• Fru Ve

Magsjuka 15 månaders - vad ge?

Min 1-åring fick magsjuka nyligen och det viktigaste är ju att barnet får i sig dryck. Gärna vätskeersättning om det går. Periodvis ville min son inte ta emot att dricka men då tvångsmatade vi med 5 ml vätskeersättning i dosspruta i hans mungipa var 5-10 minut tills han blev piggare. Känns inte så kul med tvångsmatning men bättre än att bli inlagd på sjukhus. Vilken dryck som helst är ju bättre än ingenting. Jag gav t.ex. 1-åringen saft i nappflaska, något jag inte gör annars men vid magsjuka gäller inte vanliga regler bara barnet får i sig. Isglass kan man ju också ge. Vi började sen ge tillskottsnäring (ersättning) och lite välling, alltså flytande föda. Sen gav vi vitt bröd med smör på, och lite mat om han ville ta emot.

• Fru Ve
    SweetJune skrev 2018-02-05 12:54:41 följande:

Tack för era svar. Nu har minstingen bara ammat i 12 timmar, har inte fått mat sedan igår kväll. Kissar o ser ut att må bra. Har inte behövt ge ersättning då jag ammat. När vågar jag ge lite vitt bröd, morotspuré etc.. För tidigt idag mot eftermiddagen?

Det kan du ju göra nu om barnet vill ta emot. Ge litegrann i taget och se hur barnet reagerar. Sen är det ju jättebra att amma då bröstmjölken är mild åt magen!
Svar på tråden Magsjuka 15 månaders - vad ge?