• Äldre 7 Feb 22:59
    3837 visningar
    10 svar
    10
    3837

    Privvat med kalas på lekland?

    Barnet fyller 6 år inom en snar framtid. Hen har aldrig tidigare haft kalas för kompisar eller blivit bjuden på kalas hos någon från förskolan.

    Idag påtalade hen att de skulle vara roligt att ha ett kalas på leklandet, barnet hade pratat med sina kompisar på förskolan om det idag.

    (Om vi väljer att ha de på leklandet, så kommer alla i hans åldersgrupp bjudas+syskon).

    Jag lovade att återkomma med svar senare.

    Min spontana tanke var ?varför inte?!? (Jag har (eg) varken ork, plats eller tid att ordna ett kalas hemma.) Sen började jag fundera på saken.

    Det känns så jävla privvat!

    Vi bor i ett till viss del fortf segregerat område (under förändring/på väg att förändras på några håll) många av barnen på förskolan kommer från socialt och ekonomiskt utsatta grupper.

    Åenasidan hade det varit så skönt att ha kalaset på ett ställe, sen bara kunna lämna och åka hem när det är klart. Men å andra sidan så kan jag inte låta bli kärksjuk på idén. Vi vill inte sätta ribban för andra föräldrar/barn, som kanske inte har möjlighet att göra samma sak. Vi satt och funderade på vilka signaler det kanske sänder ut.

    Vad har ni för syn på saken?

    (Har aldrig haft barnkalas förut för barnets kompisar så vet inte vad som är de vanligaste idag. När jag var liten fick man en klubba och en klementin och hade den bästa dagen någonsin- varje kalas.)

  • Svar på tråden Privvat med kalas på lekland?
  • Caramb­olan
    Äldre 7 Feb 23:12
    #1

    Jag tycker inte att det känns särskilt priviligerat med leklandskalas. Där vi bor har de flesta det. Jag uppfattar det mer som en praktisk lösning eftersom vi bor i en stadsdel där det nästan bara finns lägenheter och inte så många har plats för 10 härjande ungar hemma. Leklandet eller kvartersgården är alternativen liksom. Jag gissar att det är mycket vanligare med hemmakalas i villaområden.

  • Caramb­olan
    Äldre 7 Feb 23:18
    #2

    Och nu vet jag inte hur gammal du är men när jag själv gick på kalas för 25 år sedan var det både McDonaldskalas och badhuskalas och gympasalskalas och bio-och-pyjmaspartyn, så det där med klubba och klementin var nog inte särskilt allmängiltigt

  • Äldre 8 Feb 06:50
    #3

    Har aldrig varit på ett kalas som barn som inte varit hemma hos barnet. Beror kanske på i vilken del av landet man är uppväxt i. Och område. Dessutom var det en stor ekonomisk depression under 90-talet, som fortfarande har satt spår i den svensa välfärden och i människors liv.

    Bor du i också i ett område med samma sociala problem? : ) Tänker att om det är normen i ditt område så kanske det inte bor så många med tex socialbidrag? Arbetslösa? Sjukskrivna?

    : )

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 8 Feb 07:35
    #4

    6 år, förvisso en bra ålder för lekland Glad
    Om du oroar dig för att sätta ribban för högt, tänker kanske föräldrar som inte har råd med lekland, att det är jätteskoj för deras barn att någon gång bli bjuden på ett sånt kalas, annars skulle deras barn kanske aldrig få gå på lekland?

    Hur många föräldrar umgås du med, kan du checka av med några vad de tänker? Helst då några som du misstänker inte skulle ha råd med lekland. 

    Sedan tänker jag också att det beror lite på hur många kalas det kan bli på ett år. Om alla barn i en klass bjuder in, blir det många kalas och då är det bara bra med variation. Är ni däremot de enda som ställer till kalas, ja då kan det  se mer märkvärdigt ut med lekland, kanske. 

    Min personliga erfarenhet är att när barnen var yngre var alla kalas hemma hos alla, oavsett hur trångt eller stort man bodde. De som borde trångt hade ofta kalas ute nånstans, kanske vid en lekpark (mycket smart). När de blev lite äldre blev det lekland, bowlingkalas, badkalas osv, men kanske inte redan vid 6 år. 

  • Äldre 8 Feb 08:49
    #5

    Här är det nästan så att de av femåringens kompisars föräldrar som har kalas på lekland tycker det är lite skämmigt att de inte orkar fixa hemma. Nioåringens kompisar har nästan alltid actionkalas, typ Laserdome eller bowling men de mindre barnen har kalas hemma.
    Gör det som passar er bäst tycker jag!
    Femåringen har börjat tjata om lekland nu för att hon sett leklandskalas när vi varit där. Jag kollade vad det kostade och jag lägger ungefär lika mycket pengar på våra kalas hemma som det skulle kosta att vara på lekland.
    Då har jag iofs alltid förberett lekar och pyssel som sen sällan blir av eftersom jag inte vill störa deras egen lek

  • Äldre 8 Feb 14:26
    #6

    Jag tänker att de som har kalas på lekland har de för att de är lata och inte orkar fixa något själva. Köper sig fria, för det kostar ju rejält med pengar. Det blir oerhört opersonligt också eftersom barnen sprids över leklandet, främst med bästa kompisarna...

    Vill ni ha kalas med mycket lek och möjlighet att bjuda många tycker jag hyra gympasal är mycket bättre. Då fixar man själva, det är inte massa okända där och barnen brukar tycka det är jättekul.

  • Äldre 8 Feb 14:35
    #7
    Kasperina skrev 2018-02-08 08:49:25 följande:

    Här är det nästan så att de av femåringens kompisars föräldrar som har kalas på lekland tycker det är lite skämmigt att de inte orkar fixa hemma. Nioåringens kompisar har nästan alltid actionkalas, typ Laserdome eller bowling men de mindre barnen har kalas hemma.
    Gör det som passar er bäst tycker jag!
    Femåringen har börjat tjata om lekland nu för att hon sett leklandskalas när vi varit där. Jag kollade vad det kostade och jag lägger ungefär lika mycket pengar på våra kalas hemma som det skulle kosta att vara på lekland.
    Då har jag iofs alltid förberett lekar och pyssel som sen sällan blir av eftersom jag inte vill störa deras egen lek


    Så är det hos oss också.
    Det är lite av nödlösnings-kalas att vara på lekland här i trakten, just upp till skolåldern när istället bowling, laserdome och badkalas är väldigt eftertraktade.

    Mer priviligerat är "genomtänka" hemma-kalas som krävt sitt engagemang av föräldrarna med lekar och aktiviteter.
  • Äldre 8 Feb 14:37
    #8
    Alexi skrev 2018-02-08 14:26:36 följande:

    Jag tänker att de som har kalas på lekland har de för att de är lata och inte orkar fixa något själva. Köper sig fria, för det kostar ju rejält med pengar. Det blir oerhört opersonligt också eftersom barnen sprids över leklandet, främst med bästa kompisarna...

    Vill ni ha kalas med mycket lek och möjlighet att bjuda många tycker jag hyra gympasal är mycket bättre. Då fixar man själva, det är inte massa okända där och barnen brukar tycka det är jättekul.


    Helt enig, hyra gympasal är ett toppen alternativ! Bygga hinderbana eller olika stationer med bollar osv.

    Inte samma hysteri med andra barn heller.
  • Äldre 8 Feb 14:50
    #9

    Sonen har varit på två leklandskalas och två hemmakalas senaste året. Själv hade han kalas hemma. Vi har över 7 mil till leklandet (enkel väg) och jag hade inte velat ha hans kalas där. Jag gillar hemmakalas !

  • Äldre 8 Feb 14:52
    #10
    tulip79 skrev 2018-02-08 14:50:04 följande:

    Sonen har varit på två leklandskalas och två hemmakalas senaste året. Själv hade han kalas hemma. Vi har över 7 mil till leklandet (enkel väg) och jag hade inte velat ha hans kalas där. Jag gillar hemmakalas !


    Sonen är 6 år. Missade att skriva det.
Svar på tråden Privvat med kalas på lekland?