• AndreaBD

Hatar autism

Bry dig inte om den där tråden! Jag vet det är lättare sagt än gjort. Du är säkert en trevlig människa och du är lika mycket värd som andra. Har du träffat andra människor med samma/liknande problematik? Det kan vara hjälpsam. Och det kan få dig att komma ut ur det här negativa om du antigen kollar om det finns någon grupp i din närhet. Eller en mailing-lista? Det fanns det förut. 

Tyvärr vet jag inte heller om det finns någon möjlighet att skriva/chatta med någon istället för att ringa. 

• AndreaBD
    Anonym (Nimze) skrev 2018-02-05 14:55:43 följande:
    Ja och hur mycket mothugg har inte jag (Nimzay) fått i den tråden då kanske? En person verkade ju nästan tycka att det snarare var jag som var felet
    "verkade tycka" - precis. Jag tror tyvärr att den där tråden bara öppnades för att hacka på "svagare" människor.  Och det han verkar tycka är också bara för att sänka andra. Såna trådar bör man förstås helst inte läsa, men det är ju tyvärr så att man inte märker det direkt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Nimze) skrev 2018-02-05 15:08:05 följande:
    Ja jag har träffat andra med liknande diagnoser. Men de hade inte alls samma typ av symtom som jag. De flesta var exempelvis mycket mer sociala. Det fick mig att känna mig ännu mer autistisk och att må sämre. Det var då jag började hata mig själv på riktigt. Vissa av dem var dessutom fördärvligt elaka ( de som liksom märktes mest). Om jag tillåter mig själv att vara generaliserande så trivs jag inte särskilt bra ihop med andra som har autism/aspergers (alltså rent generellt såklart då)då de flesta jag träffat varit väldigt olika mig. Jag är liksom väldigt mycket motsatsen till många autistiska symtom, men passar liksom väldigt bra in på vissa.
    Där kan jag tycka att det kan vara värt att försöka mera. Att inte alla har samma symptom - det är klart. Folk är ganska olika ändå. Men det kan ge en stor trygghet att det finns en mycket större tolerans när folk alla själva har diagnos. Sedan kan det ju vara så att en del  är lite oflexibla och stör sig på andras uddheter. Det kan man tänka sig. Tyvärr så tar det alltid lite tid att lära känna folk och då brukar det ändå bli bättre. Kanske också se om det finns en grupp där det finns någon person som styr det hela lite. Officiellt eller inofficiellt. Det kan skilja sig mycket mellan olika grupper också. Man trivs inte med alla människor, det brukar vara så.  Du kan t.ex. prova med en grupp som gör något konkret. Diskussionsgrupp eller annat. Då har man inte lika mycket fokus på det sociala. 

Eller en lite blandad grupp av folk med NPF. Ibland fungerar det ganska bra mellan folk med Asperger och de med ADHD. Min äldste son har ADHD och han tenderar till att träffa tjejer med Asperger. 
  • AndreaBD
    Anonym (Nimze) skrev 2018-02-05 15:11:26 följande:
    Men det var ju inte just den som gjorde tråden jag menar att tyckte det, och den som tyckte det uttryckte sig ungefär som de flesta som vet att jag har autism brukar göra och bemöta mig. Det är liksom ingen annan som gör nåt fel, säger nåt fel, behandlar mig fel osv, utan det är bara jag som är ett stort problem som uppfattar allt fel.
    Han som gjorde tråden kan ha flera nick, eller hur? Tyvärr så finns det folk som diktar ihop sånt med flit, som skapar flera nicks och som diskuterar precis så som det fungerar bäst (om syftet är att såra andra). 
  • AndreaBD
    Anonym (Nimze) skrev 2018-02-05 15:36:26 följande:
    Fast detta var en vanlig klassisk seriös fl-användare enligt min erfarenhet. Som brukar diskutera i trådar. Tror faktiskt inte riktigt det (att de va samma alltså), helt enkelt. Hoppas inte detta blir som man snackar skit nu. Men så var det iaf.
    Nåja, det händer att folk blir lurade av sånt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Nimze) skrev 2018-02-05 15:36:26 följande:
    Fast detta var en vanlig klassisk seriös fl-användare enligt min erfarenhet. Som brukar diskutera i trådar. Tror faktiskt inte riktigt det (att de va samma alltså), helt enkelt. Hoppas inte detta blir som man snackar skit nu. Men så var det iaf.
    Jag hittade det du menar. Det inlägget säger ju inte mycket. Det var inte särskilt negativt och folk skriver ibland bara något utan att tänka så jättemycket. 
  • AndreaBD
    Anonym (Nimze) skrev 2018-02-05 15:53:58 följande:
    Precis så som jag förväntas göra som har autism. Enligt min erfarenhet är det många andra som gör det, medan jag däremot försöker tänka efter hur folk kan reagera, ta illa upp osv, - iaf irl vilket de flesta inte verkar göra där heller. Och ändå får jag läsa på en massa ställen med fakta att det är JAG SJÄLV som med stor sannolikhet är sån.
    Varför förväntas du göra det? Det är ju inte alls typiskt för autism, utan snarare för ADHD? Det verkar ju inte alls passa nu.

Däremot tror jag att det är ganska vanligt just på forum - folk läser ganska mycket och orkar inte fundera jättelänge, utan ibland skriver man bara något.
  • AndreaBD
    Anonym (Nimze) skrev 2018-02-05 19:50:42 följande:
    Trodde i så fall det var vanligt vid både autism och ADHD. Men på just det sättet jag menar är det väl vanligt vid autism...? Liksom att man säger klumpiga saker som sårar utan att mena att såra för att man har svårt att tänka sig in i hur den som man säger det till ska reagera...
    Nej, vid autism handlar det om något helt annat. Då förstår man ju inte att det är fel.  Eller åtminstone vet man inte tillräckligt automatiskt för att tänka på det i situationen.
Svar på tråden Hatar autism