• Mom2be262

    V 29, halsbränna, täppt näsa, 0 sömn

    Hej! Snälla kan någon hjälpa mig :) jag vaknar ca 3-6 gånger per natt, oftast utan orsak, ibland för att gå på toa. Jag är så täppt i näsan att jag inte kan andas, barnmorskan (läkaren hos barnmorskan rättare sagt) skrev ut rinexin... biverkningarna där är bl.a svimningar och hallucinationer mm (vanliga) så jag VÅGAR inte ta de. Svårt att kissa, orolig , sömnlöshet...

    Jag vaknar även flertalet gånger under nätterna (oavsett vad jag äter under dag/kväll) och har sånna sura uppstötningar att jag tror jag ska spy... mår dock inte illa men jag KAN verkligen inte sova pga det här. Läkaren hjälper inte, har ni några tips?? :) har ätit gaviscon mot halsbrännan men den hjälper typ 1 timme...

  • Svar på tråden V 29, halsbränna, täppt näsa, 0 sömn
  • nnnnnnnn

    Prata med BM igen. Eller be henne remittera dej till en läkare.

    Omeprazol brukar hjälpa mot halsbrännan, bulla upp med kuddar och halvligg/halvsitt när du sover hjälper mot både halsbränna och nästäppa.

  • Mom2be262

    Nästan, sover med 3 kuddar minst haha! En hård Kudde (tänk typ soffkudde) underst! Så tror inte jag kan komma högre, om jag inte sover på en stol haha!

  • Meriall

    Rennie var det enda som funkade mot min halsbränna och testade nästan allt. Men det funkade bra. Nästäppa låter jättejobbig men alla får ju inte alla biverkningar utan bara några få. Du kanske borde testa ändå?

    Att vakna ett par ggr per natt går nog inte att göra ngt åt när man är kissnödig etc och det blir värre när bebisen kommer :S

    Sov middag en stund på dagen så får du in ett sånt mönster, hjälper också sedan när du är trött av bebisen. Dessutom att sova två ggr även om det är samma tid totalt ger minskad trötthet.

  • Mom2be262

    Har pratat med BM flera gånger men läkaren där säger ?du kan ta vilken nässpray som helst?... vad jag läst får man INTE använda nässpray (mer än någon gång) och hade det funnits receptfri hjälp hade jag inte bett pm recept ... suck ... :P fått en bild av att han är rätt gammal och bryr sig inte så mycket ... samma med mina järnvärden, se är låga och jag ska helst äta 100-200 mg per dag vilket de säger bara finns i niferex eller duroferon men jag kan inte äta de längre för jag spyr... de hade inget tips

  • Anonym (Också täppt)

    Jag är också gravidtäppt och blev rekommenderad rhinocort Aqua av min BM. Den funkar klockrent! Tar den morgon och kväll och är aldrig täppt i näsan längre! :)

  • Anonym (Också täppt)
    Mom2be262 skrev 2018-02-03 08:55:48 följande:

    Har pratat med BM flera gånger men läkaren där säger ?du kan ta vilken nässpray som helst?... vad jag läst får man INTE använda nässpray (mer än någon gång) och hade det funnits receptfri hjälp hade jag inte bett pm recept ... suck ... :P fått en bild av att han är rätt gammal och bryr sig inte så mycket ... samma med mina järnvärden, se är låga och jag ska helst äta 100-200 mg per dag vilket de säger bara finns i niferex eller duroferon men jag kan inte äta de längre för jag spyr... de hade inget tips


    Gå på hälsokost och köp järn istället. Kommer inte ihåg vad den heter (inte blutsaft) men det ska finnas en i flytande form som

    även innehåller alla vitaminer man behöver som gravid. Finns inte den så hade jag provat blutsaft!
  • alade

    SiderAl har mindre järn i sig, men bryts inte ner förrän i tarmen så den ska vara snällare mot magen. Den är klart snällare mot min.

Svar på tråden V 29, halsbränna, täppt näsa, 0 sömn