• Anonym (Utförsäkrad)

Ni med autism, vuxna, har ni också blivit nekad aktivitetsersättning av försäkringskassan?

Hej har precis blivit nekad aktivitetsersättning trots att jag haft det ett år innan, fick min diagnos autism plus två diagnoser till. för ca 3 år sedan.
    Fick göra slut på sjukpenningdagar innan dess.
    Har ej klarat av arbete, rbetsträning praktik, jobbkurser, boendestöd mm
    Har svårt att vara med min man och barn, trots att det inte syns utanpå, fast familjen märker ju förstås hur illa det är.
    Hela mitt liv har gått ut på att jag har skaffat psykologer en efter en, gått till läkaren tusentals ggr för att jag mått så dåligt, gått på praktikplatser, jobbträning då jag fått panikångestattacker och inte kunnat göra något mer än att få åka hem och ta sjukdagar.Har haft sora problem HELA livet, självmordstankar mm för man undrar ju varför man inte är som alla andra och inte förstår alla andra.

Men som sagt har nu blivit nekad aktivitetsersättning TROTS att jag har fått stöd och hjälp under det senaste året med att försöka få mig att må bättre,, men inte hittat något som hjälpt då det väl gäller när jag skall göra saker med familjj och fritid och praktikplatser.
    Förskäkringskassan hittade ett sk kryphål att om jag får rätt och stöd och insatser så är jag helt och fullkomligt frisk att klara av ett anpassat arbete på heltid. Då de har sätt att jag har förmågor att jobba vidare på
    Å här står jag nu, skall till läkaren på nytt för min ångest å hon har redan sagt att hon inte kan hjälpa mig med ett nytt intyg då hon redan gjort vad hon kunnat.

Jag klarar inte av min familj, min man får göra allt för jag är så trött och yr, stressmage diarreer huvudvärk och stor ångest dagligen. 
    Min praktikplats har jag fått säga upp då jag trodde att allt skulle bli bättre som vanligt om jag bara fick vara ''normal'' bland ''normala'' människor. Men det är så påfrestande att ens ta sig ut å ens vara bland andra människor för det är så intensivt att försöka förstå vad de säger och menar och jag blir trött av alla intryck, lukter ljud ljus mm

Skall man behöva ha det såhär?
    Min enda utväg är väl att jag och min familj separerar för jag gör ju ändå ingen nytta här hemma, å bråkar gör vi för ingen mår bra i detta

Är det någon annan i samma situation, som blivit utförsäkrade?
    Vill gärna höra ERA historier, ni kan ju ha andra diagnoser än autism såklart, men vill mest höra vilka skäl till att ni blivit av med er ersättning.

Å tack även om ni bara skriver någon kort kommentar om ni läser detta :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 12:33
    Har nu fått en kompletteringen utav läkaren som ev skall ''förändra/förbättra'' handläggandet av mitt ärende.
    I det framgår det att läk nu fått en bättre uppfattning om mina symptom(en hel del)
    Samt att jag inte klarat av div aktiviteter, praktik mm å att de stödinsatser jag har har bekräftat att jag inte fungerat trots jag har haft med mig personal ute i praktik.
    Har fått remiss till psykiatrin för fortsatt behandling och ev medicinering.
    Och att hon tydligt skrev att jag inte har någon arbetsförmåga sett till alla arbeten som är förekommande på arbetsmarknaden.

Så nu sitter jag och väntar ett par dagar (fk fick dessa papper i fredags), fast det verkar ju ta tid att läsa dessa , eller förstå vad läkaren skriver.
    Så nu får vi hoppas att fk har fattat VARFÖR jag inte kan arbeta.

Å säger de tvärt emot så undrar jag vad de ens har för anledning till att friskskriva mig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-26 11:26
    Uppdatering. Handläggaren ringer från fk och frågar nu en vecka senare om jag läst den nya läkarkompletteringen, JA.
    -Men då skall vi börja handlägga ditt ärende. ..

Men alltså, tar det verkligen över en vecka att fundera på om JAG fått läsa mitt läkarutlåtande, å sedan börja handlägga?
    Fattar verkligen ingenting,
    De vill verkligen att man skall gå å vänta å vänta..

• Svar på tråden Ni med autism, vuxna, har ni också blivit nekad aktivitetsersättning av försäkringskassan?
  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-03-06 10:59:16 följande:

TS, vad lättad jag blev att höra att din sambo bekymrat sig för dig. Jag vågade inte fråga om det, ifall det skulle vara en känslig sak och kunna dra med sig ännu sämre mående för dig, men jag undrade om du haft stöd av honom.

Svaret du fick nu är väldigt allmänt hållet, det är nog ett standardsvar på frågor som gäller olika bedömningar från läkare vs FK.

Du har ännu inte fått det faktiska avslagsbeslutet antar jag? Först då får du reda på varför handläggaren gett avslag.

Men frågan är vad du ska göra nu! Jag antar att du varit i ett "ingenting" under de här månaderna som processen har hållit på. Jag tänker att du måste "höra till" en myndighet som tar sig an dig, annars är risken att du hamnar ännu mer mellan stolarna. Och om det inte är FK, kanske det är AF eller kommunen...? Det finns något som heter "gemensam kartläggning" som FK och AF tillsammans kan göra. Har du haft någon sådan insats...?

Enda utvägen just nu är att skriva in sig på arbetsförmedlingen, har en inom kommunen som hjälper mig ang jobb mm, fast denne tycker inte att jag skall arbeta så som jag mår. Denna personen har varit med mig ute i praktik och på gruppträningar.
    Nä beslutet är påväg till min brevlåda, kan inte förstå hur de tänker bara. Å jag hoppas verkligen att de säger varför jag kan arbeta 100%.
    Man skall inte behöva må så här psykiskt dåligt å pressas ut i arbete, är så himla trött i huvudet att jag bara gråter, å har ångest av att snart är barnen hemma från förskolan å få se hur dåligt jag mår å sambon som försöker prata med ett nervvrak
  • Anonym (Daily news)
    Anonym (liknande) skrev 2018-03-06 10:30:38 följande:

En i familjen som ganska nyligen fått sin diagnos, som barn klarat av det mesta men med massa tjat.

Personen har helt fallit mellan stolarna och mest sedd som lat hela skoltiden.

Som sagt denna person är idag i början på 20 och hör till LSS och ska ha rätt till aktivitetsstöd. Men FK säger att personen inte är berättigad då det "bara" behövs lite struktur i vardagen så ska det fungera.

Utförsäkrad från arbetsförmedlingen då de anser att de inte kan hjälpa..

Personen får gå på soc

Har inget eget driv och för envis för att förstå att någon skulle kunna hjälpa bara om tillstånd ges.

Trots ett superdetaljerat och bra skrivet läkarintyg till FK så nekas ersättning.

Så ledsamt och tröttsamt, då det inte går att gå vidare.

LSS och aktivitetsstöd har inget med varandra att göra. Om du är inskriven på AF kan man få aktivitetsstöd.

I övrigt kan man inte få aktivitetsersättning per automatik för att man har en diagnos som ingår i LSS. Det är ingen diagnosförsäkring på det viset.
  • Anonym (Utförsäkrad)

Tycker att alla utförsäkade kan börja jobba på försäkringskassan, för man behöver inte göra någon bra jobb där ändå, så nästa gång någon frågar mig, så tycker jag att de kan sätta mig där, enklare arbete finns väl inte; bara en tydlig uppgift, neka utbetalningar. 
    Kan väl inte vara så svårt?

Så om någon på försäkringskassan läser detta, skicka era uppgifter så kommer jag och jobbar hos er.
    Så kan alla som mår lika dåligt som jag få tillgång till vilorum, toaletter, anpassade arbetsbelysningar, dämpade ljudnivåer, åg kontakt med andra människor, minskad resväg till jobbet, minskad ekonomisk kris å sist men inte minst, se till att man INTE BLIR SJUK!

• Anonym (Daily news)

...dvs om man är inskriven på AF och praktiserar/inskriven på ett program - kan man få aktivitetsstöd.

• Anonym (liknande)
    Anonym (Daily news) skrev 2018-03-06 11:56:49 följande:
    LSS och aktivitetsstöd har inget med varandra att göra. Om du är inskriven på AF kan man få aktivitetsstöd.

I övrigt kan man inte få aktivitetsersättning per automatik för att man har en diagnos som ingår i LSS. Det är ingen diagnosförsäkring på det viset.
    Det är ju inte det. Men man kan ju tycka att läkare och psykologer som gjort utredningen att båda kan personen och förstår diagnoserna och hur de slår ut på denna person.
    Men att bara för att man har en diagnos så ska man inte per automatik få pengar från fk det tycker jag inte heller.

Men fk ska väl lyssna på vad läkarintyget säger och inte hitta på egna lösningar för en person de aldrig ens träffat. (där den lösningen fk säger inte har fungerat någonsin )

• Anonym (Daily news)

Eller så gör regeringen om hela socialförsäkringssystemet. Alla får en basinkomst.

Alternativt - enbart schablonersättningar med ett visst antal sjukskrivningsdagar utan bedömningar utifrån. Folk bedömer sitt mående och vad de klarar av själva.

Likadant med arbetslöshetsförsäkringen.

Sen kan man åka utomlands eller vara i Sverige för det hinner ändå ingen myndighet kontrollera. Och för basinkomst behövs inga kontroller.

• Anonym (liknande)
    Anonym (Daily news) skrev 2018-03-06 12:25:42 följande:

Eller så gör regeringen om hela socialförsäkringssystemet. Alla får en basinkomst.

Alternativt - enbart schablonersättningar med ett visst antal sjukskrivningsdagar utan bedömningar utifrån. Folk bedömer sitt mående och vad de klarar av själva.

Likadant med arbetslöshetsförsäkringen.

Sen kan man åka utomlands eller vara i Sverige för det hinner ändå ingen myndighet kontrollera. Och för basinkomst behövs inga kontroller.

Är du inte lite fånig nu?
  • Anonym (liknande)
    Anonym (Daily news) skrev 2018-03-06 12:14:35 följande:

...dvs om man är inskriven på AF och praktiserar/inskriven på ett program - kan man få aktivitetsstöd.

Inte riktigt helt som verkligheten tydligen fungerar
  • Anonym (Daily news)
    Anonym (liknande) skrev 2018-03-06 12:19:31 följande:

Det är ju inte det. Men man kan ju tycka att läkare och psykologer som gjort utredningen att båda kan personen och förstår diagnoserna och hur de slår ut på denna person.

Men att bara för att man har en diagnos så ska man inte per automatik få pengar från fk det tycker jag inte heller.

Men fk ska väl lyssna på vad läkarintyget säger och inte hitta på egna lösningar för en person de aldrig ens träffat. (där den lösningen fk säger inte har fungerat någonsin )

Aktivitetsersättning är en slags tidbegränsad förtidspension under minst ett år. De som beviljas det har ofta flera sjukdomar/och eller funktionsnedsättningar - ofta pågår behandlingar, eller att man är ute på arbetsträning eller daglig verksamhet. Det kommer ta minst ett år att klara ett anpassat arbete på arbetsmarknaden.

Ibland kommer det in underlag från låg/mellanstadietiden som inte säger något om vad 20 åringen klarar idag.

Det är inte diagnosen som ifrågasätts. Utan ingen vet riktigt vad han kan klara på en lämplig arbetsplats.

Tanken är nog att han bör kunna pröva praktisera på en eller kanske flera arbetsplatser och få någon slags anpassad anställning med till exempel lönebidrag därefter.

Det handlar ju också om att AF gör sitt jobb och tänker på vad som kan passa just den personen. Tex är det kanske inte så.lämpligt att en person med fetma och ont i ryggen / knän står vid ett godislöpband på en fabrik. Eller att någon som är väldigt hörselkänslig befinner sig i en miljö med hög volym.

Personligen tycker jag att alla unga efter gymnasiet/skolan skolan ska få en slags A-kassa fram till första jobbet. Om de är inskrivna på AF.

Det går alltid att söka aktivitetsersättning på nytt öänhte fram när man försökt ett tag på AF. Men en handläggare på AF måste hjälpa till. Personer med vissa sjukdomar/funktionsnedsättningar kan inte söka jobb själva. Det är en annan slags arbetsmarknad de ska till.
  • Anonym (liknande)
    Anonym (Daily news) skrev 2018-03-06 12:46:01 följande:
    Aktivitetsersättning är en slags tidbegränsad förtidspension under minst ett år. De som beviljas det har ofta flera sjukdomar/och eller funktionsnedsättningar - ofta pågår behandlingar, eller att man är ute på arbetsträning eller daglig verksamhet. Det kommer ta minst ett år att klara ett anpassat arbete på arbetsmarknaden.

Ibland kommer det in underlag från låg/mellanstadietiden som inte säger något om vad 20 åringen klarar idag.

Det är inte diagnosen som ifrågasätts. Utan ingen vet riktigt vad han kan klara på en lämplig arbetsplats.

Tanken är nog att han bör kunna pröva praktisera på en eller kanske flera arbetsplatser och få någon slags anpassad anställning med till exempel lönebidrag därefter.

Det handlar ju också om att AF gör sitt jobb och tänker på vad som kan passa just den personen. Tex är det kanske inte så.lämpligt att en person med fetma och ont i ryggen / knän står vid ett godislöpband på en fabrik. Eller att någon som är väldigt hörselkänslig befinner sig i en miljö med hög volym.

Personligen tycker jag att alla unga efter gymnasiet/skolan skolan ska få en slags A-kassa fram till första jobbet. Om de är inskrivna på AF.

Det går alltid att söka aktivitetsersättning på nytt öänhte fram när man försökt ett tag på AF. Men en handläggare på AF måste hjälpa till. Personer med vissa sjukdomar/funktionsnedsättningar kan inte söka jobb själva. Det är en annan slags arbetsmarknad de ska till.
    Det är just det af säger att h*n är utskriven, fk säger nej till aktivitetsersättning, lss handläggaren har händerna bakbundna då aktivitet finns men fk säger nej.

Har du någon ide om hur gå vidare blir jag inte bara lite tacksam.TIA
  • Anonym (Daily news)

Handläggaren på kommunen kan inte neka en person en LSS insats som t.ex. daglig verksamhet för att personen inte fått aktivitetsersättning (AE). Det är ingen motivering. Regelverken är fristående från varandra. Många på DV har AE, det är sant. Men de skulle lika gärna kunna ha försörjningsstöd.

Men jag vet att en del kommuner tycker att en del bör pröva söka praktik/jobb först och testa för att se hur det går.

Er son kan söka försörjningsstöd på soc och skriva in sig på AF och få hjälp till praktikplats eller ha kontakt med stöd soc jobbtorg. Han kan behöva en arbetsplats där det finns tillgång till handledare om han hsr igångsättningsvårigheter. Samhall eller så kallade sociala företag är en såna exempel med handledare.

En del personer behöver boendestödjare som hjälp til självhjälp för att klara fixa papper och hushållet. Habiliteringen kan finnas till hands för olika hjälpmedel.

Kontakta kommunen/stadsdelen på nytt. Kanske är det bra om han får kontakt med dem om ni tänker att han behöver stödinsatser.

• Anonym (Bipolär)
    Anonym (Utförsäkrad) skrev 2018-03-06 11:27:06 följande:
    Hoppas det går att läsa, detta är vad läkaren skrev som komplettering, har fått stryka över namn och platser..
    Åh, jag tror jag vet vad FK hakat upp sig på... det kan tyckas självklart utifrån de symptom läkaren beskrivit att du inte klarar att arbeta, men det är det inte. Läkaren måste beskriva hur dessa symptom hindrar dig _ i ett arbete_. Tex "koncentrationssvårigheter som gör att patienten inte klarar att fokusera på en arbetsuppgift mer än mycket korta stunder", "kognitiva svårigheter som gör att patienten inte klarar att vare sig fungera i en arbetsgrupp eller arbeta självständigt", ja vad vet jag, men läkaren måste förklara utifrån hur du kan tänkas ha det på en arbetsplats, inte bara hur du mår i allmänhet. Som sagt, sunda förnuftet säger att dessa slutsatser kan man dra själv när man hör om hur du mår, men det fungerar inte så. Återigen tycker jag att det är jättekonstigt att din läkare inte känner till detta!

Att du flyttar över till AF är kanske ingen katastrof. De har mycket stöd att ge och kommer inte att tvinga dig att söka "vanliga" jobb, det har jag jättesvårt att tro. 

Hur länge tar det innan du får boendestöd? För tillfället behöver du nog ganska mycket hjälp, jag hoppas man kan få hjälp och stöd med myndighetskontakter (har ingen egen erfarenhet)?
  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-03-06 13:42:51 följande:
    Åh, jag tror jag vet vad FK hakat upp sig på... det kan tyckas självklart utifrån de symptom läkaren beskrivit att du inte klarar att arbeta, men det är det inte. Läkaren måste beskriva hur dessa symptom hindrar dig _ i ett arbete_. Tex "koncentrationssvårigheter som gör att patienten inte klarar att fokusera på en arbetsuppgift mer än mycket korta stunder", "kognitiva svårigheter som gör att patienten inte klarar att vare sig fungera i en arbetsgrupp eller arbeta självständigt", ja vad vet jag, men läkaren måste förklara utifrån hur du kan tänkas ha det på en arbetsplats, inte bara hur du mår i allmänhet. Som sagt, sunda förnuftet säger att dessa slutsatser kan man dra själv när man hör om hur du mår, men det fungerar inte så. Återigen tycker jag att det är jättekonstigt att din läkare inte känner till detta!

Att du flyttar över till AF är kanske ingen katastrof. De har mycket stöd att ge och kommer inte att tvinga dig att söka "vanliga" jobb, det har jag jättesvårt att tro. 

Hur länge tar det innan du får boendestöd? För tillfället behöver du nog ganska mycket hjälp, jag hoppas man kan få hjälp och stöd med myndighetskontakter (har ingen egen erfarenhet)?
    Fk går fortfarande efter tre år gamla uppgifter som ej är relevanta i nuläget, därav mitt avslag, de bedömer att jag har förmågor att jobba vidare på om jag hamnar på rätt plats med rätt arbetsuppgifter utan stress och press och skriftlig information utan något socialt.

Fast de har även skrivit min funktionsnedsättning som livslång och att ''läkaren ansett mig 100% sjuk i dagsläget från alla arbeten på marknaden''

Men sedan att de avslår iom att jag inte är helt nedsatt sett till alla arbeten på marknaden.
  • Anonym (Utförsäkrad)

f

från fk

• Anonym (Bipolär)

Ok, haken är också att detta ska gälla ett år framöver. Så du får avslag på aktivitetsersättning - men har du sjukpenning, då?

• Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-03-06 20:36:42 följande:

Ok, haken är också att detta ska gälla ett år framöver. Så du får avslag på aktivitetsersättning - men har du sjukpenning, då?

Min sgi har blivit nollad iom  att fk själva ville att jag skulle gå på aktivitetsersättning, som jag gjort senaste året
  • Anonym (Daily news)
    Anonym (Utförsäkrad) skrev 2018-03-06 20:42:24 följande:

Min sgi har blivit nollad iom  att fk själva ville att jag skulle gå på aktivitetsersättning, som jag gjort senaste året

Under den tid som man har 1/1 aktivitetsersättning så får man sgi 0 (om man haft en sgi) eftersom man inte kan söka och sjukpenning samtidigt ( regler sedan urtiden). Ring till fk och fråga om du ska anmäla dig till AF direkt när den upphör och hur du skyddar den sgi du haft. Det bör också lite om det längst bak i beslutsbrevet ( jag ser det dåligt här från mobilen - kanske finns en tredje sida ).
  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Daily news) skrev 2018-03-06 21:11:30 följande:
    Under den tid som man har 1/1 aktivitetsersättning så får man sgi 0 (om man haft en sgi) eftersom man inte kan söka och sjukpenning samtidigt ( regler sedan urtiden). Ring till fk och fråga om du ska anmäla dig till AF direkt när den upphör och hur du skyddar den sgi du haft. Det bör också lite om det längst bak i beslutsbrevet ( jag ser det dåligt här från mobilen - kanske finns en tredje sida ).
    jo en sgi har jag haft, kom ihåg att de ringde å sa att den var nollad mitt i min aktivitetsersättning som jag haft senaste året.
    Jag har ju fått vänta på k beslut innan jag skrivit in mig på af, så jag missat hela januaris månad med inkomst, för arbetsförmedlingen kunde inget göra för att beslutet inte var klart, men jag skrev in mig i slutet på jan som blev liggandes tills nu , som gäller från sista jan, som tur e, så då är jag inskriven från sista jan på arbetsförmedlingen, å kan få lägsta summan på 223 kr om dagen(innan skatt).

Men hela januari har jag ej varit inskriven, undrar om man kan fixa det i efterhand på något sätt, har ju varit sjuk, så nu är jag sjuk och inskriven på af.
  • Anonym (Utförsäkrad)
    Anonym (Daily news) skrev 2018-03-06 21:11:30 följande:
    jo förresten på tredje sidan står det ensat om jag vill komma in med synpunkter om jag tycker att beslutet är fel vid ev överklagan..står inget annat än så
  • Anonym (Daily news)
    Anonym (Utförsäkrad) skrev 2018-03-07 08:29:41 följande:

jo en sgi har jag haft, kom ihåg att de ringde å sa att den var nollad mitt i min aktivitetsersättning som jag haft senaste året.

Jag har ju fått vänta på k beslut innan jag skrivit in mig på af, så jag missat hela januaris månad med inkomst, för arbetsförmedlingen kunde inget göra för att beslutet inte var klart, men jag skrev in mig i slutet på jan som blev liggandes tills nu , som gäller från sista jan, som tur e, så då är jag inskriven från sista jan på arbetsförmedlingen, å kan få lägsta summan på 223 kr om dagen(innan skatt).

Men hela januari har jag ej varit inskriven, undrar om man kan fixa det i efterhand på något sätt, har ju varit sjuk, så nu är jag sjuk och inskriven på af.

Ring AF/FK om du undrar över något. De kan ju se ditt ärende och underlag. Om du har medicinska underlag på sde begränsningar du har kan du ge det till AF - så att de hänvisar dig till lämpliga program/jobb. Hoppas allt går bra !
Svar på tråden Ni med autism, vuxna, har ni också blivit nekad aktivitetsersättning av försäkringskassan?