• Äldre 6 Feb 17:53
    5880 visningar
    11 svar
    11
    5880

    Skulle inte ha flyttat, förhållandet lider

    Hjälp, hur slipper man undan sånna här tankar om sin sambo.

    Vi har varit tillsammans i 10 år.
    Sambon har aldrig haft en fast jobb då han saknar speciell utbildning. Han har pendlat mellan jobb och akassa under dessa 10 år. Haft sån otur med jobb. 

    Jag har alltid jobbat 100%. Är en riktigt arbetsmyra som alltid ställer upp osv.

    Jag har ALLTID tänkt att det är inte hans ekonomi jag älskar, det är Honom. Har alltid älskat honom. Pengar underlättar, men honom vill jag bli gammal med.

    Vi bodde i en billig hyresrätt, en sliten 2a. Att han var arbetslös påverkade inte våran ekonomi, vi klarade oss gott på min lön och hans akassa, vi kunde tillochmed spara flera tusenlappar om månaden pga låga utgifter. 

    Billigt att leva.. inga hinder, vi skaffade barn,  som vi längtade efter att ha, (jag 28, han 32) Vi kunde inte vänta på att han skulle få fast som han aldrig haft i livet.'

    När sonen var 1 år blev pappan arbetslös igen efter att ha jobbat 2 år på ett och samma jobb, anledningen vet vi inte, han bara fick mindre o mindre timmar, antar att det var personligt då chefen inte gillade han.

    Såklart jag blev stressad och lite less.. men vi klarade oss fint med min mammapeng plus akassa. Så låga utgifter.

    1 månad senare får mannen jobb igen, chefen säger att det ser bra ut, det kommer finnas jobb minst 1 år (bygge) mycket som ska göras.

    Jag hittar i samband med det en 3a, betydligt högre hyra, men det är vad 3orna i våran stad ligger på om man inte vill bo i ett slumområde.

    Kände att, jaa.. det går bra för företaget han jobbar på, och jag ska ändå in och börja jobba igen snart.

    Nu sitter vi här i nya lägenheten, och chefen kallar inte tiill möte och berättar att uppdraget läggs ner då företaget som anställt dom tycker det blev för dyrt, så nu är det slut på jobb tills han får in nytt uppdrag, och vet inte hur lång tid det kan ta =/

    Jag ska börja jobba om 3 veckor, så det gör inget egentligen, och sonen får ju vara hemma med sin pappa ístället för att gå 100% på förskola.Vilket jag tycker är positivt!

    MEN!! Jag har gråtit floder dem senaste dagarna. Känner mig så less och uppgiven. Jag grät och sa till sambon att JAG KOMMER ALDRIG våga skaffa ett syskon till sonen, fast jag önskar skaffa ett syskon typ inom en snar framtid =( 

    Varför??

    I förra lägenheten, våran ruttna 2a var det inga problem om sambon blev arbetslös, men om jag i framtiden skulle vara mammaledig och pappan bli arbetslös igen, så skulle vi Aldrig klara oss ekonomiskt. Vi skulle få flytta till en liten 2a igen med isåfall 2 barn.

    Och det gör mig så deppig. Även om mannen får jobb igen snart så vågar jag inte.. tänk om han blir arbetslös?? 


    Jag trivdes så bra i våran nya lägenhet, mått så bra, men nu börjar jag känna att det var ett misstag att flytta. Kanske skulle vi bott kvar i våran 2a på 4e våningen utan hiss 1 år till och bara sparat ihop pengar på ett konto så man kan våga skaffa ett syskon och sen flytta??

    Det var så vi gjorde med sonen. Jag sparade ihop typ 50 000kr som jag kunde ta ut på mammaledigheten ifall pappan blev arbetslös osv. Men kommer inte kunna spara så mkt om bara jag jobbar och vi har högre hyra.. 


    Känner mig så dum som flyttade, nu kommer vi inte hinna spara tillräckligt och aldrig skaffa ett syskon =(

    Hur löser man det här?? Hur klarar man sig om det skulle inträffa? 
    Ta lån?? 

    Har börjat ta ut detta på sambon som jag aldrig gjort förut, börjat gråta inne på toan och tänka att jag förtjänar en sambo som jobbar lika hårt som jag, fyfan vad elak jag känner mig. börjar förstöra vårt förhållande =( vill inte tänka såhär. 

    Skulle ni ändå försöka skaffa ett syskon och ta det som det kommer? Tänka positivt? 

  • Svar på tråden Skulle inte ha flyttat, förhållandet lider
  • Anonym (Höna av fjäder­?)
    Äldre 6 Feb 18:03
    #1

    Det är väl självklart att om pappan blir arbetslös under barnets första år så tar han över fl om ni inte klarar er ekonomiskt utan att någon av er jobbar heltid?

  • Äldre 6 Feb 18:06
    #2

    Med tanke på alla konstiga trådar du skriver om din mammaroll, pengar, jobb, hälsa, sonens utveckling, sjukdomar så hoppas jag att du tar hjälp av en psykolog snart, för det är inte sunt som du håller på. 

  • Äldre 6 Feb 18:12
    #3
    Anonym (Höna av fjäder?) skrev 2018-02-06 18:03:14 följande:

    Det är väl självklart att om pappan blir arbetslös under barnets första år så tar han över fl om ni inte klarar er ekonomiskt utan att någon av er jobbar heltid?


    Jag skulle aldrig klara av att lämna mitt barn så tidigt, inte aktuellt, men såklart jag skulle vara tvungen i värsta fall. Sen planerade jag att börja studera, något som heller inte skulle funka om pappan blir arbetslös. Hur fixar man det liksom. 
  • Äldre 6 Feb 18:12
    #4
    Tofflans skrev 2018-02-06 18:06:54 följande:

    Med tanke på alla konstiga trådar du skriver om din mammaroll, pengar, jobb, hälsa, sonens utveckling, sjukdomar så hoppas jag att du tar hjälp av en psykolog snart, för det är inte sunt som du håller på. 


    Jo, funderat många gånger på det, men vet inte vart man vänder sig. =(
  • Äldre 6 Feb 18:18
    #5
    JohannaSaGo skrev 2018-02-06 18:12:53 följande:
    Jo, funderat många gånger på det, men vet inte vart man vänder sig. =(
    Vänd dig till din vårdcentral och prata med en läkare så får du en remiss Hjärta
  • Äldre 7 Feb 14:32
    #6

    Ja, det var kanske dumt att flytta om det nu är så att mannen kommer att vara arbetslös hela tiden. Byt tillbakas till en billigare 2:a då om du tror att det kommer att bli så. Man måste inte ha eget rum till två små barn.

    Vad är det som hindrar att han får ett sammanhängande arbete under en längre period (och a-kassa om han blir arbetslös igen)? Finns möjlighet att plugga så att han får ett bättre tryggare jobb?
    Hur kan du planera barn nummer två samtidigt som du förstör förhållandet? Får inte det att gå ihop.

    Jag vet vad det innebär att göra ekonomiska misstag och har fått sota för det länge. Har också en man utan jobb eller jobbutsikter. Nu har han äntligen fått arslet ur vagnen och utbildar sig till ett eftertraktat yrke efter 8 år med arbetslöshet eller enbart några ströjobb. Lite väl sent kan man tycka (han är nu 50+).

  • Äldre 7 Feb 14:36
    #7

    Och jag glömde det viktigaste. Ta inte lån! För har du inte råd med det du behöver nu kommer det inte finnas pengar till att betala på ett lån med och du/ni kommer hamna i kronofogdekarusellen OCH DET VILL NI INTE!

  • Äldre 7 Feb 19:19
    #8

    Jag känner igen mig i det du skriver, men ta det lugnt det kommer gå bra.

  • Äldre 7 Feb 19:52
    #9

    Hur ligger ni till ekonomiskt? Vad får ni in per månad och vad kostar nya och gamla lägenheten?

  • Äldre 8 Feb 09:09
    #10
    Meriall skrev 2018-02-07 19:52:48 följande:

    Hur ligger ni till ekonomiskt? Vad får ni in per månad och vad kostar nya och gamla lägenheten?


    Gamla lägenheten kostade 5000kr månaden. Nya 7500. Vilket är normalt i våran stad.

    Utgifterna är ca 15000kr/månaden

    Om jag jobbar och mannen arberslös, har vi cirka 10 000kr över varje månad.

    Så vi klarar oss.. jag tänker mer pp framtiden bara. "Om" man vill ha ett syskon. Då skulle vi bara ha 4-5000 varje månad att leva på efter utgifterna. Kanske mindre.. och det skulle inte funka.
  • Fru Ve
    Äldre 12 Feb 13:32
    #11
    JohannaSaGo skrev 2018-02-08 09:09:22 följande:
    Gamla lägenheten kostade 5000kr månaden. Nya 7500. Vilket är normalt i våran stad.

    Utgifterna är ca 15000kr/månaden

    Om jag jobbar och mannen arberslös, har vi cirka 10 000kr över varje månad.

    Så vi klarar oss.. jag tänker mer pp framtiden bara. "Om" man vill ha ett syskon. Då skulle vi bara ha 4-5000 varje månad att leva på efter utgifterna. Kanske mindre.. och det skulle inte funka.
    Ni kanske inte kan skaffa fler barn så länge pappan inte har stadigvarande jobb? Det är nog så ni får tänka tyvärr. Det låter som om han behöver börja studera? Då kan han ju också få studielån och ni har en inkomst av det. Han får ju se till att läsa en utbildning inom något bristyrke så ni vet att han får jobb sedan. Gör upp en plan.
Svar på tråden Skulle inte ha flyttat, förhållandet lider