• Alexi

Måste man fåen diagnos från bup för att hantera barnet bättre?

Ser på nyheterna om att det är långa köer till bup för utredning av neuropsykiatriska diagnoser. Mamman i reportaget säger att både de och skolan behöver utredningen för att veta hur de ska hantera utbrott osv.

Men frågan är då, vad är det för hjälp man får efter en diagnos? Och är det ofta man utreder barn för misstänkta diagnoser där misstanken visar sig vara felaktig? Kan man inte redan vid misstanke om diagnos behandla och agera mot barnet som att diagnosen är satt? Kan det bli fel?

• Svar på tråden Måste man fåen diagnos från bup för att hantera barnet bättre?
  • Alexi

Jag menar ju att det verkar som att man har en misstänkt diagnos när man sätts upp på väntelista för utredning. Barnet på nyhetsinslaget hade misstänkt adhd och autism. Då har man ju en diagnos att utgå ifrån eftersom något måste ju ha lett till misstankarna.

• Alexi
    AndreaBD skrev 2018-02-06 20:53:09 följande:

Men den är ju inte ett dugg säkert. Och om det t.ex. är ADHD, så kan man ju aldrig få medicin utan diagnos. Och barnet kommer också att ha ett problem med osäkerheten. Varför vill du inte utreda? Visst, det kan ta tid, men någon gång kan barnet väl utredas?

Men läs min trådstart! Det här handlar inte om mig utan en reflektion över inslaget om långa väntetider till bup och hur en mamma i inslaget pratade om det.
Svar på tråden Måste man fåen diagnos från bup för att hantera barnet bättre?