Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Är traditionella könsroller en del av våldspyramiden?

Jag skulle hellre säga att våldspyramiden börjar vid misogynt beteende, eller möjligen vid misogyna värderingar, snarare än vid traditionella könsroller i sig. Att påstå att hemmafruar eller män som uppvaktar kvinnor leder till fler våldtäkter eller mord, känns lite väl långsökt och magstarkt. Det börjar snarare med respektlöshet, som i sin tur ofta bottnar i kvinnofientliga värderingar. Och detta behöver man ju inte ha bara för att man lever mer traditionellt. Men kvinnofientliga värderingar (kvinnor ska stå vid spisen, kvinnor ska inte ha samma rättigheter som män, "horor" får skylla sig själva osv), ökar risken för respektlöst beteende, som i sin tur ökar risken för våld.

• fornminne

Punkt 1-3 i pyramiden stämmer alltså helt och hållet. Hot och trakasserier ökar risken för grövre brott. Har du passerat en gräns är det lättare att passera nästa, även om långt ifrån alla gör det. Det kan även innebära plumpa skämt, men jag är mer tveksam till punkt 1 eftersom den enbart fokuserar på problematiska beteenden och inte på de värderingar som i så fall ligger bakom. Det skulle innebära att någon som drar ett onödigt skämt eller har en sexistisk jargong utan att mena illa, eller pga okunskap, skulle bidra lika mycket till våldspyramiden som någon som tycker att det är rätt och riktigt att bete sig så. Jag köper inte riktigt det resonemanget.

Svar på tråden Är traditionella könsroller en del av våldspyramiden?