• virrebus

Stekfläsk i ugn

Hej,

Har köpt hem en stor bit rimmat stekfläsk, många skär ju av svålen och steker detta i stekpanna.

Min undran är ifall man kan skära hack i stekfläsket, alltså inte i skivor, sedan kasta in hela i ugnen på en panna och få detta genomstekt i ugnen sedan skära bitar efter ett antal minuter? :) 

• Svar på tråden Stekfläsk i ugn
  • virrebus

Givet att inte steka svålen, men fläsket menar jag! :) Visste ej hur jag redigerade.

• Queennr1

Klart att det går precis som med vilken fläskstek som helst, men man går ju miste om härligt knapriga skivor.

Skiva som vanligt istället och lägg på plåt och stek i ugnen. Det går lika bra som att steka i panna.

• virrebus
    Queennr1 skrev 2018-02-02 13:17:49 följande:

Klart att det går precis som med vilken fläskstek som helst, men man går ju miste om härligt knapriga skivor.

Skiva som vanligt istället och lägg på plåt och stek i ugnen. Det går lika bra som att steka i panna.

Skulle du rekommendera att ha svålen uppåt eller nedåt i ugnsform? :) 

Angående att gå miste om knapriga skivor, så förstår jag men vill prova att göra på lite olika sätt :) 

• Queennr1
    virrebus skrev 2018-02-02 16:26:43 följande:

Skulle du rekommendera att ha svålen uppåt eller nedåt i ugnsform? :) 

Angående att gå miste om knapriga skivor, så förstår jag men vill prova att göra på lite olika sätt :) 

Steksvålen uppåt så att den kan bli knaprig och fettet som smälter hjälper till att hålla köttet mört.
  • virrebus
    Queennr1 skrev 2018-02-02 16:38:56 följande:
    Steksvålen uppåt så att den kan bli knaprig och fettet som smälter hjälper till att hålla köttet mört.

Oerhört mycket tack! :) 

Antar det inte tar så lång tid att få  det genomstekt helt när man skurit lite hack i biten. :) 

Svar på tråden Stekfläsk i ugn