• ItsyourboiErik

Hjälp

Hej alla!
    Jag har en brorsa som kom nyss ut ur häktet (han hade restriktioner, alltså att han inte fick prata med någon) och har blivit heeeeellt galen. Varje natt så skriker han på alla, alltså att han är alltid arg, när han blir arg slår han oss alla till och med min mamma (hone ensamvårdnad alltså att vår pappa lämna oss), hans muskler är alltid spända, han hör inre röster och han nekar till allt. Vi alla misstänker att han tar tramadol för att vi har hittat tramadol paketer och han frågar alltid om pengar när han är ute för att han vill köpa cigg, en dag köpte min morsa cigg till han och han gick ut med ciggpacketet och ändå så frågade han efter pengar och hans förklaring var "mitt ciggpacket är slut måste köpa ett nytt". Han har erkänt att han röker hasch. Han var i toaletten under någon dag och jag hörde honom sniffa något, hans näsa har börjat blöda efter hans utgång från häktet. Jag misstänker att han är en psykopat dock. Han har missbrukat i några år men han blev mycket värre när han gick ut ur häktet.

Jag undrar om någon av er kunde hjälpa mig och min familj genom att ge några råd om hur vi ska få bort honom från allt det där dåliga.

sadad
  • Svar på tråden Hjälp
  • klyban

Det låter som det är någon form av självmedicinering med tanken på beteendet.

hur många meter var det?
  • ItsyourboiErik2

Vad är självmedicering? Jag har aldrig hållit på med missbruk så jag vet inget alls om det. Jag är TS, glömde bort emailen som jag hade så kan inte logga in.

• ItsyourboiErik2

Igår hittade min mamma och hans tjej tramadol, vi ville testa honom och se om han verkligen tar tramadol så vi gömde det och väntade till morgondagen. Idag försökte han leta efter tramadolen men hittade inte, därefter skrek han på oss alla och frågade 
    - Vart är mina saker som jag hade, ni har tagit den jag vet det... (han berättade aldrig vad det var han ville ha, men vi vet att det var tramadol).
    Nu tog han 100kr från mig och gick ut med hunden. Nu vet vi alla att han tar tramadol, meeen vi är säkra på att han tar några andra, vi tror att han sniffar upp tjack. Skulle några av er säga några symptomer om att man har sniffat tjack? 

• Anonym (Kram)

Vet ju inte hans ålder (och din?), men hoppas iaf er mamma tagit kontakt med BUP o soc ang honom. Både gällande drogerna, vanföreställningarna o hans misshandel av er (det sistnämnda, där borde Polisen kontaktas).

• klyban
    ItsyourboiErik2 skrev 2018-02-04 09:48:48 följande:
    Vad är självmedicering? Jag har aldrig hållit på med missbruk så jag vet inget alls om det. Jag är TS, glömde bort emailen som jag hade så kan inte logga in.

Självmedicinering är när man mår psykiskt dåligt, och inte fått adekvat hjälp av sjukvården, och ibland inte ens sökt för ens problem.
    Och din beskrivning låter det som att det är självmedicinering för nått psykiskt.

Det är inget bra att han blanda så, hade det bara varit cannabis, så hade det varit en pausknapp på livet och inte mycket mer.
    Men tramaldol kan leda till än tyngre opioider när han är beroende och död om det håller sig för länge.
    Dock inget han kommer lyssna på troligtvis.

En chans är att få någon vård på hans psykiska, men eftersom ditt finns droger i hans liv så är det låg trolighet att de kommer hjälpa honom med nödvändig medicin.
    Så svårt och hjälpa dessa personer, då det utesluter vård om man tar droger.
    Ett väldigt udda system vi har.

hur många meter var det?
  • Anonym TS här

Tack för alla eran svar.
    Han är 21 år och jag är 16, detta leder till att han är myndig och dvs att vi inte kan ta han till behandlingshem. Han har ångest och han är super rädd för att hamna i fängelset enligt hans tjej. Jag vill att han hamnar i fängelset för att få en
    "refresh mind", men det är inte säkert att han hamnar i fängelset. Min mamma vill inte ringa soc angående detta pga att han kan få längre straff i fängelset (om han får fängelsestraff). Han har hållit på med missbruk nu i 5 år och det blir bara värre och värre för varje år, efter häktet blev det värst. Hans näsa har börjat blöda (vi tror att han sniffar något, tjack kanske) under de senaste dagarna, idag började hans öron blöda. Vi vet inte varför, därför behöver jag er hjälp.

Skulle ni kunna säga vad det är han tar och hur vi sätter stopp för det och räddar hans liv! 

Ps: När han var i häktet så skickade han brev till hans tjej att han skulle ändra sitt liv och allt men det blev värre.

• klyban
    Anonym TS här skrev 2018-02-04 15:56:54 följande:
    Tack för alla eran svar.
    Han är 21 år och jag är 16, detta leder till att han är myndig och dvs att vi inte kan ta han till behandlingshem. Han har ångest och han är super rädd för att hamna i fängelset enligt hans tjej. Jag vill att han hamnar i fängelset för att få en
    "refresh mind", men det är inte säkert att han hamnar i fängelset. Min mamma vill inte ringa soc angående detta pga att han kan få längre straff i fängelset (om han får fängelsestraff). Han har hållit på med missbruk nu i 5 år och det blir bara värre och värre för varje år, efter häktet blev det värst. Hans näsa har börjat blöda (vi tror att han sniffar något, tjack kanske) under de senaste dagarna, idag började hans öron blöda. Vi vet inte varför, därför behöver jag er hjälp.

Skulle ni kunna säga vad det är han tar och hur vi sätter stopp för det och räddar hans liv! 

Ps: När han var i häktet så skickade han brev till hans tjej att han skulle ändra sitt liv och allt men det blev värre.
    Vad har han för diagnoser?
    hur många meter var det?
  • Anonym (Medberoende)
    Anonym TS här skrev 2018-02-04 15:56:54 följande:

Tack för alla eran svar.

Om ni vill rädda honom så måste ni också ange honom. Ni kan inte "rädda" honom ifrån detta och ni kan inte få honom att sluta missbruka det måste vara hans eget val.
    Jag förstår att det är svårt men varken ni eller brodern tjänar något på att ni skyddar honom, ni blir helt enkelt medberoende vilket ni aldrig kommer att förlåta er själva för den dagen det händer något.

Han behöver professionell hjälp.
    Din mamma och du borde se till ditt bästa, du är minderårig och tar skada utav detta.

• ItsyourboiErik3

Han har inte fått några diagnoser för att han inte har varit hos doktorn, men jag tror att han är psykopat. 

Vad menar du anonym? Hur ska vi rädda honom? Finns det något tvångbehandling eller något annat? Vi orkar inte, han har erkänt att han röker på men vi vet att han tar andra saker men vi vet inte vad (tramadol är en av grejerna)

• Anonym (Kram)

Klyban ovan menade nog diagnoser som ADHD och bipolär t ex. Finns ju massa annat också, själv tycker jag han låter psykotisk - inte psykopatisk - med tanke på de inre rösterna (kan ju också vara pga drogerna kanske?). 

Jag tycker att du själv skulle gå o prata med kuratorn eller sjuksköterskan i din skola om det här, berätta hur det ligger till så kanske hon kan vägleda dig vidare!? 

Håller helt med om vad Medberoende skrev också.

Svar på tråden Hjälp