Anonym (Nimze) skrev 2018-02-05 15:08:05 följande:
Ja jag har träffat andra med liknande diagnoser. Men de hade inte alls samma typ av symtom som jag. De flesta var exempelvis mycket mer sociala. Det fick mig att känna mig ännu mer autistisk och att må sämre. Det var då jag började hata mig själv på riktigt. Vissa av dem var dessutom fördärvligt elaka ( de som liksom märktes mest). Om jag tillåter mig själv att vara generaliserande så trivs jag inte särskilt bra ihop med andra som har autism/aspergers (alltså rent generellt såklart då)då de flesta jag träffat varit väldigt olika mig. Jag är liksom väldigt mycket motsatsen till många autistiska symtom, men passar liksom väldigt bra in på vissa.
Där kan jag tycka att det kan vara värt att försöka mera. Att inte alla har samma symptom - det är klart. Folk är ganska olika ändå. Men det kan ge en stor trygghet att det finns en mycket större tolerans när folk alla själva har diagnos. Sedan kan det ju vara så att en del är lite oflexibla och stör sig på andras uddheter. Det kan man tänka sig. Tyvärr så tar det alltid lite tid att lära känna folk och då brukar det ändå bli bättre. Kanske också se om det finns en grupp där det finns någon person som styr det hela lite. Officiellt eller inofficiellt. Det kan skilja sig mycket mellan olika grupper också. Man trivs inte med alla människor, det brukar vara så. Du kan t.ex. prova med en grupp som gör något konkret. Diskussionsgrupp eller annat. Då har man inte lika mycket fokus på det sociala.
Eller en lite blandad grupp av folk med NPF. Ibland fungerar det ganska bra mellan folk med Asperger och de med ADHD. Min äldste son har ADHD och han tenderar till att träffa tjejer med Asperger.