Anonym (Trasig) skrev 2018-02-03 13:10:07 följande:
Kan enbart tala för mig själv i detta. Mina föräldrar skilde sig när jag var 5-6 år. Bodde heltid med mamma och träffade pappa endast varannan helg. Och det var fruktansvärt! Saknade pappa varje dag. Levde med denna saknad tills jag var 13 och fick nog. Packade mina saker och stack till pappa, där jag sedan bodde tills jag flyttade hemifrån.
Kan tillägga att min mamma var en usel morsa. Hon sket i oss barn, söp som en galning så vi inte hade pengar till varken mat eller kläder. Jag blev dessutom tvungen att ta hand om mina halvsyskon när hon låg dyngrak och inte kunde stå på benen. Att bo vv hade besparat mig många trauman och hjärtesorger så vv är inte alltid enbart av ondo. Pappa stred i flera rättegångar för att få boendet men på den tiden (tidigt -90 tal) "skulle" barnen bo med sina mammor så det var lönlöst trots att soc gjorde utredningar och kom på oanmälda hembesök där de inte fann några problem i mitt liv hos pappa.
Han var en god far och tog väl hand om mig. Satte mig och mina behov före allt annat. Men i samhällets ögon var mamma den jag behövde mer så han förlorade. Har läst alla papper från rättegångarna och det är för mig ofattbart att de gick emot min vilja samt ej gjorde utredningar på mammas föräldraförmåga då det ej fanns några grunder för att jag skulle haft det sämre hos min pappa samt att jag mådde väldigt dåligt i mammas vård och sa att jag absolut inte ville bo med henne.
I ditt fall hade det varit bäst om du bott hos din pappa på heltid och hos mamma varannan helg. Låter inte som att det hade varit bra att bo hos henne vv.