• ALM82

Sova som gravid

Hej!

Jag går idag in i tredje trimestern och enligt en studie som gjordes förra året så rekommenderas det att sova på sidan för att minska risken för dödfödsel:

www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/11/24/gravida-rekommenderas-att-sova-pa-sidan/

Dessutom när magen nu börjar bli ganska stor så känns det ju bättre att ligga på sidan.
    Däremot så få jag ont i höfterna när jag ligger på sidan! Har någon av er något att rekommendera för att det ska bli bättre?  Hur sover ni?

• Svar på tråden Sova som gravid
  • ALM82
    Dahlia02 skrev 2018-02-05 11:18:44 följande:

Jag har sovit på sidan i hela mitt liv haha. Så för mig är det inget konstigt. Vet inte vad för tips man kan ge :S

Jag har också alltid sovit på sidan, men nu som gravid så får jag ont! :)
    Antar att det har att göra med att allt mjukas upp inför förlossningen.
  • ALM82

Tack alla! Ska pröva kudde mellan knäna... kanske också en smalare dyna under höfterna :)

• ALM82

Tack allihopa för tips! Ska börja med kudde mellan knäna så får vi se om det blir bättre, annars så får jag hitta något annat! :)

• ALM82
    Inga bekymmer skrev 2018-02-06 09:12:02 följande:

Jag började få ont i höfterna men köpte en kroppskudde som är U-formad, eller min man köpte den, från Collstuff. Den är jätteskön och hjälper mkt mot höfterna. Fördelen med u-formen är att man inte behöver flytta på kudden om man byter sida.

Tack! Jag ska kolla upp det :) 
  • ALM82
    lillterror skrev 2018-02-06 15:31:02 följande:

Herregud vilken ångest jag fick nu!! Jag sov på mage ända till förlossningen, mest pga obarmhärtig foglossning som enbart lättade i magläge. Tänker jag inte göra om ifall det blir fler barn!

lillterror skrev 2018-02-06 15:34:07 följande:

Kommenterade innan jag läste artikeln- vilken dundertabbe. Visst ryggläge som inte rekommenderas, undrar hur det är med tillförseln i magläge då..

Men nu gick det ju bra för dig så inte behöver du ha någon ångest! :)

Jag skulle kunna tro att det är annorlunda om du sover på mage då kärlen verkar ligga "bakom" barnet. Och jag tror även att sidoläge rekommenderas eftersom de flesta gravida inte kan sova på mage under tredje trimestern.

Sen vet jag inte då du födde ditt barn men det är en ny studie som gjordes 2017, så om du födde innan så kan du ju inte ha vetat :)

• ALM82

Vad kul med alla tips! Ska definitivt prova fler kuddar först och främst, om inte det fungerar så kanske en gravid kudde :)

Svar på tråden Sova som gravid