• ALM82

    Sova som gravid

    Hej!

    Jag går idag in i tredje trimestern och enligt en studie som gjordes förra året så rekommenderas det att sova på sidan för att minska risken för dödfödsel:

    www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/11/24/gravida-rekommenderas-att-sova-pa-sidan/

    Dessutom när magen nu börjar bli ganska stor så känns det ju bättre att ligga på sidan.
    Däremot så få jag ont i höfterna när jag ligger på sidan! Har någon av er något att rekommendera för att det ska bli bättre?  Hur sover ni?

  • Svar på tråden Sova som gravid
  • Dahlia02

    Jag har sovit på sidan i hela mitt liv haha. Så för mig är det inget konstigt. Vet inte vad för tips man kan ge :S

  • Dahlia02

    Vissa tycker att det är skönt för höfterna att ha en kudde mellan knäna men själv märker jag ingen skillnad. Du kan ju prova det i alla fall?

  • fanola

    Jag får lite till och från ont i höfterna när jag ligger på sidan. Det som hjälpt lite för mig då är att ofta vända mig om såklart men även en tunn liten kudde under höften.. Alltså ingen huvudkudde utan mer sittdyna typ..

  • ALM82
    Dahlia02 skrev 2018-02-05 11:18:44 följande:

    Jag har sovit på sidan i hela mitt liv haha. Så för mig är det inget konstigt. Vet inte vad för tips man kan ge :S


    Jag har också alltid sovit på sidan, men nu som gravid så får jag ont! :)
    Antar att det har att göra med att allt mjukas upp inför förlossningen.
  • ALM82

    Tack alla! Ska pröva kudde mellan knäna... kanske också en smalare dyna under höfterna :)

  • Sjuttiosjuan

    Har investerat i en bbhugme, en lång korvkudde man kan ligga och typ krama eller ha mellan benen el hur man vill. Den är såååå skön, den kommer alltid ha en given plats i min säng framöver. Har även massa bra användningsområden när bebis är född! Kostar ju lite men värd varenda krona:)

  • firrig
    Sjuttiosjuan skrev 2018-02-05 11:28:46 följande:

    Har investerat i en bbhugme, en lång korvkudde man kan ligga och typ krama eller ha mellan benen el hur man vill. Den är såååå skön, den kommer alltid ha en given plats i min säng framöver. Har även massa bra användningsområden när bebis är född! Kostar ju lite men värd varenda krona:)


    Jag har en liknande gravidkudde/korv, den är fylld med små mjuka kulor (typ som en saccosäck) och är superskön och sval. Jag ligger på sidan och har kudden under magen, mellan knäna och mellan fötterna så att benen är parallella hela vägen, det hjälper min rygg och mina höfter väldigt mycket. Rekommenderas varmt!
  • Sjuttiosjuan
    firrig skrev 2018-02-05 13:37:35 följande:

    Jag har en liknande gravidkudde/korv, den är fylld med små mjuka kulor (typ som en saccosäck) och är superskön och sval. Jag ligger på sidan och har kudden under magen, mellan knäna och mellan fötterna så att benen är parallella hela vägen, det hjälper min rygg och mina höfter väldigt mycket. Rekommenderas varmt!


    Ja, min är också som en sackosäck:) Finns säkert billigare varianter än den jag har men visst är den skön!!!
Svar på tråden Sova som gravid