• Äldre 5 Feb 02:07
    4475 visningar
    9 svar
    9
    4475

    Magsjuka 15 månaders - vad ge?

    Hej

    Började med 4-årige sonen som fick magsjuka och nu har maken och vår 15-månaders flicka fått. Hon ammar fortf men vilken mat kan man ge och när? Om hon inte kräks på några timmar kan man ge typ lite ris, kokt kyckling? Vad är bra?

  • Svar på tråden Magsjuka 15 månaders - vad ge?
  • Anonym (Malin­)
    Äldre 5 Feb 07:17
    #1

    Vi har absolut inte gett mat så snabbt utan bara vätskeersättning, sedan gått över till lite välling efter ca 12h och dagen efter sista kräkningen försökt med liiiite mat, tex bara mjukt bröd med smör på.

    Första gången gav vi vanlig mat dagen efter han kräkts på kvällen innan och då började han kräkas igen.

  • Äldre 5 Feb 08:20
    #2

    Tack, nu klagar sonen 4 år på magont.. Har varit symptomfri sedan i fredags kväll. Ska vi ge honom något nu eller inte? Han har inte kräkts ännu men klagar emellanåt på magont. Har förberett en macka.

  • Äldre 5 Feb 08:34
    #3

    Jag gav alltid blåbärspure', morotspure'när det var lite värre. Ngt som jag själv, nu 55 äter då jag är dålig/lös i magen.

  • Äldre 5 Feb 08:36
    #4

    Gav jag när jag hade småbarn, skulle jag skrivit, de där i barnmatsburkar.

  • Anonym (Malin­)
    Äldre 5 Feb 09:16
    #5
    SweetJune skrev 2018-02-05 08:20:48 följande:

    Tack, nu klagar sonen 4 år på magont.. Har varit symptomfri sedan i fredags kväll. Ska vi ge honom något nu eller inte? Han har inte kräkts ännu men klagar emellanåt på magont. Har förberett en macka.


    Ja det tycker jag, är ju jättelänge sedan! Man får ju ont i magen av att vara tom i den också och han behöver energi. Ge lite lite grann och väldigt ofta istället, och ge honom vad än han gillar. Även om det bara är makaroner med smör tex.
  • Fru Ve
    Äldre 5 Feb 10:36
    #6

    Min 1-åring fick magsjuka nyligen och det viktigaste är ju att barnet får i sig dryck. Gärna vätskeersättning om det går. Periodvis ville min son inte ta emot att dricka men då tvångsmatade vi med 5 ml vätskeersättning i dosspruta i hans mungipa var 5-10 minut tills han blev piggare. Känns inte så kul med tvångsmatning men bättre än att bli inlagd på sjukhus. Vilken dryck som helst är ju bättre än ingenting. Jag gav t.ex. 1-åringen saft i nappflaska, något jag inte gör annars men vid magsjuka gäller inte vanliga regler bara barnet får i sig. Isglass kan man ju också ge. Vi började sen ge tillskottsnäring (ersättning) och lite välling, alltså flytande föda. Sen gav vi vitt bröd med smör på, och lite mat om han ville ta emot.

  • Äldre 5 Feb 12:54
    #7

    Tack för era svar. Nu har minstingen bara ammat i 12 timmar, har inte fått mat sedan igår kväll. Kissar o ser ut att må bra. Har inte behövt ge ersättning då jag ammat. När vågar jag ge lite vitt bröd, morotspuré etc.. För tidigt idag mot eftermiddagen?

  • Fru Ve
    Äldre 5 Feb 12:59
    #8
    SweetJune skrev 2018-02-05 12:54:41 följande:

    Tack för era svar. Nu har minstingen bara ammat i 12 timmar, har inte fått mat sedan igår kväll. Kissar o ser ut att må bra. Har inte behövt ge ersättning då jag ammat. När vågar jag ge lite vitt bröd, morotspuré etc.. För tidigt idag mot eftermiddagen?


    Det kan du ju göra nu om barnet vill ta emot. Ge litegrann i taget och se hur barnet reagerar. Sen är det ju jättebra att amma då bröstmjölken är mild åt magen!
  • Äldre 5 Feb 18:44
    #9
    Fru Ve skrev 2018-02-05 12:59:44 följande:

    Det kan du ju göra nu om barnet vill ta emot. Ge litegrann i taget och se hur barnet reagerar. Sen är det ju jättebra att amma då bröstmjölken är mild åt magen!


    Supertack
Svar på tråden Magsjuka 15 månaders - vad ge?