• Anonym (jobbigt)

Sjukligt trött efter måltid!

Ett "problem" jag haft i flera år men det är ganska jobbigt -jag blir så fruktansvärt trött när jag ätit, speciellt lunch och middag. Jag blir nästan komatös, snabb puls, vill bara lägga mig men det går ju inte om man är på jobbet. Kan också börja frysa efter en stund.

Jag är relativt vältränad och smal. Ingen diabetes i närmaste släkten vad jag vet. De enda gångerna jag är riktigt pigg är direkt efter träning och en stund efter.

Har haft en påfrestande psykosocial situation de senaste åren med ganska mycket stress om det kan ha någon betydelse.

Fler som har det så här? 

• Svar på tråden Sjukligt trött efter måltid!
  • mammalovis
    Anonym (Jen) skrev 2018-02-04 21:39:24 följande:
    Jag har. Har inget underhudsfett, då börjar kroppen frysa när allt blod rinner till magen och tarmarna när jag ätit så resten av kroppen får för lite. Frusen leder också till trötthet kroppen går i viloläge för att spara värme.
    Tack för påminnelsen. Jag ska kolla tidpunkten på dygnet när jag börjar frysa "invärtes" om låren. Kanske är det efter måltider. Jag har börjat fundera på använda ett par termoleggings för att värma låren. Det börjar bli oftare och oftare. Mig vill de inte medicinera upp då det kan leda till hjärtproblem, men jag har undrat vad som varit fel. Visst var det bra att få bort cancertumören, men att inte ha normal energi tär och jag får mindre gjort.
  • Anonym (normalt)

Googla "trött efter lunch", eller postprandiell trötthet, eller post lunch dip, och läs om hur vanligt det är (drabbar nästan alla i olika grad), och hur du kan göra för att undvika värsta tröttheten (tex dricka kaffe, gå i trappor, ta en tupplur på 15 min, minska kolhydrater, mindre volym på lunchen osv).

Det har att göra med upptag av maten och hormoner, och betyder inte att du är sjuk - din kropp fungerar som den skall (men det är förstås jobbigt).

• Anonym (-)
    mammalovis skrev 2018-02-04 21:45:40 följande:
    Spännande att läsa dina inlägg. Nu är jag inte trött efter just måltider, men allmäntillståndet är försämrat, då jag är tröttare över lag. Jag är lojare på mornarna och vaknar alltid trött numera. Har sämre initiativlust mm. Enligt min läkare är mina provsvar bra och han skriver i journalen därför att patienten mår bra. Hur jag egentligen mår tas ingen hänsyn till. Jag har tappat i dagsenergi och är väl nere på hälften mot innan barnen. Det som inte hinns med på förmiddagen blir inte gjort typ. 

Jag har kollat tillbaks i journalen och låg på tsh 1,1 när jag sjukskrevs p g a en tuff tid med bl a ny graviditet mm. Det jag senare läst var att jag hade d-vitamin utanför referensintervallet, men det ignorerades. 

Sedan fick jag en cancerknöl på sköldkörteln, så halva togs bort. När knölen upptäcktes låg jag på tsh 1,3. En månad efter halva togs bort låg jag på 4,4 och mådde helt kajko.

I mars förra året mättes det igen till 1,7. Sedan har det börjat stiga till över 2 och senast i oktober låg det på 2,8 när jag sökte för träningsvärk i benen som aldrig gick över på typ 3 månader. Jag fick då Calshiew igen då mitt kalk och d-vitamin svajar. Sedan dess har jag blivit tröttare igen och börjat fundera på om mitt tsh borde ligga neråt 1,8 igen för att må bra. Så spännande att läsa andras historier.
    Det första jag reagerade på var  "efter barnen" många kvinnor klarar av att föda barn men sen blir sköldkörteln kaputt efter det.
    jag fick bara missfall pga sköldkörteln och nu klarar jag av att behålla barnen

värdena går upp och ner så man måste göra blodprov regelbundet.
    i mitt fall har de varit stabila förutom vid graviditeter
    på 2,8 hade jag varit rent väck-då MÅSTE jag ha levaxin

men jag har hört om att vissa har fel på binjurarna så misstar man det för sköldkörteln-nu minns jag inte exakt men det var svårare att hitta det eller nåt
  • Anonym (-)
    mammalovis skrev 2018-02-04 21:47:07 följande:
    Hos oss ligger referensintervallet på tsh upp till 4,0!
    att ha upp till 4,0 anser de vara normalt???????
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (normalt) skrev 2018-02-04 21:55:27 följande:

Googla "trött efter lunch", eller postprandiell trötthet, eller post lunch dip, och läs om hur vanligt det är (drabbar nästan alla i olika grad), och hur du kan göra för att undvika värsta tröttheten (tex dricka kaffe, gå i trappor, ta en tupplur på 15 min, minska kolhydrater, mindre volym på lunchen osv).

Det har att göra med upptag av maten och hormoner, och betyder inte att du är sjuk - din kropp fungerar som den skall (men det är förstås jobbigt).

Ja jag har förstått att det är vanligt men min trötthet är helt utomjordisk liksom. Jag äter för snabbt, det vet jag, och det är möjligt att kolhydratrika måltider gör det värre. Kan dessutom äta en hel del på en gång eftersom jag tränar några dagar i veckan. Kaffe direkt efter maten funkar inte. Min puls blir bara ännu högre då. 
  • Anonym (normalt)
    Anonym (jobbigt) skrev 2018-02-04 22:09:39 följande:
    Ja jag har förstått att det är vanligt men min trötthet är helt utomjordisk liksom. Jag äter för snabbt, det vet jag, och det är möjligt att kolhydratrika måltider gör det värre. Kan dessutom äta en hel del på en gång eftersom jag tränar några dagar i veckan. Kaffe direkt efter maten funkar inte. Min puls blir bara ännu högre då. 
    Prova att ta ett mellanmål någon timma innan lunch för att inte kasta i dig för stora måltider på en gång. Det tror jag kommer hjälpa dig (hjälper mig). Har du testat att gå i trappor en liten stund? Jag har inte testat, men det verkar vettigt.
  • Anonym (normalt)

Dessutom skall du inte ta kaffet direkt efter maten, utan en halvtimma innan för bäst effekt.

Att pulsen blir hög beror troligen på att allt blod är kring tarmarna, så du får lågt blodtryck i övriga kroppen. Då försöker kroppen kompensera genom att höja pulsen.

• Anonym (-)

Min puls stider som en rakt bara jag går i trappor -pga sköldkörteln

så att pulsen stiger kan ha många orsaker

högt blodtryck?

• Anonym (Allergi eller intolerans?)

Har du funderat kring om det är nåt livsmedel du inte tål? Histaminintolerans tex, det ger trötthet, hög puls etc efter måltid. Skriv en kostdagbok ett tag och se om symtomen har något mönster.

• mammalovis
    Anonym (-) skrev 2018-02-04 21:56:52 följande:
    Det första jag reagerade på var  "efter barnen" många kvinnor klarar av att föda barn men sen blir sköldkörteln kaputt efter det.
    jag fick bara missfall pga sköldkörteln och nu klarar jag av att behålla barnen

värdena går upp och ner så man måste göra blodprov regelbundet.
    i mitt fall har de varit stabila förutom vid graviditeter
    på 2,8 hade jag varit rent väck-då MÅSTE jag ha levaxin

men jag har hört om att vissa har fel på binjurarna så misstar man det för sköldkörteln-nu minns jag inte exakt men det var svårare att hitta det eller nåt
    Jag har Levaxin på 50. Det har jag haft sedan en månad efter operationen, över ett år. Min läkare tycker inte att jag behöver ta proven mer än en gång om året inför cancerkontrollen ... Å andra sidan säger han frågande varje gång sagt att du äter ju inte Levaxin ... så så god koll har han. Sist det kollades var via vårdcentralen i oktober. Det känns inte så tillförlitligt. Känns som jag borde kolla om det har stigit mer, jag har förändrats i energinivå sedan vårterminen startade, så det är svårt att veta om det är stressrelaterat.

När jag fick börja med Levaxin låg tsh på 4,4 och jag stensomnade på en sekund på kvällarna och tappade telefonen och boken i huvudet på både mig och sonen. Mensen kom var 10:e dag och jag var totalt flippad, minnet fallerade, lederna krånglade mm. Tyvärr minns jag inte allt så jag kan jämföra nu, även om det inte är så illa - än.
  • Anonym (-)
    mammalovis skrev 2018-02-05 19:17:24 följande:

Jag har Levaxin på 50. Det har jag haft sedan en månad efter operationen, över ett år. Min läkare tycker inte att jag behöver ta proven mer än en gång om året inför cancerkontrollen ... Å andra sidan säger han frågande varje gång sagt att du äter ju inte Levaxin ... så så god koll har han. Sist det kollades var via vårdcentralen i oktober. Det känns inte så tillförlitligt. Känns som jag borde kolla om det har stigit mer, jag har förändrats i energinivå sedan vårterminen startade, så det är svårt att veta om det är stressrelaterat.

När jag fick börja med Levaxin låg tsh på 4,4 och jag stensomnade på en sekund på kvällarna och tappade telefonen och boken i huvudet på både mig och sonen. Mensen kom var 10:e dag och jag var totalt flippad, minnet fallerade, lederna krånglade mm. Tyvärr minns jag inte allt så jag kan jämföra nu, även om det inte är så illa - än.

Nu började jag med Levaxin 1 juni så jag är ju fortfarande rätt ny och jag har haft kontroller en gång i månaden tills han tyckte att det var bra resultat. Då ville han att jag skulle komma lämna var tredje månad.

En gång per år hade jag aldrig accepterat.

Mycket händer under ett år.

Jag tex går flera mil per dag under sommaren men rör mig bara det nödvändiga under vintern.

-Det säger ju sig självt att dosen måste regleras.

Jag är en sådan som kräver och tjatar på läkaren för jag har känt min kropp i över 30 år-de har bara känt den i en kvart.

Men jag har varit med om en fertilitetsutredning där de letade efter alla möjliga saker och det enda de hittade var sköldkörteln så jag känner mig rät säker på att det inte är något annat på mig.

Jag hade bett om att få lämna blodprov oftare och efteråt brukar jag göra av mig och fråga vad siffrorna blev. Om du känner att det ändå inte var Levaxinets fel eller om du vill att de ska utreda mer Nu då hade jag bytt läkare. Det har jag gjort när det funnits möjlighet.
  • Anonym (-)

Göra av mig=HÖRA AV MIG VIA TEL ELLER 1177 MINA SIDOR

• Anonym (fruktis)
    Anonym (jobbigt) skrev 2018-02-04 15:24:09 följande:

Ett "problem" jag haft i flera år men det är ganska jobbigt -jag blir så fruktansvärt trött när jag ätit, speciellt lunch och middag. Jag blir nästan komatös, snabb puls, vill bara lägga mig men det går ju inte om man är på jobbet. Kan också börja frysa efter en stund.

Jag är relativt vältränad och smal. Ingen diabetes i närmaste släkten vad jag vet. De enda gångerna jag är riktigt pigg är direkt efter träning och en stund efter.

Har haft en påfrestande psykosocial situation de senaste åren med ganska mycket stress om det kan ha någon betydelse.

Fler som har det så här? 

Känner igen mig. Jag äter aldrig lunch på jobbet. Äter inte lunch när jag är ledig heller. Äter ett par frukter eller en macka för jag blir precis som du jättetrött och håglös om jag äter mitt på dan. MEN det jag inte upplever är att få snabb puls! Det tycker jag låter jättekonstigt och ngt du ska söka låta kolla upp.
  • Anonym (Ava)

Jag hade det likadant! Jättetrött efter maten, att göra någonting annat än ligga i soffan var omöjligt. Kände som ett tryck i bröstet och det sved i kroppen och var bara allmänt jättejobbigt. Testade utesluta gluten ett tag men blev inte bättre. Så slutade jag äta kött och mejeriprodukter (fuskar dock ibland med laxrätter och lite ost på helgen!) och sedan dess har denna trötthet och känslan av att en hjärtinfarkt är på g helt försvunnit. Cool

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Allergi eller intolerans?) skrev 2018-02-04 23:22:04 följande:

Har du funderat kring om det är nåt livsmedel du inte tål? Histaminintolerans tex, det ger trötthet, hög puls etc efter måltid. Skriv en kostdagbok ett tag och se om symtomen har något mönster.

Tänker också på histaminintolerans, finns stora mängder i tex ost och fisk. TS, du kan väl testa att börja äta antihistamintabletter? För att se om det ger nån effekt.
  • davidstromberg

För mig var det gluten som spökade, märkte inte detta förrän vid 34 års ålder. Jag har alltid i mitt liv fått matkoma, men de senaste 3 månaderna blev det så illa att jag behövde sova efter lunch. Kändes och som att jag blev yr och lite illamående.
    Slutade med gluten och blev bra direkt. 

Hade en hel del andra symptomer också som försvunnit bara genom att sluta med gluten. 

Ingen läkare här i Spanien var ens i närheten av att tro gluten var problemet (uppsökte akutmottagningen vid några tillfällen och tog ett flertal blodprover).
    Googlade massa själv då problemen inte gick bort och såg att gluten symptomerna stämde in 100% på det jag hade och testade att ta bort det.

Svar på tråden Sjukligt trött efter måltid!