• Fridiii

Kolloidalt silver till hund, erfarenhet?

Hej!

Finns det någon här som har provat kolloidalt silver till hund? Vilken anledning? Bra eller dåligt? 

• Svar på tråden Kolloidalt silver till hund, erfarenhet?
  • DeathByPickles
    Fridiii skrev 2018-02-08 23:55:53 följande:
    Ja fast nu är det ju så att jag har varit i kontakt med veterinär och det enda de kan erbjuda är antibiotika INVÄRTES i minst 8 veckor för att kanske bli av med hans besvär. En allergiutredning är inte alltid särskilt gynnsam vad jag förstått och det är inte alls säkert att man kan komma till botten med vad som orsakar problemen. Oftast gör man ju en eliminationsdiet i X antal veckor för att kunna utesluta och sedan provar igen för att kunna fastställa roten till problemet. Det är inget som jag heller tycker är särskilt bra och vill därför prova något som kan hjälpa utvärtes först. Jag har ingen lust att hela mag och tarmsystemet ska slås ut på honom av en sådan dunderkur. Som de dessutom inte ens vet kommer att ha effekt. Jag har letat flertalet andra möjligheter och KS var just en sådan, som åtminstone en del andra verkar ha god erfarenhet utav. Utvärtes kan tilläggas igen för att vara extra tydlig.

Vad är det du inte gillar med elimineringsdiet? Det är enkelt och smärtfritt och ger  oftast hyfsat snabba resultat som hunden sedan kan leva med resten av livet.  Du kan till och med inleda den själv genom att gå tillbaka till en basdiet som bara innehåller ett visst sorts protein. Hjälper det inte, går du över till ett annat sorts protein. 
    Varför skulle allergiutredningen inte vara gynnsam? Vad skulle vara problemet med den? 
    Att försöka dämpa symptomen utan att veta var de kommer ifrån grundar ju verkligen för mycket värre skador i framtiden. 

Sedan kan man givetvis försöka lindra klådan, men att blanda in kontroversiella läkemedel som inte konstaterats vara harmlösa är bara att be om mer problem. 
    Rådgör med din veterinär i så fall, och fråga om denne tror att det kan komma att påverka annan behandling. 

Allergi på hund är hemskt och frustrerande och ibland tar det tid, Det betyder inte att man ska gå förbi veterinärens råd. Tvärt om är du enligt lag tvungen att tillhandahålla din hund veterinärvård. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Hermioney
    EnAnonumius skrev 2018-02-08 23:54:31 följande:
    För hundrade gången scrolla......
  • Fridiii
    DeathByPickles skrev 2018-02-09 00:12:25 följande:

Vad är det du inte gillar med elimineringsdiet? Det är enkelt och smärtfritt och ger  oftast hyfsat snabba resultat som hunden sedan kan leva med resten av livet.  Du kan till och med inleda den själv genom att gå tillbaka till en basdiet som bara innehåller ett visst sorts protein. Hjälper det inte, går du över till ett annat sorts protein. 
    Varför skulle allergiutredningen inte vara gynnsam? Vad skulle vara problemet med den? 
    Att försöka dämpa symptomen utan att veta var de kommer ifrån grundar ju verkligen för mycket värre skador i framtiden. 

Sedan kan man givetvis försöka lindra klådan, men att blanda in kontroversiella läkemedel som inte konstaterats vara harmlösa är bara att be om mer problem. 
    Rådgör med din veterinär i så fall, och fråga om denne tror att det kan komma att påverka annan behandling. 

Allergi på hund är hemskt och frustrerande och ibland tar det tid, Det betyder inte att man ska gå förbi veterinärens råd. Tvärt om är du enligt lag tvungen att tillhandahålla din hund veterinärvård. 

Ja men nu äter han redan begränsat eftersom att han har en känslig mage och har haft väldigt länge. Så jag vet ju redan vad han tål och inte tål så att säga. Det han har reagerat mot tror jag är jästprodukten i hans vitaminer och mineraler han får för det är det som har förändrats de senaste halvåret. Min hund är nog väl omhändertagen ska du se, men jag har verkligen ingen lust och sätta honom på en 8 veckors antibiotika kur och det kan nog många hålla med mig om att det inte är särskilt trevligt. Att läkemedel som skulle vara testade och godkända behöver ju inte heller för den delen betyda att de är ofarliga, definitivt inte. Fått läkemedel för många år sedan till min hund som slog ut hans mage totalt och tack vare att jag då trodde på veterinären gav honom det. 
  • Fridiii

Ingen veterinär så långt ögat kan nå åtminstone i den här delen av världen hade kunnat hjälpa mig och honom med hans magproblem han har haft utan där har krävts ihärdighet av mig och skaffa egen kunskap. Veterinärer har dömt ut honom otaligt med gånger och troligen hade han inte levt vid det här laget om jag hade lyssnat på dem. 

• Famous
    Fridiii skrev 2018-02-08 23:55:53 följande:

Ja fast nu är det ju så att jag har varit i kontakt med veterinär och det enda de kan erbjuda är antibiotika INVÄRTES i minst 8 veckor för att kanske bli av med hans besvär. En allergiutredning är inte alltid särskilt gynnsam vad jag förstått och det är inte alls säkert att man kan komma till botten med vad som orsakar problemen. Oftast gör man ju en eliminationsdiet i X antal veckor för att kunna utesluta och sedan provar igen för att kunna fastställa roten till problemet. Det är inget som jag heller tycker är särskilt bra och vill därför prova något som kan hjälpa utvärtes först. Jag har ingen lust att hela mag och tarmsystemet ska slås ut på honom av en sådan dunderkur. Som de dessutom inte ens vet kommer att ha effekt. Jag har letat flertalet andra möjligheter och KS var just en sådan, som åtminstone en del andra verkar ha god erfarenhet utav. Utvärtes kan tilläggas igen för att vara extra tydlig.

Du verkar vara den enda som tänker sunt här i tråden..

Helt rätt att en antibiotikakur på så lång tid inte är bra på nåt sätt. De som hävdar annat vet inte vad de pratar om. Stå på dig och jag säger det igen. KS är bra mot otroligt mycket men har man inte provat själv så är det lätt att ropa högt och vara förfärad. Jag VET att det funkar :)

Och många många med mig.
  • DeathByPickles
    Fridiii skrev 2018-02-09 00:40:37 följande:

Ingen veterinär så långt ögat kan nå åtminstone i den här delen av världen hade kunnat hjälpa mig och honom med hans magproblem han har haft utan där har krävts ihärdighet av mig och skaffa egen kunskap. Veterinärer har dömt ut honom otaligt med gånger och troligen hade han inte levt vid det här laget om jag hade lyssnat på dem. 

Men om han fungerat tills du ändrade på mineralerna, varför går du inte tillbaka på ursprungdsieten då? Och om du inte litar på En veterinär, varför inte söka sig vidare till en expert istället och få fler utlåtanden?

Tvivlar inte på att du vill det bästa för din hund, men jag tror fortfarande inte på  att experimentera med symptomlindrande 'kurer' som varken forskning eller veterinär backat upp. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Fridiii
    DeathByPickles skrev 2018-02-09 00:56:37 följande:
    Men om han fungerat tills du ändrade på mineralerna, varför går du inte tillbaka på ursprungdsieten då? Och om du inte litar på En veterinär, varför inte söka sig vidare till en expert istället och få fler utlåtanden?

Tvivlar inte på att du vill det bästa för din hund, men jag tror fortfarande inte på  att experimentera med symptomlindrande 'kurer' som varken forskning eller veterinär backat upp. 
    Det är ju det jag håller på med men jag måste ju hjälpa honom under tiden och behandla hans tassar, det går ju inte över på direkten precis. Tassarna är ju inte glada om man säger så. Fukt är förödande så blåser tassarna torra efter varje promenad. Jag har träffat veterinärer både på smådjurskliniker och experter på djursjukhus. Att utsätta honom gång på gång för veterinärer och den stress det skapar för honom (och mig) känns inte helt logiskt heller. Tyvärr har vi vart hos veterinärer fler gånger än jag kan räkna genom åren och det är inte roligt och det är fåtalet gånger som de verkligen har kunnat ha ett svar på något eller kunnat hjälpa oss.  Jag har vänt mig till alternativ vård (homeopati) och näringslära och skaffa mig egen kunskap, annars hade han som sagt förmodligen levt. Inget av det han fått som har hjälpt mot magproblemen har vart vetenskapligt bevisat men uppenbarligen lever han 7 år senare ändå, tack gode gudars för det. Mot hans magproblem och alla veterinärdieter de rekommenderar fick motsatt effekt, han blev superdålig och veterinären har velat avlivat honom fler gånger. Antibiotikakurer och smärtlindrande kurer å si och så. Men jag har stått på mig och kämpat för honom, jag är nog verkligen ingen dålig matte. 
  • Fridiii
    Famous skrev 2018-02-09 00:53:30 följande:
    Du verkar vara den enda som tänker sunt här i tråden..

Helt rätt att en antibiotikakur på så lång tid inte är bra på nåt sätt. De som hävdar annat vet inte vad de pratar om. Stå på dig och jag säger det igen. KS är bra mot otroligt mycket men har man inte provat själv så är det lätt att ropa högt och vara förfärad. Jag VET att det funkar :)

Och många många med mig.
    Ja jag är inte glad i antibiotika, vaccin, kortison och liknande och för att inte tala om all smärtlindrande man stoppar i våra pälsklingar. Veterinären jag pratade med senast för min hunds tassar erkände det själv faktiskt att det inte alls är bra. Hon hade haft en patient (som tidigare gått hos en annan vette) som stått på smärtstillande ett par månader och medicinerna hade frätit hål i magsäcken och i tarmen, kan tilläggas att hunden mådde inte alls bra.  Det finns liksom inte riktigt i min repertoar. Jag ser mig hellre om efter naturliga läkemedel och/eller hjälp. Sedan måste man ju ibland ta till läkemedel från skolmedicinen men det är väldigt mycket biverkningar anser jag. Ställer ofta mer skada än nytta och det om något tar bort symtomen men botar egentligen ingenting.
  • EnAnonumius
    Hermioney skrev 2018-02-09 00:14:26 följande:
    För hundrade gången scrolla......
    För hundrade gången. Nej. Läs vad jag skriveri inlägget i stället för att komma med icke svaret "scrolla".
    Du påstår du bevisar. Du har ju inte bevisat något.
    Jag har tryckt på visat endast och en artikel från expressen och en blogg inlägg är knappast bevis för dina påståenden om att det används kolloidalt silver som cancer behandling.
    Så när skall du komma med bevisen?
    Så i stället för att komma med skitsvar "du får läsa på lite" och "scrolla" så kanske du kan komma med vettiga svar på frågorna?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jonnynilsson

Hela den här tråden kunde lika gärna ha handlat om en religion (vilken som). För det finns vuxna människor som på fullt allvar tror att det sitter en skäggig farbror uppe i himlen och styr deras liv för det har dom läst i en bok eller liknande.

Samma sak med KS. Precis som med religioner är det vaneförställningar (sinnessjuka) som får anhängarna att tro på underverk och mirakel.

Att silver är bakteriedödande är inget nytt eller konstigt för den delen. Det som är så sjukt med KS är att silvret är så utspätt så det knappt finns något kvar. Fiffel och båg eller hur? Men också en jävla tur eftersom silver är giftigt.

Läs åter igen vad Livsmedelsverket  skriver era !@#¤$ foliehattar!

Svar på tråden Kolloidalt silver till hund, erfarenhet?