Inlägg från: lillterror |Visa alla inlägg
  • lillterror

Sova som gravid

Herregud vilken ångest jag fick nu!! Jag sov på mage ända till förlossningen, mest pga obarmhärtig foglossning som enbart lättade i magläge. Tänker jag inte göra om ifall det blir fler barn!

• lillterror

Kommenterade innan jag läste artikeln- vilken dundertabbe. Visst ryggläge som inte rekommenderas, undrar hur det är med tillförseln i magläge då..

• lillterror

Haha du har såklart rätt, men det väcker många "tänk om" trots det :) googlade som en galning under graviditeten (hon föddes mars 2016) och pratade med bm om att sova på magen.

De få gånger jag skulle försöka sova på sidan bullades det upp med kuddar under höft och mage, samt tryckte in täcket mellan knäna, hjälpte tyvärr inte mig ")

• lillterror
    Mascaraklumpar skrev 2018-02-06 20:08:11 följande:

Jag läste de studier om sovläge som fanns när jag var gravid för ett par år sedan eftersom jag själv sov bäst på mage, och det är (var) ingen som över huvud taget tittat på det. I en av artiklarna står det till och med något i stil med "naturligtvis frågade vi inte kvinnorna om de sov på mage eftersom det inte går att sova på mage när man är gravid".

Min spontana gissning är att det inte är lika farligt att sova på mage som på rygg, och jag baserar det på att de obehagskänslor som uppkommer för många då de ligger på rygg (och som beror på kompression av aorta och/eller vena cava inferior) inte inträffar i magläge. Å andra sidan är det en helt otestad hypotes att den ökade risken för fosterddöd har något att göra med kompression av kärlen - teoretiskt så skulle dessa saker kunna vara helt orelaterade.

Jag googlade massvis men lyckades inte heller hitta något om det när jag var gravid. Det var verkligen fullkomligt omöjligt för mig att sova på annat sätt- sidoläge gjorde fruktansvärt ont och rygg gav mig de obehag du nämner. Mådde illa och kände mig svimfärdig.

Jag känner ändå ett par till som även de sovit på mage- men de flesta har varit väldigt förvånade och nyfikna över hur det ens är möjligt att sova på mage som höggravid. Så omöjligt är det ju knappast. De som gjort studierna borde göra om och göra rätt :)
Svar på tråden Sova som gravid