• Anonym (jobbigt)

Sjukligt trött efter måltid!

Ett "problem" jag haft i flera år men det är ganska jobbigt -jag blir så fruktansvärt trött när jag ätit, speciellt lunch och middag. Jag blir nästan komatös, snabb puls, vill bara lägga mig men det går ju inte om man är på jobbet. Kan också börja frysa efter en stund.

Jag är relativt vältränad och smal. Ingen diabetes i närmaste släkten vad jag vet. De enda gångerna jag är riktigt pigg är direkt efter träning och en stund efter.

Har haft en påfrestande psykosocial situation de senaste åren med ganska mycket stress om det kan ha någon betydelse.

Fler som har det så här? 

• Svar på tråden Sjukligt trött efter måltid!
  • Anonym (me too)

Har också haft det så i ett antal år, värre nu på senaste. Måste nästan lägga mig direkt,  helt utslagen några timmar innan energin återvänder. Mycket obehagligt.. Trott att jag är allvarligt sjuk. Läste på några ställen att det kan ha med sköldkörteln att göra men alla mina prover är bra. Dock kan man ha såna besvär utan att proverna visar det..ännu mera oroande. Hur kan man då veta? Är vegetarian, smal, vältränad, varken röker eller dricker knappt så ingen diabetes här heller. Blir speciellt trött efter lite större mål varm mat än kall.

Tacksam för råd om andra haft samma?

• Anonym (Lisen)

Det där känner jag igen....hade likadant några år innan jag blev diagnostiserad Hypotyreos...Det är ganska vanligt att det inte syns något först på proverna. Gå vidare och ge dig inte.

• Anonym (me too)
    Anonym (Lisen) skrev 2018-02-04 19:49:27 följande:

Det där känner jag igen....hade likadant några år innan jag blev diagnostiserad Hypotyreos...Det är ganska vanligt att det inte syns något först på proverna. Gå vidare och ge dig inte.

Pratade med läkaren om detta som fortsatte intala mig att det var bra och att det var farligt att ge Levaxin i onödan men hade ingen förklaring till min trötthet. Kan vandrande värk i kroppen. depression, nedsatt immunförsvar oro mm ha med sköldkörteln att göra? Hur kom ni fram till att du hade det om proverna var bra? Vad fick du göra? Mår du bättre på Levaxin?
  • Anonym (-)
    Anonym (jobbigt) skrev 2018-02-04 15:24:09 följande:

Ett "problem" jag haft i flera år men det är ganska jobbigt -jag blir så fruktansvärt trött när jag ätit, speciellt lunch och middag. Jag blir nästan komatös, snabb puls, vill bara lägga mig men det går ju inte om man är på jobbet. Kan också börja frysa efter en stund.

Jag är relativt vältränad och smal. Ingen diabetes i närmaste släkten vad jag vet. De enda gångerna jag är riktigt pigg är direkt efter träning och en stund efter.

Har haft en påfrestande psykosocial situation de senaste åren med ganska mycket stress om det kan ha någon betydelse.

Fler som har det så här? 

Be de kolla din sköldkörtel, antagligen behöver du använda ett läkemedel för resten av livet

Jag hade samma

Ring VC och få en tid
  • Anonym (-)
    Anonym (me too) skrev 2018-02-04 15:50:39 följande:

Har också haft det så i ett antal år, värre nu på senaste. Måste nästan lägga mig direkt,  helt utslagen några timmar innan energin återvänder. Mycket obehagligt.. Trott att jag är allvarligt sjuk. Läste på några ställen att det kan ha med sköldkörteln att göra men alla mina prover är bra. Dock kan man ha såna besvär utan att proverna visar det..ännu mera oroande. Hur kan man då veta? Är vegetarian, smal, vältränad, varken röker eller dricker knappt så ingen diabetes här heller. Blir speciellt trött efter lite större mål varm mat än kall.

Tacksam för råd om andra haft samma?

Proverna är "bra"
    i deras bok där varje människa beskrivs som stöpt i samma form är upp till 2,5 normalt
    Jag är rent slut då och när jag ligger på 1,6-1,8 först DÅ känner jag mig som en människa

Jävligt trött på läkare som vägrar se utanför boxen
  • Anonym (jobbigt)

Oj, säger ni att det kan bero på sköldkörteln? För till saken hör att min är lite svullen och har varit sedan slutet på 90-talet. Är undersökt utan anmärkning och inga prover har visat någon avvikelse. Ja hellre sköldkörteln än diabetes i alla fall. Dessutom har jag till och från problem med lös mage, speciellt efter maten. 

• Anonym (-)
    Anonym (jobbigt) skrev 2018-02-04 21:23:36 följande:

Oj, säger ni att det kan bero på sköldkörteln? För till saken hör att min är lite svullen och har varit sedan slutet på 90-talet. Är undersökt utan anmärkning och inga prover har visat någon avvikelse. Ja hellre sköldkörteln än diabetes i alla fall. Dessutom har jag till och från problem med lös mage, speciellt efter maten. 

Jag har aldrig lös mage men efter att jag började med Levaxin är den rejält lös varje dag
    Levaxin har en hel jävla massa biverkningar
  • Anonym (Jen)

Jag har. Har inget underhudsfett, då börjar kroppen frysa när allt blod rinner till magen och tarmarna när jag ätit så resten av kroppen får för lite. Frusen leder också till trötthet kroppen går i viloläge för att spara värme.

• mammalovis
    Anonym (-) skrev 2018-02-04 21:06:37 följande:
    Proverna är "bra"
    i deras bok där varje människa beskrivs som stöpt i samma form är upp till 2,5 normalt
    Jag är rent slut då och när jag ligger på 1,6-1,8 först DÅ känner jag mig som en människa

Spännande att läsa dina inlägg. Nu är jag inte trött efter just måltider, men allmäntillståndet är försämrat, då jag är tröttare över lag. Jag är lojare på mornarna och vaknar alltid trött numera. Har sämre initiativlust mm. Enligt min läkare är mina provsvar bra och han skriver i journalen därför att patienten mår bra. Hur jag egentligen mår tas ingen hänsyn till. Jag har tappat i dagsenergi och är väl nere på hälften mot innan barnen. Det som inte hinns med på förmiddagen blir inte gjort typ. 

Jag har kollat tillbaks i journalen och låg på tsh 1,1 när jag sjukskrevs p g a en tuff tid med bl a ny graviditet mm. Det jag senare läst var att jag hade d-vitamin utanför referensintervallet, men det ignorerades. 

Sedan fick jag en cancerknöl på sköldkörteln, så halva togs bort. När knölen upptäcktes låg jag på tsh 1,3. En månad efter halva togs bort låg jag på 4,4 och mådde helt kajko.

I mars förra året mättes det igen till 1,7. Sedan har det börjat stiga till över 2 och senast i oktober låg det på 2,8 när jag sökte för träningsvärk i benen som aldrig gick över på typ 3 månader. Jag fick då Calshiew igen då mitt kalk och d-vitamin svajar. Sedan dess har jag blivit tröttare igen och börjat fundera på om mitt tsh borde ligga neråt 1,8 igen för att må bra. Så spännande att läsa andras historier.
  • mammalovis
    Anonym (-) skrev 2018-02-04 21:06:37 följande:
    Proverna är "bra"

Hos oss ligger referensintervallet på tsh upp till 4,0!
Svar på tråden Sjukligt trött efter måltid!