigerLilySwe

Stånd och stånd, jag utgår ifrån att det är normala människor och att det säkert därför kan förekomma även om jag själv inte sett eller erfarit det.Jag personligen känner inte heller behov av att se andra människor nakna och inte heller behov att själv visa mig naken för en massa främmande tyskar. Dock vet jag att det är så i Tyskland och jag tycker TS ska släppa det hela. Oroar hon sig över det handlar det kanske mer om hennes egen osäkerhet. Strunta i tyskarna och deras vanor.

• Anonym (Jag)
    TigerLilySwe skrev 2018-02-04 09:41:37 följande:

Jag har funderat på att resa till Tropical Island i Tyskland.

Har de BARA unisex omklädningsrum??
Svar på tråden Mixbastu i Tyskland på tjänsteresa